Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer bitamina falta zaizu?

Ahoaren, ezpainen, mihiaren, ilearen eta larruazalaren itxurak hainbat bitaminen balizko urritasuna susma dezake.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2011ko azaroaren 02a
Img verduras super Irudia: Emmaline

Maiz izaten dituzu ahoan lakak? Zure azala ezkatatsua eta lehortua dago? Nabaritzen duzu ilea hauskorra dela eta ez duela distirarik? Zeinu kliniko horiek eta beste batzuk interesgarriak dira profesional sanitarioarentzat; izan ere, larruazalaren, mukosen, mihiaren, ahoaren, hortzen, ilearen, azazkalen, gorputz-adarren edo abdomenaren azterketa fisiko oso baten bidez, bitamina- edo mineral-urritasuna ezagut dezake. Baina mantenugai-gabeziaren sintoma asko, karentzia-egoera oso aurreratuta dagoenean hautematen dira. Ohikoagoak dira larba-gabeziak, eta ez da erraza karitate-agerpen nabarmenak hautematea. Beharrezkoa bada, urritasuna adierazle biokimikoen bidez egiaztatu behar da, odol-analisi egoki batean. Diagnostikoa egiaztatu ondoren, tratamendua erraza eta azkarra da. Dieta berrikusten da, akatsak identifikatzen dira eta elikagai zehatzak aukeratzen dira, horien kontsumoak gabezia gainditzen lagunduko baitu. Gehienetan, aste gutxitan nabaritzen da hobekuntza.

Img verduras super1
Irudia: Emmalina

Nahiz eta bitaminarik eza larruazalaren, ilearen eta azazkalen itxura txarrarekin lotzen den, ez da beti horrela izaten. Funtsezko mineralik (burdina) ez izateak anemia ferropenikoa eragiten du, eta horrek zerikusia du larruazalaren zurbiltasunarekin, ilearen erorketaren igoerarekin eta azazkal mehe eta lauekin.

Larruazal osasuntsuarentzako bitaminak

Larruazal lehor (xerosiak) eta ezkatatsu batek hidratazio gutxi eta zerbait gehiago adierazten du. Epitelio-zelulak elikatzen dituzten elikagaiak behar ditu, behar bezala berritu eta birsortzeko. A, C eta K bitaminek azala elikatzen dute, eta, beraz, horien gabezia gorputzaren kanpoko atal honetan islatzen da. K bitaminarik eza ez da batere ohikoa, baina larruazalaren azpian agertzen diren ekimosia edo hematomak edo orban gorri txikiak (petekiak) urritasun horren adierazle izan daitezke. Larruazalaren distira eta elastikotasuna gantz-azido esentzialek ematen dute, eta, aldi berean, eta bitaminekin batera, ekzemak, psoriasia eta aknea tratatzen edo hobetzen laguntzeko falta direnak izan daitezke.

Udazkeneko eta neguko fruta eta barazkiek, laranja-kolorekoak, hala nola azenarioak, kalabaza, boniatoak eta zitrikoak (laranjak, mandarinak, pomeloa), A eta C bitaminak ematen dituzte. Gainera, errezeta guztiak oliba-olio birjina estrarekin ondu beharko lirateke, funtsezko gantz-azidoen iturri gisa. Organismoarentzat egokia da platerei fruitu lehorrak eranstea edo orduen artean koilarakada bat hartzea.

Ongi elikatutako ilea eta azazkalak

Hauskortasuna energia- eta proteina-gabeziaren ondorio izan daiteke, dela norberaren beharretarako nahikoa ez den dieta egiten delako, dela hesteetako hantura-gaixotasun bat dagoelako, elikagaiak xurgatzeari eta aprobetxatzeari eragiten diona. Era berean, kaltzioa, zinka, iodoa, burdina, A eta C bitaminak eta B taldeko bitamina batzuk nahikoa ez badira, ile eta azazkal hauskorrak, hauskorrak eta distirarik gabeak lortzen dira. Gainera, azazkalak mehe ikusten badira eta forma ganbila galtzen badute edo lauak ikusten badira, burdina falta dela esan nahi du. Arazoa tratatzeko lehen aukera gisa elikaduraren alde egitea aukera zuhurra eta segurua da.

Beharrezkoa izan daiteke kalitatezko animalia-proteinarik eza zuzentzea eta dietan oilaskoa, arraina eta arrautza tartekatzea, gutxienez egunean behin. C bitamina ugari duten elikagaiek adatsen eta azazkalen itxura berreskuratzeko balio dute, bitaminaren funtzioagatik beragatik, eta burdina gehiago xurgatzen laguntzen dutelako. Mantenugai hori arriskuan egon daiteke.

Mukosak elikatzen dituzten bitaminak

Ahoko lesioak B2 bitaminaren urritasunaren eta B2, B3 eta B6-ren mintzaren hanturaren ondorio izan daitezke.

B taldeko bitaminek lan handia egiten dute mukosen nutrizio eta egoera egokian, bai ikusten direnena (ahoa, ezpainak eta mihia), bai ikusten ez direnena (esofagoko mukosa, urdaila eta hesteak). Ahoko lesioak, pitzadurak edo ezpainen hantura erriboflabinaren edo B2 bitaminaren urritasuna dagoela susmatzen dute. Estomatitis angeluarra, ahoaren angeluetan pitzadurak edo pitzadurak eragiten dituena, edo keilosia, goiko eta beheko ezpainetan pitzadura mingarriak eragiten dituena, bitamina horren gabeziaren ondorio izan daitezke.

Glositisa edo mingainaren hantura gabeziaren beste baldintza bat da, baina ez bakarrik B2 bitamina, niazina edo B3 bitamina, eta piridoxina edo B6 bitamina. Azken hori ez erabiltzeak mihiko pitzadurak eragin ditzake, mingarriak baitira. B multzoa elikagai ugariren bidez sakabanatuta dago, baina fruitu lehorrak, osoko zerealak eta lekaleak dira dietan falta ezin diren hiru elikagaiak, naturaren bizi-errendimendu handiena lortzeko.

JAKIAK ERREZETA GOZO BIHURTZEA

Udazkeneko eta neguko denboraldi honetarako errezetak egiteko garaian, sasoiko elikagai naturalen presentzia ukaezina izan behar da, eta, era berean, mukosak, azala, ilea eta azazkalak egoera onean edukitzeko beharrezkoak diren bitaminak bildu behar dira. A eta C bitaminetan aberatsak diren errezeta gisa, Eroski Consumer-en errezeta-liburu zabala osatzen duten milaka errezeta egokien artean, kalabaza- eta azenario-krema, arroza kalabazarekin, porruak eta muskuiluak, azenarioa entsaladan tipulinarekin eta piperrekin edo, postrerako, sagarra konpotan nahasita, errezeta hau ere plantxan egindako haragia laguntzeko erabiltzen da. Beste aukera batzuk hauek dira: laranja-zukua azenarioarekin, eguna bizitasun osoz hasteko; batata salteatua perretxikoekin edo krema gazia, fruitu lehorrekin nahastuta.

Proteina eta burdina ugari duten plateren adibide dira maskor itsaskiz osatutakoak, hala nola berberetxoak (burdina gehien dutenak), txirlak, txirlak, muskuiluak eta bigaroak. Gozoak dira muskuiluak saltsa minarekin zerbitzatuak, eskabetxatuak, muskuiluak edo txirlak arrozarekin nahasita, pasta (tagliatellea izokinarekin eta ganbekin), espagetiak muskuiluekin edo txirlekin. Oso plater elikagarria txirlak saltsa berdean edo nahaskian jatea da. Hala batzuk nola besteak salteatuak barazkiekin gehi daitezke, hala nola borraja eta kardua, lekaleei, babarrun zuriei edo zopei.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak