Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat azukre behar du haurren garunak?

Kontsumitzen dugun glukosaren %20 ere gastatu dezake garunak, baina glukosa eta azukrea ez dira sinonimoak

Garunak gorputz-pisuaren %2 baino gutxiago hartzen du, baina kontsumitzen dugun glukosa guztiaren %20 ere gastatzen du. Ikuspuntu kimikotik, energia- eta metabolismo-eskakizun handiak ditu. Arrazoia sinplea da: gure burmuina, eta gure seme-alabena, operazio-zentroa da, aginte-zentroa, milioika neurona komunikatzen dituzten neurotransmisoreak sintetizatu eta askatzeko azkar aginduak eman behar dituena. Horregatik, oxigenoa eta glukosa behar ditu, energia-erregai bikaina eta azkarra baita. Baina, gauza bera da glukosa eta azukrea? Artikulu honetan, gai hori azaltzeaz gain, zer azukre mota eta non behar duen azalduko dugu.

Publizitateak, marketingak eta zorroztasun gutxiko zenbait artikuluk pertsona askok (batzuetan, osasun-profesionalek ere bai) mezu engainagarri hori barneratzea lortu dute: azukrea ezinbestekoa da energia-iturri gisa, batez ere garunarentzat. Hala ere, ez dituzte bereizten azukre motak, eta ez dute zehazten erantsitako elikagaietan edo azukreetan berez dauden azukreak diren. Beraz, erantzun beharreko lehenengo galdera hau da: zer ulertzen dugu, zientzia eskuan dugula, azukrea?

Azukre hitzaren jatorria grezierako sakcharonen bilatu behar da; horregatik, hainbat hizkuntzatan, sukarra, zuckerra, zuccheroa eta abar deitzen da. Hori dela eta, biokimikako testuetan sakaridoez hitz egiten da, baina izen hauek ere hartzen dituzte: gluzidoak (glyks-ak grekoz, gozoa esan nahi du), karbohidratoak, karbohidratoak edo azukreak. Multzo generiko handi hau monosakaridoetan, disakaridoetan eta polisakaridoetan banatzen da.

  • Monosakaridoen artean, glukosa, fruktosa eta galaktosa dira nutrizio aldetik interesa dutenak.
  • Disakaridoetan sakarosa (fruktosa gehi glukosa) eta laktosa (galaktosa gehi glukosa) daude. Azukre industriala, zuria edo beltza, hautsean edo terroietan, sakarosa purua da, eta azukre-kanaberatik edo erremolatxatik ateratzen da.
  • Hirugarren multzoan, polisakaridoak edo azukre konplexuak, almidoia (ehunka edo milaka glukosa molekula lotuz osatutako kate oso luzeak dituena), tuberkuluen, jan daitezkeen sustraien, zerealen eta lekaleen osagai nagusia dugu (horietan ere aurki ditzakegu, besteak beste, oligosakaridoak eta azukre sinpleen proportzio txiki bat). Beste polisakarido garrantzitsu bat gibelean eta muskuluetan metatzen den glukogenoa da, organismoak glukosa lor dezan konposatu horretatik, muskuluak eskatzen dituen uneetan edo baraualdietan.

Garunak behar duena (eta ez dena)

Img azukre gozokiak hd Irudia: Hans Schwarzkopf

Gure seme-alaben garunak (eta gureak) ez du elikagaiei erantsitako azukrerik behar era askotara: sakarosa, glukosa, destrosa, fruktosa, fruktosa-xarabea, kanabera-zukua, ziropa, akabe-ziropa, azukre alderantzikatua, maltosa, maltodextrina, fruta-zuku kontzentratua, arto-eztia, kanabera-eztia, etab.

Azukre erantsia ez da ez beharrezkoa ez komenigarria; izan ere, burmuinak eta, oro har, gorputzak behar duten azukrea elikagai guztietan aurki dezakegu, gehiegi prozesatu gabe, landare-jatorrikoak: frutak, fruitu lehorrak, barazkiak, barazkiak, lekaleak, ale integralak, haziak, tuberkuluak… Inork ez al du zalantzan jartzen piku heldu baten zapore gozo bikaina? Gaur egun, inork ez al du fidatzen zein osasungarria den lekaleak glukosa-polimeroz beteta egotea, eta horiek ahoan dagoeneko zatituta ebakiko dira digestioaren hasiera zabaltzen duen listu-amilasaren eraginez?

Horrela, norbaitek esaten duenean garunak azukrea behar duela,
erantzun daiteke… baina fruta osoaren azukreak, azenarioek, porruek, tipulek edo tomateek, lekaleen azukreak,
fruitu lehorrek,

azukreak almidoi (glukosa kateek), patatek, boniatoek, errefauek, arjauek, erremolatxak, ñamek… osatzen

dute azukre hori,
elikagai begetal
guztietan

Milaka eta milaka urtetan, azukre askerik hartu beharrik gabe iraun dugu —eta, dirudienez, nahiko estututa—, eta, beraz, ez dago kopuru jakin batekin erantzun beharrik artikuluaren jatorrizko galderari. Landare-jatorriko elikagaiak nagusi diren dieta osasungarri batekin, ziur egongo gara gure burmuina eta gure seme-alabena gero eta ezagutza-maila handiagoa lortzeko gai izango direla.

Amaitzeko, kontuan hartu behar da Munduko Osasun Erakundeak (OME) bere dokumentu ofizialean azukre libreen zifrak ematen dituenean, ez duela esan nahi azukre horiek egunero kontsumitu behar direnik, eta garrantzitsuena dela zenbaki horietara ez iristea (milaka haur egunero baino askoz gehiago, zoritxarrez); aitzitik, azukre askeen ZERO kontsumo batekin bizi gaitezke osasun-egoera ezin hobean. Artikulu honetan infografia argigarria eta horri buruzko informazio gehiago aurki daiteke.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak