Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer esan nahi du noizean behin elikaduran?

Oso noizean behin jan beharko liratekeen elikagaiek ohiko presentzia dute dietan, baina beti ez da horretaz jabetzen

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2018ko otsailaren 07a

Oro har, espainiarren elikadurak, haurrak barne, asko uzten du. Hori egiaztatzeko, gure herrialdean 2015 eta 2017 urteen artean egindako ANIBES azterketaren emaitzak baino ez dira aztertu behar. Txosten honetan, adin-tarte bakoitzean gehien kontsumitzen diren elikagai-taldeak aipatzen dira. Eta, oraingoan, hau adierazten du:elikagai osasungaitzak gure lehentasunen zerrenda dira. Hala ere, norbaitek zer maiztasunekin egiten dituen galdetutakoan, erantzuna hau da: “noizean behin” edo “noizean behin”. Zer esan nahi du adierazpen horrek? Zer inplikatzen du osasunaren eta elikaduraren arloan?

ANIBES azterketaren arabera, 9 eta 12 urte bitartean, hiru elikagai protagonistak ogia, opilak eta haragia dira. Nerabeen taldean (13-17 urte) ia gauza bera gertatzen da, haragia bigarren postura igotzen denean izan ezik, eta opilak hirugarrenean geratzen direnean. Horrek esan nahi du nutrizio arloko gomendio gaurkoenak ez datozela bat: fruta eta barazkiak falta dira gehien kontsumitzen diren elikagaien artean; opilak eta gozogintza, berriz, oso noizbehinka jan beharko lirateke.

Nerabeek eta nerabezaro aurreko gazteek izaten dituzte opil eta erreboltak. Sailkapeneko goiko postuetan dauden beste bi kideak ezin dira modu orokorrean "osasungarritzat" hartu (ogi zuria eta haragi gorriak ez dira "inozenteak"), baina ez lukete podium horretan egon behar, frutak, berdurak eta barazkiak falta baitira.

Hori haurren eta nerabeen elikaduran gertatzen da. Baina, zer gertatzen da gurasoenean? Helduek ere ogia eta opilak jaten dituzte? Bada, bai. Azterketak erakusten du ogiak lehen postua betetzen jarraitzen duela, eta opilak edo pastelak, bosgarrena, esneki, barazki eta arrainen eta itsaskien aurretik. Eta horrek ere oso leku onean uzten ditu erabakiak hartzen dituztenak familia osoarentzako elikagaiak erostean.

Noizean behingo kontsumoa

Gehiegizko pisuaren eta obesitatearen epidemiak Espainiako populazioaren %60ri eragiten dio, gutxi gorabehera. Ehun faktore ezagun baino gehiago daude errealitate horrekin lotuta, baina artikulu hau aztertu da gutxien aztertu den horietako batean: produktu ez-osasuntsuak irenstearen oharkabeko edo gutxietsitako atsegina. Zer esan nahi du horrek? Osasungarriak ez diren elikagaiak jateaz gain, behar baino maizago jateaz gainera, kontsumoa, batzuetan, modu inkontzientean justifikatzen dela.

Eta horretarako esaldiak ditugu; maiz esaten dizkiot pediatraren, dietista-nutrizionistaren edo familiako medikuaren aurrean, ñabardurak egiteko eta edukia azaltzen saiatzeko. Adibide gisa, hau da kontsultetan ohikoa den elkarrizketa batean gertatzen dena:

- Zenbatean behin hartzen du zure seme gozokiak?

- Ez du sortzen, noizean behin bakarrik.

-Beno, eskerrak... Zenbat jaten du haurrak pizza industriala?

- Gutxitan, ostiral arratsaldeetan.

- Ulertzen dut... Eta zenbatero hartzen dituzu croissantak edo bestelako opilak?

- Beno, amonaren etxean, noizbait jo dudanean, lana delako. Baina astean bitan bakarrik.

- Ulertzen dut... Zenbat jaten du haurrak poltsako kakotxoak edo patata frijituak?

- Igerilekutik irtetean, kirol asko egin duenez, instalazio bereko tabernan erosten duen poltsatxo batekin saritu nahi dut.

-Dagoeneko... Zenbatean behin ematen dizkizute txokolatezko natillak edo flana?

- Gizona! Asteburu guztietan. Pozik bizi behar da!

Eta zenbat edaten du esne txokolatedunak?

- Ia egunero, esnekiek hazten laguntzen dutelako eta kaltzio asko dutelako.

- Zenbat hartzen ditu nuggetak eta freskagarriak?

- Aitarekin dagoenean, igande arratsaldeetan, partida ikusten duten bitartean.

Elkarrizketa hau aztertzen bada eta produktu osasungaitzak (erakargarriak eta zaporetsuak) irensten diren bakoitzean, astean 8 edo 9 produktu ateratzen dira, ez dira gomendagarriak. Beraz, "noizean behin" adierazpideak -eta antzeko beste batzuk, aurrerago azaldutakoak- interpretazio okerra du, osasunaren aurka jokatzen duena. Astearen amaieran, ez dago produktu bat edo bi jan ez dituen egunik.

Noizean behin "lokuzio ezaguna" ez da bakarra. Beste adierazpen askok betetzen dute eginkizun bera: neurriz, egun berezi bat bakarrik, maiztasun gutxikoa, noizbehinka, noizbait, noizbait, noizbait, egun batean askatuta, noizbait, tarteka, egun batean adierazia, ustekabean, egun batean, ustekabean... Zerrenda luzea eta segurua da.

Astiro jan: plazera eta asetasuna

Irudia: ileishanna

Aste bat edo bi igaro orduko, jendeak bere burua engainatzeko duen maiztasunaren neurriko neurri bat da, argi eta garbi. Horregatik, psikologia-programa askoren helburu nagusietako bat kontzienteki jatea da. Orain "mindfuleating" edo "elikadura kontzientea" edo "erabateko arretarekin jatea" deitzen dena da.

Mindfuleating-a lasai jatea da, oso poliki, murtxikatuz eta zati txikiak dastatuz elikagaiaren usaina, trinkotasuna, testura eta tenperatura hautemateko, eta, horrez gain, lagunekin edo familiakoekin hitz egiteko. Horrez gain, solaskideak mokadu eta mokadu artean uzten ditu, prozesu osoa mantsotzeko. Hau da, beti egin izan dena, egungo bizimoduaren estresagarria izan aurretik.

Asetasuna bilatzea ere helburu garrantzitsua da. Eta, horretarako, gomendatzen da elikaduraren oinarria landarezkoak izatea, zeren eta, berezko propietate osasungarriez gain, ur eta zuntz ugari baitute, eta bolumenari dagokionez, kaloria ahalmen urria baitute. Horrek asebeteturik sentitzen direla sentiarazten du. Irensten duzun guztiaz jabetzen bagara, ezin izango duzu zeure burua engainatu, edo, okerragoa dena, seme-alabei, opilak errepikatuz (galletak dira) edo beste janari insertar bat, ia egunero.

Badira oinarri fisiologikoak digestioaren mekanismoan, eta argi eta garbi azaltzen dute zergatik jaten duten poliki asetzeak, jaten denaren kalitatearen eta kantitatearen osagarri. Grelina-produkzioa, bazkaltzera bultzatzen duen hormona, 20 minutuz mantentzen da gutxi gorabehera, eguneko hainbat unetan ekoitzitako punten ondoren, eta une horretatik aurrera jaisten hasten da. Beraz, azkar jaten bada, ez da denborarik galtzen maila horiek murrizteko, eta bat ez da sentitzen ez asetzen ez asetzen, nahiz eta nahikoa jan.

Inguratzen gaituen errealitate obesogenikoaren aurrean, "noizean behin" izan beharko luke adierazpenaren esanahia, "hilean behin" (ez "astean behin"), eta hori ez da nahitaezkoa, noski; izan ere, milaka pertsona ez dira inoiz elikagai osasuntsuak probatzen, eta horiek hartzen dituztenek baino zoriontsu izan daitezke. Zoriontasuna ez dago janarian, baina logikoa da lehen mailako premia asetzeko plazera aurkitzea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak