Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer dakizu A bitaminari buruz?

A bitamina toxikoa izan daiteke dosi handietan, eta gehigarri gehiegi hartzeagatik lortzen da, ez elikaduragatik.

Img que sabes vitamina a Irudia: IgorTishenko

A bitamina bitamina liposolubleetako bat da. Hainbat funtzio ditu organismoan. Denetan ezagunena, gaueko ikusmena mantentzearena, baina beharrezkoa da hortzak, azala eta mukosak egoera onean egotea. Gainera, hezur-metabolismoan parte hartzen du. Baina zenbat gehiago dakizu bitamina horri buruz? Hurrengo artikuluanA bitaminaren zer mota dauden, nahikoa hartzen den eta zer neurri hartu behar diren azaltzen da. Jakina, haien erabilera eta kontsumoarekin lotutako bi mito ere desagertuko dira.

Img que sabes vitamina a art
Irudia: Igor Tishenko

Nolako A bitamina motak daude?

A bitamina bi modutan dago elikagaietan:

  • Animalia-jatorriko elikagaietan aurrez prestatutako A bitamina (erretinola), batez ere gantz eta errai aberatsetan, baita esnekietan ere.
  • A probitamina (normalean betakaroteno gisa) landare-jatorriko elikagaietan, batez ere laranja, gorri eta horietan. Betakarotenoek ere funtzio antioxidatzailea dute.

Betakarotenoa A bitaminaren aitzindaria da; hau da, metabolikoki aktiboa izateko aldaketa behar du. Eraldaketa hori egiteko arazorik gabe arduratzen da gibela. Bitamina hori gordetzeaz ere arduratzen da.

Nola dakit A bitamina nahikoa duen?

Herrialde industrializatuetan, A bitaminaren urritasuna ez da ohikoa pertsona osasuntsuetan, eta, beraz, ez da neurri berezirik hartu behar eskakizunak betetzeko, dieta osasungarriari jarraitu baino gehiago. Hala ere, beharrezkoa da gehiegikeriaren aurrean neurri batzuk hartzea. A bitamina toxikoa izan daiteke dosi handietan, baina modu aktiboan bakarrik. Hala ere, oso dosi altuak behar dira heldu bati arazoak sortzeko, elikadurarekin nekez lor daitezkeenak. Arazo horiek gehigarri gehiegi irensteagatik gertatzen dira.

Haur txikiak dosi txikiekiko sentikorrak izan daitezke; beraz, ez da ideia ona norberaren kontura bitaminak edo bitamina-osagarriak ematea aholku profesionalik gabe. Betakarotenoek ez dute arazo hori; oso dosi altuak hartuz gero, larruazalari kolore horixka edo laranja eman diezaiokete, eta egun batzuetan desagertuko da, ondorio gehiagorik gabe.

Beste arrisku-talde bat haurdun daudenak dira, gehiegizko batek fetua kaltetu baitezake. Hori dela eta, haurdun dauden pertsonen osagarri gisa bitamina hori ez ematea gomendatzen du OMEk, salbu eta planetako eremu behartsuetan defizita izateko arriskua dutenak. Baina gibelaren eta foie-grasaren kontsumoa ere moteldu egin beharko litzateke. Gure inguruan, ohiko gehigarri perinatalek ez dute A bitamina. Betakarotenoak ez dira kaltegarriak.

A bitaminari buruzko bi mito

Hauek dira A bitaminaren bi mito hedatuenak:

  • Animalia-jatorriko A bitamina bakarrik da egokia. Ez da egia. Betakarotenoak A bitamina metabolikoki aktiboa bihurtzen dira, arazorik gabe eta dieta egoki baten testuinguruan -ez hambruno-egoeretan. Begetarianoek ere ez dute arazo handirik A bitaminaren mailari eusteko, eta ez bakarrik osasungarriak, batez bestekoaren gainetik baizik.
  • A bitaminak beltzarana jartzen zaitu. Ez da horrela. Egia da A bitaminak dermisaren osasun ona mantentzen parte hartzen duela eta betakaroteno asko hartzeak zertxobait alda dezakeela larruzko tonua, baina horrek ez du esan nahi beltzaran jarri behar denik. Aldiz, eguzki-erredurak prebenitzen lagun dezake, baina kontuz! : ez dute inoiz eguzki-babesa ordeztuko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak