Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer da Mediterraneoko dieta eta nola laguntzen du diabeteari aurrea hartzen?

Mediterraneoko dieta zer den ulertzea funtsezkoa da gure bizimoduan aldaketak egiteko eta gehiegizko pisuari, obesitateari eta 2. motako diabeteari aurre egiteko.

Queso tomate albahaca Irudia: Engin_Akyurt

Mediterraneoko dieta Espainiako etxe gehienetan dagoen arren, obesitate-tasak gora egin du denboraldi batez, eta, are okerrago, urtetik urtera. Obesitate-tasa handiena duten Europako herrialdeen artean dago Espainia. Eta gehiegizko pisua ez da arazo estetikoa; 2. motako diabetesa du ondorio nagusietako bat. Horrek erakusten du gero eta gutxiago jarraitzen dela dieta mediterraneoa modu egokian Horregatik eskatu behar da hura mantendu eta balioztatzea.

Zer da dieta mediterraneoa? Jakingo luke gizarteak, oro har, zer den? Erantzuna baiezkoa izango litzateke, agian, baina pertsona guztiak ez dira jabetzen zer esan nahi duen dieta mediterraneoko bizimodu bat egiteak, eta hori, hain zuzen, UNESCOk Gizateriaren Ondare Kultural Ez-material izendatu du.

Dieta mediterraneoa, jaten ditugun elikagaiak ez ezik, jaten ditugun elikagaiak eta eguneroko ohiturak ere badira. Izan ere, ez du ezertarako balio barazkiak, arraina edo frutak maiz jateak, ohitura horiek ariketa fisiko erregularrik egiten ez badute, edo asteburua iristen bada, eta horrekin batera, janari osasungaitz eta kaloria askoko tripakadak. Osasunerako ere ez da onuragarria olio finduekin edo digestioa zailtzen duten afari oparoekin kozinatzea, lo-orduak egokiak ez izatea eta kalitatea ez izatea eragiten baitute.

Hala ere, dieta mediterraneoa Espainiako etxe gehienetan dagoen arren, obesitate-tasak gora egin du denboraldi batez, eta, are okerrago, urtetik urtera.

Zer egiten dugu gaizki?

Img cosas mejorar dieta hd

Dieta mediterraneoa Dieta Mediterraneoaren Fundazioak egindako dekalogoaren oinarrietan oinarritzen den bizimodua da:

  • Oliba-olioaren erabilera.
  • Egunean bost fruta- eta barazki-anoa.
  • Ogia eta osoko zerealak.
  • Elikagai freskoak eta sasoikoak.
  • Esnekiak.
  • Haragi gorriaren neurrizko kontsumoa.
  • Arraina jatea.
  • Gozokiak noizean behin.
  • Egunean bi litro ur.
  • Eguneroko ariketa fisikoa.

Olio eta irin finduak gehiegi erabiltzea, purean soilik barazkiak jatea eta haragi gorriak gehiegi kontsumitzea dira maiz egiten diren akatsetako batzuk, epe luzera gaixotasunak izateko edo izan daitezkeenak okerragotzeko arriskua dakartenak. Gure menuetan gero eta produktu ultraprozesatu gehiago egoteak ere badu eragina, bai eta, jakina, sedentarismo arriskutsuak ere. Gaitz horrek obesitatea eragin dezake, eta horrek zenbait gaixotasun kardiobaskular ditu eta 2. motako diabetesa garatzeko arriskua areagotzen du.

Faktore kulturalak

Mediterraneoko dieta zer den ulertzeko, ez dira ahaztu behar faktore demografikoa, kulturala, soziala, ekonomikoa edo klimatologikoa. Federico Soriguer doktoreak joan den irailaren 21ean egindako Espainiako Diabetearen Federazioaren (FEDE) III. Kongresu Nazionalean egin zuen hitzaldi magistralean adierazi zuenez, “ezin dira ulertu prebalentzia handiena duten gaixotasunak, eboluzio-desorekari arreta jarri gabe, gizakien geneak ez baitira aldatu historian zehar, baina bai 2. motako diabetesa eta diabetesa.

Kultura eta geografia funtsezko bi faktore dira, nahiz eta, Espainiaren kasuan, dieta mediterraneoan sartzeko erraztasunak izan. Elikadura egokia izateko orduan medikuaren jarraibideak zergatik ez diren betetzen azalduko lukeen arrazoietako bat da, Soriguerren hitzetan, “bizitza-estiloen aldaketez hitz egiteari utzi behar zaio”; izan ere, errepikatu arren, ez digute kasurik egiten. Izan ere, etimologikoki, “bizimoduak” adierazpena “bizitza-ohiturak” hitzetik dator, eta hori “etika” eta “morala” da, eta biztanleriak ez du etika eta morala aldatuko, mediku batek esaten diolako. Errazagoa da transplantea egitea edo ilargira joatea bizimodua aldatzea baino. Norabidea aldatu behar da “.

Norabidea aldatzeko koordenatuak

Brujula orientacion

Irudia: Pexel-ak

Elikaduran paradigma aldatzeko, ez dugu Mediterraneoko dieta egiteko gomendio klasikoan erori nahi, baizik eta nola egin behar den modu egokian, elikaduran eragina duten eta organismoari eta, are gutxiago, ingurumenari kalte egiten dioten ohitura komun guztiak kenduz. Hona hemen adibide batzuk:

  • Ez jan barazkiak pureetan bakarrik. Fresko kontsumitzeak bitaminak eta mantenugaiak (zuntzak bezala) mantentzea eta gehiago asetzea eragiten du. Ez da pureetara mugatu behar, eta, pureen kasuan, barazkiekin bakarrik egin behar dira.
  • Ez hartu sasoikoak ez diren frutarik. Kaltegarria da ingurumenerako eta ez daude urte-sasoiko frutak bezain freskoak.
  • Ez jan haragi gorri gehiegi. Ingurumena kaltetzeaz gain, hura sortzeko ur asko behar denez, gaixotasun kardiobaskularrak eragin ditzake. Astean behin errazio bat egitea gomendatzen da, eta, ahal dela, haragi zuriarekin ordezkatzea.
  • Ogi eta zereal ez-integral gehiegi ez hartzea. Digestioa hobeto egiteko eta zuntza hobeto irensteko, kontsumitzen diren zerealen deribatu guztiak integralak izatea gomendatzen da, baina, posible ez bada, finduek gutxiago jan behar dute, eta jatordu nagusietan soilik jan behar dira, hala nola gosarian eta hamaiketakoan.

Norabide-aldaketa sinpleak dira, dieta mediterraneora gehiago hurbiltzeko eta, ondorioz, 2 motako diabetesaren eta obesitatearen pandemiatik urruntzeko.

Federación de diabéticos españoles

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak