Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbat jan behar du nire semeak?

Haurren elikadurarekin asmatzeko, haurrei elikagai osasungarriak eskaintzea eta aukeratzen uztea da gakoa

Img cuanto tiene comer hijo hd Irudia: _ella_

Zenbat jan behar du haur batek? “Ez ote da hobea izango edozer jatea, gozoa izan arren, ez komatzea?” “Txarra al da egunero elikagai bera jan nahi izatea?” Galdera horiek ohikoak dira haur txikien guraso eta zaintzaileen artean, haien elikaduraz arduratzen baitira eta gauzak ahalik eta ondoen egiten saiatzen baitira. Jarraian ikusten den bezala, askotan uste baino sinpleagoa da erantzuna: elikagai osasungarriak jartzen ditu, eta, norberaren gustuaren eta gosearen arabera, jan egiten du.

Img cuanto tiene comer hijo
Irudia: _ _

Nire umeak ez dit jaten

‘Mi niño no me come’ Carlos González pediatrak idatzitako elikadura-liburu ezagun baten izenburua da. Julio Basultto dietista-nutrizionistaren ‘Se me hace bola’ lanarekin batera, haurrek bazkariarekin duten harremana hobeto ulertzeko gomendatutako irakurketa da.

Gurea bezalako ingurune batean, elikagai erabilgarriekin, haur batek gosea pasatzen du. Zorte on hori dugu. Haurtxo edo haur txiki batek goseak badu, ondo jakinaraziko du janaria, bularra edo negarrez, oraindik hitz egiten ez badu.

Haur osasuntsu eta aktibo batek ez badu jan nahi, edo platera amaitu nahi ez badu, zentzuzkoena errespetatzea da eta janari gehiago ematea berriro gose denean. Askotan, haurrek jan behar dutenaren eta helduek “lehen haurtzaroan jateko gomendioak” izeneko gidak dioen bezala, haurren “axolagabekeria” da, eta, gida horretan, Kataluniako Generalitateko Osasun Sailak argitaratu zuen, eta hemen deskarga daiteke.

Aitzitik, haurra apatikoa, nekatua eta lur jota badago, eta, gainera, jateari uko egiten badio, irtenbidea inoiz ez da izango jatera behartua, baizik eta egoera horretan mantentzen duena konpontzea. Hotzeria bat inkubatzen ari da? Badu anemia pixka bat? Min egiten diozu edo gaizki sentitzen zara?

Haurren jateko gogoa: aldakorra eta aurresanezina

Ameriketako Pediatria Akademiaren hitzetan, haurren gosea “gorabeheratsua eta aurresateko modukoa” da, bere jarduerara egokitzen baita. Txikien hazkundea ez da lineala, ez iraunkorra, baizik eta aldaketak izaten ditu aste batetik bestera, eta horrek islatzen du haurrak duen gosea.
Orduan, zenbat jan behar du haur osasuntsu batek? Bai gosea ase arte.

Amaren esnea edo, bestela, formula-esnea hartzen duen bitartean, elikadura osagarriak bere nutrizio-ekarpenaren zati oso txikia ekar dezake, eta esnea ez den beste elikagai asko hartu. Horrek ez du inolako arazorik sortzen: haur bakoitzak janariarekiko interesa agertzen duen unea eta hori edoskitzarora desplazatzen den unea desberdina izan daiteke eta ohikoa izaten da kasu oso zabal batean. Bederatzi hilabeteko haurtxoek ez dute ia probatzen edo jostatzen janari solidoarekin, eta beste batzuk ia gauza guztiak egiteko gai dira. Kasu biak normalak dira eta haur osasuntsuekin bat datoz. Haur bakoitzak bere erritmoa eta garapena ditu.

Hobe da aukera osasungarriak eskaintzea, eta janariaren arabera aukeratzen eta jaten uztea. Gosarian beti gailetak ematen bazaizkio haur bati, osasungarri ez den ohitura bat sortzen lagunduko zaio, eta baliteke etorkizunean jaki gozo eta palatagarriak ez izatea. Aldiz, elikagai osasungarrien bidez gosariak eskaintzen badizkizute (fruta, osoko ogia, jogurt naturala, esnea, fruitu lehorrak, arrautzak, oloa…), aukera ezazu aukera. Jogurt natural bat bananarekin gosaldu nahi baduzu, eta ogi txigortua tomatearekin, arrautza egosi bat eta mahatsa, aukera osasungarri bat izango duzu.

Ingurune osasungarria sortzen

Elikagairik ez dagoenean, gozoak, aurrez prestatutako jakiak, freskagarriak, opilak, saltsa industrialak, saltsa industrialak edo litxarreriak ez dira inoiz aukera ona izaten, eta, beraz, aukera polita izaten da, gaizki aukeratzeko beldurrik gabe. Ez da ezer gertatzen maiz jateko edo egun asko jarraian elikagai osasungarri bat jateko. Ohikoa da 14 g azukre dituzten jogurtak, kakaoak edo hestebeteak erretzen dituzten jogurtak egunero jatea, baina iruditzen zaigu gazpatxo hori gazpatxoa izaten dela udan, familiaren batek dilistekin elikatzen badu. Hausnartzen badugu, ikusiko dugu ez duela zentzurik.

Azkenik, ez da ahaztu behar elikagai batzuek edo besteek haurren lehentasunean eragiten duten faktore garrantzitsuenetako bat jasotzen duten eredua dela. Gurasoen bizimodua faktore erabakigarria da bere elikadura-patroiaren garapenean.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak