Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat aldiz jan behar da egunean?

Azterketa berriak egin ondoren, egunean hiru aldiz baino gehiagotan jateko gomendio tradizionala alda liteke hurrengo urteetan

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2007ko abenduaren 27a
img_mesadesayuno listado

Egunean hiru aldiz baino gehiagotan jatea da herrialde industrializatuetako elikadura-kontseilu zabalduenetako bat, nahiz eta hurrengo urteetan aldatu egin daitezkeen kontsumo-maiztasun horrek osasunean dituen onurak azaltzen dituzten arrazoi zientifikoak. Egunean bi otordu egin dituzten animaliekin egindako azterketek erakusten dute janaldi horiek onuragarriak direla osasunerako eta laborategiko animalien bizi-itxaropena luzatzen dutela. Emaitza horiek gizakietan probatzea espero da.

Duela 40 urte baino gehiagotik aztertzen da zer eragin duen eguneroko irenste-kopuruak metabolismoan. Ezer gutxi jatea osasungarriagoa ote den galdetzea da formulatuenetako bat. Duela gutxi arte, ikerketa zientifiko guztiek berretsi dute egunean bospasei aldiz jateak eragin positiboa duela obesitatea, gaixotasun kardiobaskularrak edo diabetea bezalako gaixotasunen prebentzioan eta tratamenduan. Era berean, elikagaien kontsumo-maiztasuna handitzeak gorputzeko gantz-kantitatea gutxitzearekin, guztizko kolesterolaren eta LDL kolesterolaren odoleko kontzentrazioarekin eta glukosarekiko intolerantziarekin ere zerikusia izan du.

Beste azterketa batzuek, berriz, kontsumo-maiztasunaren, gosaltzen ez denaren eta etxetik kanpo egiten den janari-kopuruaren eta obesitatea izateko arriskuaren arteko erlazioa erakusten dute. Emaitzen arabera, zenbat eta gehiago jan, orduan eta obesitate-arrisku txikiagoa. Hala ere, gosaria alde batera utzi eta etxetik kanpo hartzeko ohitura gaixotasun kroniko horren prebalentzia handitzearekin lotu da.

Ebidentzia berriak animalien erreinutik

Kaloria-murrizketak, janari-kopurua murrizteak eta egun batetik bestera baraualdiak egiteak zenbait gaixotasun ezabatzea ekar dezake, eta karraskarien bizi-itxaropena handitzea. Elikadura-ohitura horiekin, laborategiko arratoiek babes handiagoa dute endekapenetik babesteko Alzheimer, Parkinson eta gaixotasun kardiobaskularren ereduetan, hala nola miokardioko infartuan.

Estresaren aurkako erresistentzia ere handitu dela frogatu da. Hala, Neurozientzien Laborategiaren eta Baltimoreko (AEB) Ikerketa Gerontologikoaren Zentroaren azterketa bat. egiaztatu duenez, kalorien ekarpena murrizteak eta arratoietan aldizkako barauek substantzia baten ekoizpena areagotzen dute garunean, BDNF edo ‘brain-deried neurotrophic factor’. Ikerketaren arabera, osagai horrek handitu egiten du neuronek denbora igaro ahala izaten duten endekapen naturalarekiko erresistentzia, eta, lesioa edo gaixotasuna izanez gero, suspertu egiten du.

Datu deigarri horien ondoren, pertsona heldu osasuntsuetan janarien maiztasuna murrizteak dituen ondorioei buruzko ikerketak argitaratu dira berriki, kaloria-ekarpena murriztu gabe eta bitamina- eta mineral-kopuru gomendatuari eutsita. Emaitzen arabera, ez dago aldaketa nabarmenik bihotz-maiztasunean, gorputz-tenperaturan edo odolean aztertutako parametro biologiko gehienetan. Hala ere, egunean otordu bakarra kontsumitzen denean, gorputzeko gantz-masa nabarmen murrizten da. Kontrapartidagatik, umore txar handiagoa, odol-presioa eta odoleko kolesterol-kontzentrazio totala handitzen dira.

Kaloria-murrizketak, janari-kopurua murrizteak eta barauek arratoietan zenbait gaixotasun sortzea eragotz dezakete.

Istanbuleko (Turkia) Maltepeko Unibertsitateko Medikuntza Eskolako Biokimika Sailak ere datu berriak eman ditu. Islameko barauaren hilabetea da Ramadana. Garai horretan, musulman osasuntsuek ez dute likidorik jaten ez edaten eguneko 12 orduetan. Erlijio-ohitura hori, beraz, Unibertsitate horretako zientzialariek aztertu duten barau-eredu keinukaria da. Alde horretatik, ikusi da horrelako janariek ez dutela aldaketa handirik eragiten kolesterol-maila totalean, LDL edo triglizeridoetan. Hala ere, kolesterol onaren (HDL) proportzioa handitu egiten da, eta horrek murriztu egiten du arrisku kardiobaskularra, eta handitu egiten du organismoak hantura-prozesuen aurka borrokatzeko duen gaitasuna.

Gomendio profesionala

Egunero irensteak giza osasunean duen eraginari buruzko ikerketa gehiago eta ikerketa kontrolatu berriak egiteko beharra azaldu dute zientzialariek. Ikertzaileek diotenez, denbora eta egiaztatutako lan asko beharko dira ondorioak ateratzeko, gero biztanleria orokorrera estrapola daitezkeenak.

Beraz, pertsona osasuntsuentzako egungo gomendioa egunean lau edo bost aldiz jatea da. Orain arte, bibliografia zabala dago, eta horrek erakusten du elikadura-praktika hori ona dela osasunerako. Gainera, eguneroko hiru otorduak erabat barneratuta daude Espainiako elikadura-ohituretan eta -kulturan. Hala ere, eta gaur egungo ezagupenen argitan, komenigarria da arazo metabolikoak (diabetea edo obesitatea) edo kardiobaskularrak dituzten pertsonek medikuaren eta nutrizionistaren aholku profesionala jarraitzea, hurrengo urteetan emaitza argigarriak atera baitaitezke.

Energiaren dilema

Janarien kopurua eta maiztasuna ere funtsezko alderdiak dira, eta eragin handia dute laborategiko animalien bizitza-luzeran eta osasunean. Pertsonetan, gehiegizko energiak lotura du gaixotasun kardiobaskularren, diabetesaren eta zenbait minbizi-motaren eragina handitzearekin.

Era berean, egiaztatu da gehiegi jatea herrialde garatuetan heriotza eragiten duten gaixotasun nagusien ondorio dela. Badirudi aurreko hamarkadetan frogatutako onurak janari-kopurutik edo pertsonak janari-kopuru osoan kontsumitutako energia-kantitatetik datozela.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak