Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat eta arrain gehiago, aditz-adimen handiagoa

Haurdunaldian itsaski-kantitate handiak kontsumitzeak fetuaren garapen neurologikoari mesede egin diezaioke.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2007ko uztailaren 14a

Ikerketa baten arabera, itsaskia eta arraina kontsumitzen duten haurdunek aditz-adimeneko indize handiagoko haurrak izaten dituzte. Elikagai horren kontsumoa da omega 3 azidoen ekarpen handiena dietan, horiek eragiten baitute fetuaren garapen neurologiko handiena. Emaitza horiekin, zalantzan jar liteke haurdunaldian arrain-kantitate jakin batzuk ez hartzeko neurri ofiziala.

ALSPAC (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) ikerketa-taldeak hamarkada bat baino gehiago darama haurren osasuna eta garapena optimizatzeko estrategiak identifikatzen. Joseph Hibbeln, Bethesdako Osasun Institutu Nazionalekoa (AEB), talde horren azterketa berri baten zuzendaria da. Azterketa horren arabera, itsasoko produktuen astean 340 g baino gutxiago kontsumitzea hitzezko garapen motelago baten arriskuarekin lotzen da, baita gizartearen, komunikazioaren eta motorraren garapena ere, estandar hoberenen azpitik.

Ikerketa The Lancet aldizkarian argitaratu berri da. ALSPACek Erresuma Batuko 11.875 emakume haurdunen datuak biltzea lortu zuen, haurdunaren dietak seme-alaben garapenean eta hazkundean duen garrantzia bereizteko. Emaitzen arabera, gakoa astean 340 g-koa da: «Kopuru hori baino gutxiago kontsumitu zuten emakumeengan ez zen inolako onurarik hauteman, baina astean 340 g itsasoko fruitu baino gehiago kontsumitu zituztenek haur askoz adimentsuagoak erditu zituzten».

Hibbelnek astean 340 g hartu zituen arraina irensteko ebaketa-puntu gisa, kopuru hori delako herrialdeko osasun-agintariek gehienekotzat finkatutakoa, arrain- eta itsaski-ehunetan metilmerkurioa, dioxinak eta bifenol polikloratuak (PCB) metatutako itsas kutsatzaileen eraginpean egon ez dadin. «Bitxia bada ere, astean 340 g arrain edo itsaski baino gehiago kontsumitu zuten emakumeek ez zuten kutsatzaile gehiago erregistratu fetu-odolean gutxiago jan zutenek baino. Gainera, semeek erakutsi zuten funtzio kognitibo handiagoa zutela sei hilabeteren buruan eta erditu eta zortzi urteren buruan egindako azterketetan».

Omega 3 iturri garrantzitsua

Fetuaren garapenean itsaskiak dituen onurak ikusteko, kontsumo ideala astean 340 g da.

Ikerketak adierazten duenez, arrain gehien kontsumitzen duten emakume haurdunek ere ohitura osasungarriak dituzte (dieta eta ariketa). Hibbelnek kritikatu egin du haurdunaldian arraina kontsumitzea ez gomendatzeko neurri ofiziala, eta azpimarratu du itsasoko fruituak direla omega 3 gantz-azidoen iturri nagusia dietan, eta haiei zor zaiela semearen garapen neurologiko ezin hobea.

Jatorriz estatubatuarra den Hibbelnek onartzen du bere herrialdeko odoleko metilmerkurio-maila azterlanean atzemandako batez bestekoaren azpitik dagoela, baina onartzen du arrainaren omega 3 gantz-azidoek dituzten onurak kutsadura-arriskuaren oso gainetik daudela.

Datu horien harira, Ingalaterrako elikagai-industriak hainbat ikerketa jarri ditu abian, kutsatu edo kutsatu gabeko iturrietako gantz-azidoak lortzeko, alga transgenikoen hazkuntza barne. Zalantzarik gabe, omega 3ek gero eta kontsumo-joera handiagoa adierazten dute zientziak onura berriak ematen dizkien heinean. Frost and Sullivan aholkularitza-agentziaren arabera, omega 3 gantz-azidoekin aberastutako kontsumo-elikagaiek 160 milioi euro fakturatu zituzten 2004an kontinente zahar osoan, eta espero da hemendik 2010era %8 haziko direla urtean.

Garuna adierazten duten onurak

Omega 3ek haurdunaldiari lotutako hipertentsio arriskua 2,6 aldiz murrizten dute eta haur goiztiarren funtzio psikomotoreak hobetzen dituzte. Era berean, gantz-azido poliasegabeek, hala nola omega 3ek, fosfolipidoak dituzte zelula-mintzetan, eta zuzenean parte hartzen dute jaioberriaren neurona-sarearen egituraketan.

Azken batean, ALSPACen adierazitako emaitzek pentsarazten dute omega 3 azidotan aberatsa den elikadurak garuneko fetuaren garapenean izan ditzakeen ondorioak uste baino garrantzitsuagoak izan daitezkeela. Giza garunaren gantz-edukia bere pisu totalaren %60 baino handiagoa da, eta eduki horren herena funtsezko gantzei zor zaie, omega 3ei, esaterako. Ernaltzen ari den fetu baten garunak gantz-azidoak behar ditu, baina ezin ditu sintetizatu amak ematen dizkion mantenugaien bidez ez bada.

Omega 3 gantz-azido ugari dituen beste egitura bat erretina da. Haren zelulek %60ko DHA dute, kate oso luzeko omega 3 bat, batez ere haurdunaldiko hirugarren hiruhilekotik aurrera eta bizitzako lehen urtean sortzen dena.

Dilema bat amuan

Img pescado
Omega 3 gehien duen iturria itsasoaren fruituak dira. Baina giza jarduerak sortutako zaborrak ibaiak eta itsasoak zikintzen dituenez, kontu hori itsu-itsuan dago; izan ere, zenbat eta handiagoa izan harrapakina, orduan eta handiagoa izango da haren ehunetan metatutako kutsatzaileen indizea. Mundu osoko itsasoetan arrain-sardak agortzen ari direnez, oso murriztaileak izan behar dute harrapaketen tamainarekin, eta tamaina txikiagoko arrainak (gutxien kutsatutakoak) eskuraezin bihurtu dira.

Gauzak gehiago korapilatzeko, arrain- eta itsaski-ehunetan parasitoak gero eta gehiago identifikatzen direnez, agintariek ez dute gomendatzen arrain gordina edo gutxi egina jatea. Horrez gain, duela gutxi egindako ikerketen arabera, itsasoko fruituak oso tenperatura altuan jartzen direnean, haien gantz-azidoak degradatu egiten dira.

Arraina bai, ala arraina ez? Zientzialariek baietz diote.' Erraz prestatzen den elikagaia da, proteina eta mantenugaitan aberatsa eta odolarentzat kaltegarri diren koipe gutxikoa. Haurdun dagoen emakumeari nahikoa zaio zenbait neurri hartzea arrainaren onurak lortzeko eta izan ditzakeen kutsatzaileen osasun-arriskuak murrizteko. Saihestu beharreko espezieak tamaina handienekoak dira, hala nola atunak, enperadoreak edo marrazoak. Taularen behealdean, kutsatzaile gutxien duten itsasoko fruituak krustazeoak, izokina, bakailaoa, sardina eta bagrea dira. Alderdi horiez gain, komeni da haurdunaldian kontsumitutako arrain guztia ondo egosita egotea, hau da, itxura opakua eta ehundura erraz eta xehagarria lortu arte berotuta egotea, sardexkarekin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak