Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat da egia?

Jaten dituzten pertsonak hiltzeko gai izatearen fama txarra duten zenbait elikagairen errepaso zehatza

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2015eko urriaren 12a
img_alimentos que matan hd

Osasuna eta elikadura herritarrak kezkatzen dituzten gaiak dira. Hala ere, sentsazionalismoak terminoak nahastu eta ez hitz egiten du. Egia da dieta orekatu eta askotarikoa ezinbestekoa dela osasun egoera ona izateko, baita elikagai osasungarriak eta beste batzuk ere, gehiegizko kontsumo handiko gaixotasunak, adibidez, gizentasuna, diabetesa eta dislipemiak (kolesterola edo triglizerdioak, odolean). Baina osasunarekin ez du alarmismoa balio, informazioa zorroztasuna baizik. Egia al da kontserban dagoen tomatea, krispetak edo esnea kaltegarriak direla osasunarentzat? Artikulu honetan zorrotz erantzuten zaie galdera hauei.

Img alimentos que matan
Irudia: belchonock

Img burguer fast food
Irudia: The Culinary eta Geek

Osasun-kontuetan, sendagileek, erizainek, dietista-nutrizionistek eta kazetariek ardura bat partekatzen dute: herritarrak heztea eta beti zorrotz informatzea datu zientifiko berdeekin eta kontrastatuekin. Hala ere, ez dira gutxitan argitaratzen artikulu alarmistak, gutxi oinarrituak edo gehiegizkoak, elikagai bat edo batzuk deabrutu edo endiosizatzen dituztenak. Ingurune askotan, ezaugarri miragarriak edo guztiz kontrakoak esleitzen zaizkie.

Nutrizioan eta dietetikan, aldiz, aspaldi ez dira “elikagai debekatuak eta baimenduak” edo “hiltzen dituzten elikagaiak eta bizia ematen duten elikagaiak”, baizik eta “elikagai gomendatuak eta aholkatzen ez diren elikagaiak”. Izan ere, dieta eta osasunari buruz hitz egitean, elikagai mota ez ezik, kontsumo-maiztasuna ere (egunean zenbat aldiz jaten den edo astean zenbat aldiz jaten den) eta zatiaren tamaina ere azaltzen dira.

Hauek dira pertsonak poliki-poliki hiltzeko famarekin kargatzen diren elikagai eta edari batzuk. Ondoren, haien ezaugarriak aztertuko ditugu.

Hestebetea

Hestebete gehienek gantz saturatu ugari dituzte, eta gantz saturatu gehiago izaten dituzte: obesitatea, dislipemia edo sindrome metabolikoa.

Beraz, gomendatzen da noizean behin haragikiak jatea, gaixotasun kardiobaskularren prebentzioan. Aukera osasungarriagoak eta gantz gutxiago aukeratzea aukera bat izan daiteke; nahiz eta elikagai horien ordez landare-jatorriko beste batzuk erabili, aukera zentzuzkoena izango litzateke.

Freskagarriak eta gasdun edariak

Freskagarriak eta gasdun edariak nahiko gutxi erabiltzen dira giza elikaduraren historian. Likido horien osagai nagusiak azukreak (glukosa, fruktosa, azukrea), fruta zukuak, ura eta koloratzaileak eta beste gehigarri batzuk dira. Munduko leku askotan hazi da edari azukretsuen kontsumoa, eta dietaren kalitate txarrarekin eta dietaren dentsitate energetikoarekin lotzen da. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) adierazi du edari azukretsuek ematen dituzten kaloriek nutrizio-balio txikia dutela eta ez dutela ematen elikagai solido batek eskaintzen duen osotasuna. OMEren arabera, azukre libreak hartzeak eragin negatiboa du gorputz-pisuan eta hortz-txantxetan; beraz, azukrearekin gozatzeko edari-kontsumoa murriztu egin daiteke, helduek gehiegizko pisua eta gizentasuna izateko arriskua murriztu ahal izateko.

Anakarbi gordinak

Urushiolek eragindako dermatitisa (Anacardiaceae familiako landareetan agertzen dena, anakardoa) da kontaktu alergiko akutuaren dermatitis arruntetako bat. Anakuloen alergia handitzen ari dela dirudien arren, urushiolen dermatitisa ez da oso ohikoa. Anakardo bidezko dermatitisaren arriskua txikia da gaur egun, eta, beraz, alergiarik ez duen populazioak ez du zertan anakardoak hartzeari utzi.

Esne osoa

Img lactosa jarra listp
Irudia: Valentyn _ Volkov

Laktosarekiko intolerantzia duen populazioaren zati bat da behi-esnearen kontsumoa ezabatzea edo murriztea justifikatzen duen arrazoietako bat, eta beste elikagai-mota batzuk aukeratzea, esaterako laktosa edo beste edari begetal batzuk (soja, almendrak, etab.). Baina horrek ez du esan nahi herritar guztiek beren dietako esnea desagerrarazi behar dutenik.

Esnearen eduki koipetsuari dagokionez, eta gehiegizko pisua, obesitatea eta gizarte industrializatuetako dislipemiak ugaritu direnez, animali gantzen kontsumoa kontrolatzeko aukeretako bat esne erdi gaingabetuak hartzea da. Azpimarratzekoa da elikadurarekin, elikadurarekin eta osasunarekin lotutako osasun-erakunde edo gizarte zientifikoek elikadurako esnea kentzea gomendatzen dutela, elikagai horren karga hormonalean oinarrituta.

Kontserbako tomatea

Kontserban hainbat tomate mota daude. Batzuek, osagaien zerrendan adierazten den bezala, tomatea baino ez dute, baina beste batzuek ere badituzte azukreak, gatza, baita olioak ere (normalean begetalak) kontserbako frijituen kasuan.

Aukerarik osasungarriena etxeko tomate-saltsa izango da beti, eta bertan norberak hautatzen ditu osagaiak eta kopuruak kontrolatzen ditu. Bestela, tomate xehatua aukera ona da.

Saltsa aurrefabrikatuak

Img salsas variadas listp
Irudia: studiOM

Saltsa aurrefabrikatuek, gehienetan, osagai hauek izaten dituzte: azukrea (glukosa edo fruktosa), gatza eta olio edo gantz begetalak edo animalia- gantzak, eta, horrenbestez, sodio, gantz saturatu, azukre eta kalorien kontsumoa areagotu dezakete. Desoreka dietetiko horrek areagotu egin dezake gaixotasunen intzidentzia eta prebalentzia, hala nola obesitatea, hipertentsioa, diabetesa, dislipemiak eta sindrome metabolikoa, eta horrek areagotu egiten du biztanlerian gaixotasun kardiobaskularren arriskua. Hori esanda, saltsa horien kontsumoa noizbehinkakoa izan beharko litzateke.

Mikrouhin-paletak

Prestakin mota honek, palomitak, gantzak edo olioak (palmondo-koipea, gurina edo landare-olioak) ditu. Beraz, aukerarik egokiena artoa aleak erostea da, eta etxean modu tradizionalean prestatzea.

Eztitzaileak

Azukrea saihestea da dietaren ekarpen kalorikoa kontrolatzeko eta hortz-txantxarra prebenitzeko neurririk erabilienetako bat. Hori dela eta, eztitzaileen kontsumoa (sakarina, aspartamoa, acesulfame, sucralosa, estebia, sorbitola) hazi egin da azken urteotan, eta eztabaida handia dago horiek erabiltzeak osasunerako ondorio kaltegarriak ekar litzakeen. Orain arte, eztitzaile artifizialek segurtasun-agentzien onespena dute erabiltzeko; eta nabarmendu behar da ez dagoela ebidentzia zientifikorik egozten zaizkien ondorio kaltegarriak berresteko.

Aukeraketa pertsonal gisa, eztitzaile mota hori erabili nahi ez bada, elikagai gozo naturalak hauta daitezke, hala nola eztia edo fruta-xarabeak, baina gogoan izan behar da elikagai horien kaloria edukia mahaiko azukrearen antzekoa dela askotan.

Zabor-jana

Talde honetan sartzen dira janari prestatuak eta fast food motako establezimenduetan eskaintzen diren elikagaiak. Normalean, horrelako elikagaiak koipe, gatz eta, batzuetan, azukre asko izaten dute. Hori dela eta, “alferrikako elikagaiak” dira egokienak; izan ere, dentsitate energetiko handiko elikagaiak dira, eta, askotan, kaloriarik gabeko kaloriak ematen dituzte, eta elikadura-dentsitate baxua dute funtsezko nutrienteek. Beraz, noizbehinka kontsumitu behar da.

Frijitu askotarikoak

Elikagai-talde hori aurreko izenaren barruan sar daiteke. Azpimarratzekoa da, gainera, frijitzeak lagundu egiten duela egosketa-koipea xurgatzen, elikagai frijituaren kaloria-edukia areagotuz. Gainera, frijitzeak egosketan erabilitako gantzaren oxidazioa bultzatzen du.

Datu horiek ezagutu ondoren, kontuan hartu behar da elikagai hauetatik zein diren gomendatuak eta zein ez; izan ere, dietak elikaduran hartu behar du gozamena, baina, horrez gain, mantenugai eta energia kopuru egokia eman behar die pertsonei eguneroko jardueretarako, eta osasun-egoera egokia bermatu. Gakoa ez da soilik elikagaia “ona edo txarra” den kontuan hartzea, zenbat eta zenbat kontsumitzen den.

Etiketak:

Dieta mitos-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak