Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat hanburgesa jan ditzaket astean?

Kaloriak jan gabe hanburgesaz gozatzeko, beharrezkoa da tamaina egokia aukeratzea eta goarnizioak, edariak eta ongailuak zaintzea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2020ko ekainaren 10a
img_hamb listp

Hanburgesak ikur bat dira, elikagai bat ez ezik. Irudi gutxi daude fast food-az hitz egiteko bi ogiren artean dagoen haragi-zati bat bezain adierazgarriak. Eta hanburgesa bat "azkarra" da. Plater sinplea da, osagai zaporetsukoa, jateko eta prestatzeko oso erraza. Hala ere, asko eztabaidatzen da maiz jan behar den ala ez. Oro har, elikagai kalorikoa, koipetsua eta gatz gehiegi duena da. Baina, hala da ala ñabardurak daude? Zer eginkizun dute goarnizioek eta ongailuek? Zenbat hanburgesa jan daitezke gure dietaren kalitateari eragin gabe? Hurrengo artikuluak galdera hauei erantzuten die eta sei ideia praktiko eskaintzen ditu plater hau arintzeko, dastatzeari uko egin gabe.

Irudia: Rob Owen-Wahl

Hanburgesak, noiz kezkatu behar dut?

Irudia: CONSUMER EROSKI

 

Giza nutrizioko eta dietetikako agintariek hanburgesak maiz kontsumitzea ez dute aholkatzen. Hala ere, ohiko janariak izan ditzakeen ondorio kaltegarriek zerikusia dute horiekin batera datozen elikagaiekin: maionesa (gantzetan aberatsa), freskagarriak (azukre asko dutenak), patata frijituak (oso kalorikoak eta gatz askokoak), esnezko azkenburukoak (azukre eta gantz saturatu ugari dituztenak) eta edari alkoholdunak (adibidez, garagardoa). Hau da, nahiz eta egia izan gure herrialdean haragi-kantitate handiak jaten direla, ez litzateke bidezkoa izango kaltegarri direla pentsatzea.

Dieta osasungarri baten esparruan hanburgesak kontsumitzea bateragarria da elikadura orekatuarekin. Adibidez: hanburgesa bat osoko ogitxo batekin har daiteke, letxuga eta tomatez beteta, xerratan; oliba-olio birjinarekin ondu, eta platera entsalada berde batekin eta ur hotzeko edalontzi freskagarri batekin lagundu. Alde handia dago nutrizioaren ikuspegitik.

Hanburgesa elikagai bat da, eta haren osaeran animalia-koipe eta gatz kopuru handiak aurki ditzakegu. Bi mantenugai horiek gehiegizko kopuruak kalte egin diezaiokete osasunari epe luzean. Sodioa (gatza sodio kloruroa da) eta animalia-gantzak nabarmen murriztu behar dira Espainiako biztanleen artean. Dietetika- eta nutrizio-elkarte guztiak bat datoz elikagai horiek gutxiago hartzea gomendatzearekin, oso lotuta baitaude kontsumo handia eta gaixotasun kardiobaskularrak. Hala ere, adineko pertsonetan, interesgarria izaten da hanburgesak jatea, baldin eta jateko gogorik ez badute, murtxikatzeko arazoak badituzte, anemia badute burdin faltagatik edo B12 bitaminarik eta proteinarik ez badute.

Zenbat hanburgesa jan daitezke?

Irudia: CONSUMER EROSKI

Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak (SENC) eta Familia eta Komunitate Medikuntzako Espainiako Elkarteak (SEMFYC) gomendatzen dute astean 3-4 errazio jatea haur eta helduetan, eta lehentasuna ematen diete pieza giharrei eta haragi gorriari noizean behin. Haurdunaldian, edoskitzaroan edo adineko pertsonetan, erakunde horiek astean bi errazio gomendatzen dituzte. Haragi-anoa da 100 g – 125 g pisu garbi. Merkatuan dauden hanburgesen pisua 80 eta 150 gramo artekoa da. Eta kontuan hartu behar da arraroa dela haragi gihartsuz egindako hanburgesa bat aurkitzea.

Oro har, hanburgesak energian, proteinetan, gantzetan eta sodioan aberatsak dira. Espainiako biztanleek ez dute elikagai horien gabeziarik, kontrakoa baizik. Hala ere, hanburgesek fosforoa, burdina (baina ez guztiak, daukaten haragi gorriaren kantitatearen arabera), zinka, B1, B2 (erriboflabina), B6, B12 eta niazina ematen dituzte. Elikagai horietatik, burdina eta B12 bitamina karentzialak dira populazio-talde jakin batzuetan: haurdun dauden emakumeek anemia izan dezakete azken hiruhilekoan burdin urritasunagatik, eta 50 urtetik gorako pertsonek B12 bitamina-gabezia izan dezakete. Ikus daitekeenez, gakoa orekan dago.

Hautatzeko unean kontuan hartu beharreko beste faktore bat da erabilitako haragi-motak baldintzatzen dituela hanburgesaren kaloria-balioa eta nutrizio-profila. Hala, txerri-proportzio handiagoa duten hanburgesek, oro har, energia-ekarpen handiagoa izango dute. Zerriak koipe gehiago duelako gertatzen da hori. Hala ere, txerriak koipe saturatu gutxiago ditu, eta, beraz, hein batean konpentsatzen dira txahalaren aldean energia gehiago izateak ekar ditzakeen eragozpenak. Gainera, zerri-haragiz egindako hanburgesak, koipetsuagoak direnez, zukutsuagoak dira eta ahogozagarriagoak (hau da, atseginagoak dira ahosabaian).

Nolanahi ere, oilaskoa edo indioilarra duten hanburgesak osasungarriagoak izango dira, energia, gantz eta koipe saturatu gutxiago ematen baitute. Emaitza horiek beste haragi gorri batzuekin (idiarekin, adibidez) edo zuriekin (untxiarekin, adibidez) gertatzen denera estrapola daitezke.

Kaloria gutxiagoko hanburgesez gozatzeko sei ideia praktiko

Irudia: CONSUMER EROSKI

Hanburgesa on bat dastatu eta gozatzeko, kaloriak, gatza eta gantzak ez gainditzeko oinarrizko aholku batzuei jarraitzea komeni da. Hauek dira:

  1. Tamaina. Ez erosi hanburgesa handienak: zenbat eta pisu handiagoa izan, orduan eta gantz saturatu eta kaloria gehiago ematen dizkiote gure organismoari.
  2. Etiketatzea. Aukeratutako hanburgesaren nutrizio-osagaien berri izatea. Alde handiak daude osasunerako erabakigarriak diren gaietan, hala nola gantz saturatuen kopurua eta kalorien ekarpena.
  3. Estrak. “Aparteko” guztien, hala nola gaztaren, irenstea baloratzea. Askotan, hanburgesatik kendu eta platerean uztea komeni da. Horrela, organismoak gantz saturatu asko eta kaloria ugari aurrezten ditu. Gauza bera gertatzen da hirugiharrarekin.
  4. Saltsak. Saltsa osagarriak kantitate txikitan erabili behar dira. Komeni da gogoratzea maionesak ketchupak edo barbakoa-saltsak baino zazpi aldiz kaloria gehiago ematen dituela, eta ziapeak ketchupak baino gatz bikoitza duela.
  5. Patata frijituak. Bikote ezagunenetako bat protagonista izan arren, hanburgesa-patata frijituen bikotea hautsi egin daiteke (eta egin behar da). Haragia laguntzeko errazio bat erosi nahi bada, hobe da ez eskatzea eta horren ordez entsalada jartzea. Baina patata frijituak eskatzen badira, erraziorik txikiena aukeratzea komeni da.
  6. Freskagarriak. Ura da beti aukerarik onena. Hala ere, freskagarri bat aukeratzen bada, hobe da light bertsioa hartzea, ez baitu kaloriarik ematen.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak