Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer elikagai dira onak arteria-presioa igotzeko

Elikagai eta edari batzuk eraginkorrak dira presio arteriala igotzeko, haien nutrizio-osaerak hipotentsioari aurre egiten laguntzen baitu. Zer diren eta zer hartu behar duzun kontuan

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2020ko uztailaren 12a
alimentos para subir tension Irudia: Engin Akyurt

Presio arterialari eta osasunari buruz ari garenean, tentsio altuaz eta arrisku kardiobaskularraz pentsatzen dugu. Zentzua du: Espainian, biztanleriaren ia %20k hipertentsioa du, Espainiako Osasun Inkesta Nazionalaren (ENSE) arabera. Hala ere, tentsio baxua jasatea arazo larria izan daiteke, batez ere jaitsiera bat-batekoa denean. Artikulu honetan, arteria-presioaren balio normalak zein diren, behe-tentsioaz ari garenean zer arrisku dakartzan eta tentsioa igotzeko zer elikagai komeni diren azalduko dugu.

Tentsio arteriala: erreferentziazko balioak

120/80 mmHg izan behar ditugu beti gogoan. Hori da erreferentzia-zifra. Gainetik, tentsio altutzat hartzen da, eta azpitik… ñabardurak daude, pertsona batek 110/70 mmHg, 100/60 mmHg edo, are gutxiago, eta egoera ezin hobean egon baitaiteke. Bihotzaren Espainiako Fundazioak (FEC) dioenez, “arteria-presio normala 120/80 mmHg-tik beherakoa da”. Baina… noraino? Noiz hasi ginen tentsio baxuaz edo hipotentsioaz hitz egiten? Espezialisten arabera, balioak 90/60 mmHg-tik behera daudenean.

Zer gertatzen da 90/60 mmHg presioa badut?

Pertsona batzuek tentsio baxua izaten dute normalean; beraz, balio horiek normalak dira haientzat, eta ez dago kezkatzeko arrazoirik. Beste batzuek, aldiz, ondoeza sentitzen dute tentsioa maila horietara jaisten denean. Horregatik, funtsezkoa da beti medikuari galdetzea. Horrela jakingo dugu arazorik dagoen ala ez. Era berean, garrantzitsua da etengabeko hipotentsioa eta bat-bateko tentsio-jaitsiera bereiztea:

Hauek dira hipotentsio jarraituaren kausarik ohikoenak: diabetesa, tiroide-arazoak, bihotz-arazo batzuk eta sendagaien albo-ondorioak (diuretikoak edo zenbait antidepresibo).

Bat-bateko hipotentsioaren kausarik ohikoenen artean daude deshidratazioa, bero handiegia, azkar zutik jartzea, hemorragiak eta erreakzio alergiko biziak (shock anafilaktikoa).

Zein dira presio baxuaren sintomak?

Tentsio baxuak ahulezia-sentsazioa, ikusmen lausoa, nahasmena, goragalea, zorabioak eta zorabioak eragin ditzake, eta, ondorioz, lurrera erortzean kolpatzeko eta lesioak izateko arriskua dago. Tentsioa asko jaisten bada, bihotz-mina eragin dezake, eta burmuinari eta beste organo batzuei eragin, odol-fluxua eta oxigenoa falta direlako.

Elikadura-gomendio orokorrak behe-tentsioa baduzu

• Askotan, tentsioa jaitsi egiten da hidrataziorik ezagatik —horregatik da hain ohikoa udan—. Zer egin dezakegu? Adituek gomendatzen dute lehen aukera bezala ur gehiago edatea, eta ez bat-batean, pixkanaka baizik. Itzalean edo leku aireztatu eta freskoan esertzea ere oso lagungarria da. Pertsona batzuk arazo hori konpontzeko, kolazko freskagarri bat hartu behar dute, azukrearekin eta kafeinarekin, edo edari energetiko bat. Aukera horietako bat ere ez da ona, horrelako edariak ez baitira osasungarriak eta beste arazo batzuk ager baitaitezke, hala nola diabetesa eta obesitatea.

• Beste gomendio dietetiko orokorra gatz pixka bat hartzea da, sodioak tentsioa igotzen baitu. Gure inguruan oso erraza da helburu horretarako balio dezaketen elikagai gaziak aurkitzea (gazta onduak, olibak, patata frijituak, antxoak…). Baina kontuan hartu behar da sodio asko duten elikagai guztiak ez direla osasungarriak. Gauza bat da une jakin batean arteria-presioa igotzeko snack batzuetara jotzea, eta beste bat, produktu horiek gure ohiko dietan sartzea. Gure medikuak gatz gehiagorekin jan behar dugula esaten badigu, komeni da osagai hori plater osasungarriei eranstea (entsaladak, arraina plantxan, lekaleak), eta gatz iodatua aukeratzea.

Tentsioa azkar igotzen lagunduko dizuten elikagaiak

Tentsioa jaitsiz gero, zenbait elikagaik lagunduko digute pixka bat azkar zuzentzen. Kontuan hartu.

Ura, tea eta kafea tentsioa igotzeko

kafeak arteria-tentsioa igotzen du

Uraz gain, tea eta kafea ere arteria-presioa igotzen lagun diezaguketen bi infusio dira. Bi edariek kafeina dute. Kafe edo te pixka bat edatea erabilgarria izan daiteke kasu horietan, baina ez da komeni gehiegi edatea, gehiegizko kafeinak takikardia eragin baitezake. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) uste du 200 mg kafeina dosi segurutzat hartzen dituela (gutxi gorabehera, bi te-katilutan edo 150 ml-ko kafe-katiluan dagoena).

Erregaliza

Erregalizak glizirina du, plaketen antiagregatzaile efektua eragiten duen eta tentsioa igotzeko gai den printzipio aktiboa. Larrialdiko elikagai gisa erabil daiteke, baina ez da komeni eguneroko irtenbide gisa hartzea, gehiegi edo etengabe kontsumitzeak arritmiak eta zirkulazio-arazoak eragin baititzake.

Sodio askoko elikagaiak

Sodioz aberatsak diren elikagai asko daude, hala nola urdaiazpikoa eta antxoak, olibak eta poltsako patata frijituak, baina denak ez dira osasungarriak. Nahiz eta edonork balio dezakeen larrialdi bati aurre egiteko, hobe da aurreikusleak izatea eta nutrizio-profil onena duten alternatibak eskura izatea. Komenigarriagoa da antxoak eta olibak aukeratzea, snack edo beste elikagai ultraprozesatu bat erabiltzea baino.

Gatz gehien duten elikagai eta ongailuen artean, soja-saltsa eta ziapea, misoa, antxoak eta kontserbako berberetxoak, izokin ketua, urdaiazpikoa, zezina eta sobrasada, arantzak eta ozpinetako pepinoak ditugu.

Gazta

gatz askoko gaztak

Picón, herreño, Mahón, Zamorano… Gatzaren beraren eta salda kuboaren ondoren, merkatuan aurki ditzakegun sodio gehien duten elikagaiak dira gaztak. Zenbat eta onduagoak izan, orduan eta gatz gehiago izaten dute. Beraz, gazta-ziri bat arteria-presioa igotzeko baliabide egokia izan daiteke. Hori bai: ez da komeni gehiegikeriarik egitea. Gaztak elikagai kalorikoak eta koipetsuak dira, eta neurriz kontsumitu behar ditugu.

Txokolate beltza

Txokolateak kafeina dauka eta horregatik izan daiteke elikagai interesgarria tentsio baxua dutenentzat. Txokolate-ontza batzuek arteria-presioa erregulatzen lagun diezagukete, baina garrantzitsua da aukeratzen jakitea. Juan Revenek dietista-nutrizionistak aholkatzen duenez, asmatzeko osagaien zerrenda begiratu behar da: “Produktu-kantitate handienetik txikienera banakatuta egon behar du. Kakao-gurinaren, esnearen eta kakaoaren aurretik azukrea agertzen bada, asko ordainduko dugu azukrearen truke. Txokolate batzuek ‘gutxienez…’ kakaoa adierazten dute, baina ehunekorik ohikoenak %75etik %30era bitartekoak dira”. Zenbat eta handiagoa izan kakaoaren portzentajea, hobeto.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak