Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer bete behar du elikagai batek nutrizio-adierazpenak etiketan sartzeko?

Elikagai bat "kaltziotan aberatsa" edo "zuntz-iturri" gisa erabili ahal izateko, legeak ezarritako baldintza oso zehatzak bete behar ditu

img_declaraciones nutricionales hd

“Burdin iturria”, “C bitaminaz aberatsa”, “azukre gutxikoa”, “zuntz asko”. Merkatuan horrelako mezuak dituzten elikagai asko daude etiketetan eta ontzietan. Baina, zer esan nahi dute benetan? Noiz susta daiteke elikagai edo edari bat “kaltzio iturri” edo “azukre erantsirik gabe”? Zer baldintza bete behar dituzte? Hurrengo artikuluan, elikagaiek beren ontzietan nutrizio-adierazpenekin sustatzeko izan behar dituzten ezaugarriak xehatzen dira.

Img declaraciones nutricionales
Irudia: minermarck

Elikadura-adierazpenak elikagaien etiketan agertzen diren esaldi horiek dira, produktuaren propietateak adierazten dituztenak. Bi mota daude nagusiki:

  • 1. Nutrizio-adierazpenak. Produktuari egiten diote erreferentzia. Beraz, elikagaiaren ezaugarriak adierazten dituzte: “kaltzio iturria”, “baxu sodioa”, “kaloriarik gabea”, etab.
  • 2. Osasun-adierazpenak. Elikagai-produktu horrek organismoaren alderdi jakin batzuetan nola laguntzen duen zehazten du: “laguntzen du… “…”, “mantentze-lanak normal egiten laguntzen”, etab.

Bai elikadura-adierazpenak bai osasun-adierazpenak “balio erantsia” dira produktuarentzat, eta, mezu horien bidez, lehiakideengandik bereiz daitezke. Kontsumitzaileek estimatzen dute elikadura eta elikagaien industriak gutiziatu egiten dituela, eta horrelako mezuetan modu eraginkorrean ikusten ditu produktuak.

Artikulu honek lehenengoak eta nutrizio-adierazpenak ditu ardatz, elikagai batek bere etiketetan islatu ahal izateko bete behar dituen baldintzak ezagutzeko. Legeak arautzen ditu eskakizunak, zehazki, 1924/2006 eta 116/2010 araudiek (EE).

Kaloriei edo energiari buruz

Lehen bereizketa: ez da gauza bera “bertsio arina” esatea, “kaloria gutxikoa” esan ordez. Aitorpen batzuetarako baldintzak eta bestelakoak. Elikagai bat bertsio “arina”, “light” edo “balio energetiko gutxikoa” dela esaten bada, erreferentziazko produktuak duen energia baino% 30 gutxiago izan behar du, gutxienez. Aldiz, “kilokaloria txikia” dela baieztatu nahi bada, 100 kcal baino gutxiago eduki behar ditu 100 gramo bakoitzeko elikagai solidoen kasuan, eta 20 kcal baino gutxiago 100 ml bakoitzeko edarien kasuan. Egoerarik zorrotzena “energia-ekarpenik gabea” izango litzateke, 100 gramo edo produktu-ml bakoitzeko 4 kcal baino gutxiago eman beharko lukeena.

Makronutrienteak: gantzak, proteinak, azukrea…

  • Koipeak. Elikagai bat “gantz gutxikoa” dela adierazteko, 3 g baino gutxiago eduki behar ditu 100 gramo bakoitzeko. Harantzago joan nahi badugu eta “gantzik gabe” esan nahi badugu, 0,5 g balio du 100 gramo bakoitzeko. Horrez gain, gantz saturatuei bereziki dagokienez, guztirako gantzaren ordez, mailak 0,75 g baino gutxiago dira 100 gramo bakoitzeko eta 0,1 g baino gutxiago 100 g bakoitzeko.
  • Proteinak. Elikagai bat “proteina-iturri” bada, esan nahi du, gutxienez, energiaren %12 emango digula proteinen bidez. “Proteina-eduki handia” izanez gero, kopuru hori %20ra arte handitzen da.
  • Azukrea. “Azukre gutxiko” elikagai batera dei daiteke, 100 g bakoitzeko 5 g azukre baino gutxiago baditu. Kontuan izan behar da edari bat baldin bada, kopuru hori erdira murrizten dela (2,5 g), eta elikagai batek etiketan “azukrerik gabe” jartzen badu, beti izango dela 0,5 gramo baino gutxiago 100 gramo bakoitzeko.

    Oso adierazpen eztabaidagarria da, eta nahasmena sortzen du: “azukre erantsirik gabea”. Ez du esan nahi elikagai horrek azukrerik ez duenik; ez diote aparteko azukrerik erantsi. Akats horretan ez erortzeko, etiketan “berezko azukreak ditu” aipamenak ere agertu behar du, hala badagokio. Hori oso hedatuta dago zuku edo marmeladetan.

Mikronutrienteak: bitaminak, mineralak…

Bi aukera daude: produktuak “helbide” izatea edo “helbide handia” izatea esan nahi du. Berezitasun hori zuntzarekin eta proteinarekin partekatzen da. Baina, beste bi kasuetan bezala, kopuru finkoa izan beharrean, bitaminetan eta mineraletan beharrezkoa da elikagaiak egunean gomendatutako kopuru jakin bat estaltzea (ELZ).

Balio horiek gutxi gorabeherakoak dira, eta gida bat izan nahi dute, gure eskakizunak betetzeko dieta bidez zer kantitate hartu behar den jakiteko. Araudiaren eranskinean ikus daitekeen bezala, kopuruak oso desberdinak dira bitamina eta mineral bakoitzarentzat (800 mikrogramotik A bitamina edo 14 miligramo burdina, eta potasioa 2.000 miligramo, adibide zehatz batzuk jartzeagatik).

Elikagai batek bitamina edo mineral baten iturri dela esaten badu, bere ELren% 15 estali behar du. Kopuru hori% 30 baino handiagoa bada, “eduki handia…” esan daiteke orduan. Kaltzioa, burdina eta magnesioa dira adibide ohikoenak.

Beste konposatu batzuk: gatza, zuntza…

  • Gatza Gatzaren kasuan, aitorpen gehiago daude, guztiak ere honako baldintza hauen arabera agertzera bideratuak:
    • Sodio/gatz gutxi: 0,12 g sodio 100 gramoko.
    • Sodio/gatz gutxi: 0,04 g sodio 100 gramoko.
    • Sodiorik eta gatzik gabea: 0,005 g sodio 100 gramoko.
  • Zuntza. Proteinaren kasuan gertatzen den bezala, gutxieneko kopuru bat behar da “zuntz-iturri” den edo “zuntz asko” duen jakiteko. Gutxieneko edukia 3g eta 6g da, hurrenez hurren, 100 gramo bakoitzeko. Hala ere, “Benetako elikagai integrala ezagutzeko aholkuak” atalean azaltzen den bezala, aipamen horiek ondo begiratu behar dira, ez baitira ogi integralaren sinonimoak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak