Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer dira laguntza ergogenikoak?

Entrenamendu-plan egokia eta elikadura egokia dira edozein kirolarik izan ditzakeen laguntza ergogenikorik onenak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2001eko irailaren 20a

Gaur egungo kirolak, lehiakorregia denak, garaipen baten
beharrak eta arrakasten sari sozial eta
ekonomikoek kirolariak haien errendimendua edozein modutan hobetzen saiatzera bultzatzen dituzte.
Gaur egun, zenbait produktu eta praktika ezagutzen dira, eta horiei egozten
zaie maila
goreneko jarduera fisikorako beharrezkoa den
muskulu-indarra eta potentzia garatzeko gaitasuna (ez da beti frogatu), hau da,
kirolariaren errendimendu fisikoa handitzeko gaitasuna. Laguntza horiek energia metabolikoaren
ekoizpenean, erabileraren kontrolean edo kontsumoaren eraginkortasunean eragin
dezakete. Izen horretan sartzen dira laguntza fisiologikoak,
nutrizionalak, farmakologikoak, laguntza psikologiko
eta biomekanikorako metodoak.Laguntza ergogeniko nagusietako
bat dieta bereziak dira.
Hala, energia
lortzeko glukogenoaren mende dauden kirolen kasuan, elikadurak
karbohidrato gehiago izan behar ditu, eta indar-kiroletan, berriz, elikagai
horien ekarpena ez da bereziki handitu behar.

Nutrizio arloko laguntza ergogenikoei buruz iritzi kontrajarriak daude
zenbait produktutan. Oro har, laguntza batzuk positiboak dira kirolarientzat, baina beste batzuk
ez dira eraginkorrak eta are kaltegarriak ere, prestakuntzarik eta ezagutza medikorik gabeko pertsonek kontrolik
gabe ematen baitituzte.
Kontsumitzera joanez gero, kirol
modalitaterako egokia den produktua aukeratu beharko da, eta kirol
jardueraren estadio desberdinetara egokituko da.
Ikerketa zientifikoak, nahiz eta kasu gehienetan mugatua izan, zenbait substantziaren gaitasun ergogenikoa babesten du kantitate handitan
kontsumitzen direnean; hala ere, ez da onartu
ergogeniko gehienen eraginkortasuna,
eta badakigu
batzuk kaltegarriak izan daitezkeela.

Laguntza ergogeniko
faltsuak

Estatu Batuetako gaixotasunak kontrolatzeko eta prebenitzeko zentroko
ikertzaileek osasun eta kulturismoko hamabi aldizkari famatu aztertu zituzten 1991n,
eta 89 markako iragarkiak eta 311 produkturen iragarkiak aurkitu zituzten, guztira 235
osagairekin.
Ikerketak ondorioztatu zuen ehun konpainia baino gehiago
ari zirela merkaturatzen laguntza ergogeniko faltsuak, zenbait bitamina,
mineral eta aminoazidoren konbinazioak eta ahalmen ergogenikoa
frogatu ez zen beste osagarri dietetiko batzuk. AEBko Health Foods
elkartearen kalkuluen arabera, 1996an, dietetika-dendetan, herbodietetika-dendetan, kirol-elikadura espazializatuan,
farmazietan
edo hipermerkatuetan merkaturatutako produktuen
guztizko salmentak 204 milioitik gorakoak ziren.

Zer esan beste produktu batzuei buruz David Lightsey
fisiologoak eta nutrizionistak gidatu du
ikerketarik sakonena. David Lightsey Laguntza Ergogenikoei buruzko lan-taldea koordinatzen du,
Osasun
arloko iruzurren aurkako Kontseilu Nazionaleko kidea (NCRHI: AEBetako National Council Against Health Iruzd).
Azken lau urteetan, laguntza ergogenikoekin merkaturatzen dituzten 80 konpainia
amerikar baino gehiagori deitu die.
Kasu bakoitzean, merkaturatzen zituzten produktuei buruzko datuak
biltzeko eta
txosten formala egiteko eskatu zien konpainiako ordezkariei. Haiek balizko onurak deskribatu ondoren,
baieztapen
horien aldeko datuak nola bildu ziren galdetu zien. Espezialistaren galderak zehatzagoak ziren
heinean, konpainiaren erantzunak okerragoak ziren. Batzuek esaten zuten ezin zirela zehatzagoak izan, ez baitzuten
beren sekretu komertziala
azaldu nahi. Elkarrizketa bakoitza amaitzeko, idatzizko
informazioa eskatzen zen. Erdiak baino gutxiagok bidali zuten zerbait. Bidalitako
azterlan asko gutxi diseinatuak ziren edo ez zuten ezer probatzen. Ongi diseinatutako azterketa
urriek ez
zituzten produktuaren baieztapenak babesten, testuingurutik kanpo lortzen baitziren. Lightseyk uste du bi arrazoi daudela atleta askok uste
dutelako substantzia batzuek lagundu dietela: 1)
Produktua maiz erabiltzea eta entrenamenduak eragindako hobekuntza naturala.
2) Nork bere buruarengan konfiantza areagotzeak edo plazebo-efektuak hobeto jardutea
dakar.

Kontsumorako
hezkuntza

Espainian erregulazio zorrotzik ez dagoenez, produktu ergogenikoak arazorik gabe saltzen
dira Estatuan. Horregatik, kirol-arloan gehiago hezi behar da gehigarri horien kontsumoa, kontsumitzaile askok ez
baitakite zer
ondorio
dituzten.
Kirol-merkatuan mota horretako gehigarri nutrizionalen sorta bat dago,
eta horien kontsumoa oso hedatuta dago errendimendu handiko
atleten eta kirol-populazioaren artean.Arlo horretako
adituek ohartarazi dutenez,
laguntza ergogenikoren bat erabili edo sustatu aurretik, entrenatzaileek, kirol-medikuek, nutrizionistek,
dietistek eta atletek jakin behar dute zer mekanismo erabiltzen dituzten substantzia horiek, zer
ondorio kaltegarri dituzten, zer dosi erabili diren azterlanetan eta
zer onura lortzen dituzten haiek erabiltzen dituztenek.
Atletak, entrenatzaileak bezala, atletismoan parte hartzen lagunduko dieten
nutrizio-osagarriak bilatzen arituko dira beti, eta,
beraz, abantaila nabarmena emango die beste lehiakide batzuei. Hala
ere, lehenik jakin behar dute
zein oinarri biokimiko eta fisiologikotan hobetzen diren laguntza ergogenikoek kirol-errendimendua,
haren mitoak eta errealitateak, eta nola aplikatzen diren
kirol-jardueran.Atleta
askok uste dute elikagai,
prestakin edo gehigarri jakin bat kontsumituta nabarmen handituko dela haien errendimendua.Hala
ere, konposatu horiek kontrako eragina izan dezakete elikadura-plan egoki
bat ordezten dutenean.Azpimarratu behar
da substantzia horien erabilera ez dela errendimendu handiko
atletak soilik; nerabe kirolari askok erabiltzen dituzte, eta,
kasu askotan, entrenatzaileek gomendatzen dituzte gimnasioetan.


Zein dira eskuragarri dauden substantzia
ergogenikoak?

Laguntza ergogenikoak honela sailka daitezke: mekanikoak, fisiologikoak,
psikologikoak, farmakologikoak eta nutrizionalak.Agente farmakologikoak izan ziren iraganean
erabili ziren laguntza
ergogeniko nagusiak, erabilera mugatua izan zuten, eta gaur egun
atleta gehiago ari dira legezko alternatibak bilatzen, bereziki nutrizio arloko laguntza
ergogenikoa. Besteak beste:

OMEGA-3 gantz-azidoak: Haien ustez, odolaren
biskositatea murriztu egiten da, zirkulazioa hobetuz eta, beraz,
oxigenoaren garraioa hobetuz;
hazkundearen hormona jariatzea estimulatzen da, eta gantz-azidoak energia-erregai gisa erabiltzea errazten
da.
Azido nukleikoak: Adeninak eta inosinak handitu egiten dute
ATP (gure zeluletako
pila biologikoa) muskuluan, eta hemoglobinatik muskulu-zeluletara oxigenoa askatzen laguntzen
dute. Ez da erabilgarria,
xurgatzeko energia-propietaterik gabeko
pisu txikiagoko molekula bihurtu behar baita.
Azido pangamikoa: Dimetilglizina du,
aminoazido glizinatik eratorria. Zelularen oxigeno-kontsumoa hobetzen du, uste
den bezala.
Alkohola: Etanola antsietatea eta min-sentsazioa gutxitzeko erabili
da. Edari alkoholdunen kontsumoak ez
du kirolariaren errendimendua hobetzen.
Antioxidatzaileak: Ariketa fisikoa egiten den bitartean, erradikal
askeak sortzen dira, eta horiek egitura biologiko garrantzitsuak alda
ditzakete, giharrak handituz, etab. Zenbait substantziak eragin
antioxidatzailea dute, eta erradikal askeek eragindako erreakzioak eteten
dituzte. Besteak beste, A, C eta E bitaminak, zinka, kobrea,
manganesoa eta selenioa.
Aspartatoak (sodio eta magnesiozkoak): Ez dute kirol-errendimendua hobetzen,
nahiz eta ekintza defatigatzailetzat jotzen diren (nekea kentzen edo arintzen
dutenak).
Salizilatoak: Hanturaren eta usainaren kontrako propietateak dituenez, ehunak konpontzen
laguntzen du.
Edari energetikoak: Merkatuan badira konposizioan mineral, bitamina, aminoazido, elektrolito
eta proteinen
kopuru aldakorrak dituzten produktuak. Proteinekin egindako prestakinak erabilgarriak dira muskulazioa behar
duten kiroletan, betiere dosi zehatzetan. Glukosa
duten prestakin hidroelektrolitikoak beharrezkoak dira izerditzea garrantzitsua den erresistentzia
aerobikoko ariketetan.
Beta-hidroxi-metil butiratoa: Masa
eta muskulu-indarra handitzea eta gantza murriztea
egozten zaio, baina ez
da frogatu.
Sodio bikarbonatoa: Intentsitate handiko ariketak laktato-kantitate
handiak sortzen ditu, eta horrek pHa murrizten du, eta horrek azidotasuna eta muskulu-zuntz
aktiboen uzkurdura murrizten ditu. Organismoak
pH-aren beheraldiak kontrajartzen ditu bikarbonatoarekin; beraz, bikarbonatoa irentsita pH-aren jaitsiera
atzeratzen zela eta errendimendua handitzen zela pentsatu zen.
Boroa: Kaltzioaren eta magnesioaren metabolismoa erregulatzen duen oligoelementua.Testosteronaren jarioa estimulatzen duela uste
da. Eraginkortasuna ez da
frogatu.
Kafeina: Kafeak eta teak kafeina-eduki handia
dute, eta odoleko
gantz-azido askeak areagotzen dituzte. Energetikoki erabil daitezke, kirolariari
glukogenoa eta glukosa aurreztuz.
Karnitina: Duela urte batzuk modan egon zen futbolean eta
abiadura-kiroletan. Nabarmen handitzen dira
oxigenoa hartzea eta energia sortzea. Hala ere, ez
dago karnitinaren defizit endogenorik (barnekoa).
Muinoa: Neurotransmisore azetilkolinaren aitzindaria.
Intentsitate handiko ariketa baten ondoren, aktilkolina-maila jaitsi egiten da, eta, beraz, kolina
emateak azetilkolinaren sintesia estimulatuko zuen,
eta erresistentzia-kiroletan nekea murriztuko zen. Egindako azterketek ez dute
frogatzen errendimendua handitzen duenik.
Kreatina: Fosfokreatina izeneko konposatu baten parte
da; ATParekin batera, muskulu-uzkurdurarako energia-iturri bakarrak
dira. Muskuluan kreatinaren eta fosfokreainaren mailak handitzen
ditu, eta indar maximoko ariketak areagotzen
ditu, baina ez erresistentzia-ariketak.
Emaitza kontraesankorrak izan dituzten ikerketa zientifiko ugari egin dira.
Metilo-emaileak (muinoa, sarkosina, betaina, metionina): Azido nukleikoen eta kreatinaren sintesian
parte hartzen dute.Ez
da frogatu substantzia ergogeniko gisa duen eraginkortasuna.
Espirulina:
Proteina eta aminoazido esentzial ugari dituen alga urdin mikroskopikoa da. Bi barietate daude, bat toxikoa
da. Ez du ondorio ergogenikorik.
Fosfatoak: Energia handiko loturen parte dira, eta energia
ematen dute edozein lan motatarako. Entzima
garrantzitsuak ere badira, 2-3 GFAkoak (hemoglobinak
oxigenoa askatzea errazten du), eta metabolismo energetikoaren ondoriozko
azpiproduktu azidoen bahetzean parte hartzen dute. Lagungarri izan daiteke dieta-gehigarri gisa erabiltzea esfortzuaren aurretik eta esfortzuan.
Gelatina: Bere osagaietako bat aminoazido glizina da,
kreatinaren aitzindaria. Ez da frogatu eragin ergogenikoa duenik.
Galorratza: 60ko hamarkadan asko erabili zen, azido linoleikoa,
E bitamina, oktaconasola eta mineralak zituelako.
Ginseng: Hainbat
mineral eta estimulatzaile
dituen sustrai-estraktua da. Kirolean ez da erabilgarria.
Glizerola: Urari glizerola gehitzean, berriz hidratatzea
handiagoa da, baina ez dago frogatuta erresistentzia-kiroletan termoregulazioa eta deshidratazioaren aurreko erresistentzia
hobetzen duenik.
Guarana: Karbohidrato eta proteina
ugari dituen liana baten hazia
da. Defatigatzaile, basodilatadore
eta estimulatzaile gisa erabili izan da, baina ondorio horiek ez dira zientifikoki
frogatu.
Inosina: Gorputzean aurkitutako konposatu natural batetik eratorria. ATPren birsorkuntza suspertzea
egozten zaio.
Inositola: Uste da glukosa gehiago xurgatzen dela, baina ez
da frogatu.
Kelp: Bitamina eta mineral ugari dituen alga da. Ez du ondorio ergogenikorik.
Soja-lezitina: Hesteetako gantz-xurgapena hobetzen du.
Ez du ondorio ergogenikorik.
Garagardo legamia: Erabilgarritasun handiena B
taldeko bitamina-eduki handia eta kromoa eta selenioa bezalako mineralak ditu. Ez du ondorio ergogenikorik.
Eztia: Karbohidrato asko ditu, eta garrantzitsua
da kirolarien dietan. Ez du eragin ergogenikorik.
Oktakosanola: Gantz-azidotan ugaria den alkohola da, eta estresaren
aurreko tolerantzia hobetzeko eta metabolismo aerobikoaren
erreakzioak bizkortzeko ondorioa da, errendimendua handituz (frogatuta ez
dago).
Gamma-Orinazol: Arroz-salbatzailearen olioaren estraktua da, pisu-jasotzaileek
eta kulturistek masa eta muskulu-indarra handitzeko erabiltzen dutena, esteroiderik gabeko
gehigarri gisa. Ez dago ikerketa zientifikorik testosterona jariatzea eta hazkuntzaren hormona sustatzen
dituela frogatzen duenik.
Periaktina: Gosea eta pisua handitzen ditu, anabolizatzaileen
albo-ondoriorik gabe.
Polena: Karbohidratoak (%56), gantzak (%20) eta proteinak (%6-30), bitaminak
(B eta C taldeak eta A probitamina) ditu. Polenaren osagaiak gure organismoak
erraz asimilatzen dituenez, haren propietateak
ahalik eta gehien aprobetxatzen dira.
Glukosa-polimeroak: Gluzemia-indize
txikiak dituzten karbohidratoen berrantolatzaileak dira, eta
lehiaketaren edo entrenamenduaren aurretik, bitartean eta ondoren erabiltzen dira.
Yohimbina: Yohimbe zuhaitzaren azalaren estraktua, orizanolaren
antzeko ondorioekin.


Eraginkortasuna eta kalterik eza
Segurtasunaren
ebaluazioa eta laguntza ergogenikoen erabilera mediku espezialista batek zehaztu
behar ditu. Funtsezko lau faktore ebaluatu
behar dira: ekintza metodoa, eskura dagoen
ikerketa, eragin kaltegarriak eta legezkotasuna.
Konposatu horietako askoren segurtasuna eta eraginkortasuna ez dira
ebaluatu; beraz, kaltegabetasunari eta eraginkortasunari buruzko informazio
sendoa dutenak soilik erabiltzea gomendatzen da.
Garrantzitsua da medikuek atletak gidatzea substantzia
horiek erabiltzen, eta, hala,
haien erabilera desegokiaren ondoriozko arazo larriak prebenitzea, eta atletaren
beharren araberako dieta egokia ezartzea, gaitasun fisikoak ahalik eta gehien
indartzeko.

Prestakin desberdinak
erabiltzean dopatzeko substantziak saihesteko kontuan hartu beharreko
arauak

– Dagokion federazioak argitaratzen duen debekatutako substantzien zerrenda EGUNERATUA izatea.

– Errezetarik gabe erosten diren botiken erabilera-orria irakurtzea. Bertan adierazten
da dopina kontrolatzean positiboa ematen duen substantzia den eta haren
konposizioan substantzia debekaturik dagoen.
– Medikuei ohartaraztea dopina kontrolatzen
duten kirolariak direla.
– Proteinak, lipidoak, karbohidratoak,
aminoazidoak eta antzekoak dituzten prestakinek edo osaera ezezaguna dutenek, baimenik
gabeko establezimenduetan erregistratu edo saltzen ez direnek, dopatzeko
substantziak izan ditzakete.
– Propietate edo
propietate energetiko edo estimulatzaileak dituzten sendabelarrek eta belar-hobiko espezialitateek dopin-kontrol batean positibo
eman dezaketen substantziak izan ditzakete: Ma-huang, efedrinak ditu. Guaraná,
kafeina du. Nuez vomica, hertsia du. Kola, kafeina
dauka. Belar matea, kafeina du. Opio eta apaindura, morfina
dute. Ginseng ez estandarizatua.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak