Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer esaten digute barazkien koloreek?

Barazkien koloreak eta fruituek nutrizio-osaerari buruzko informazioa ematen dute eta organismoari ematen dizkioten onuren aztarnak ematen dituzte

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2017ko urtarrilaren 12a

Inoiz galdetu duzu zergatik diren tomateak gorriak eta brokolia, aldiz, berdea? Edo barazkien eta fruten koloreek osasunerako zer onura dituzte? Wageningeko Unibertsitateko Giza Nutrizioko Dibisioko ikerlari-talde bat (Herbehereak) bai. Gai horiek ezagutzeko, fruta eta barazkien koloreari eta bakoitzak osasunarentzat dituen onurei buruzko azterketa egin zuten. Izan ere, landarezkoen tonalitate desberdinak etiketa nutrizionaltzat har daitezke, ematen dituzten onurei buruzko xehetasun batzuk eskaintzen baitituzte.

Irudia: Likka

Landare-jatorriko elikagaietan dauden substantzia fitokimikoak dira barazkien kolorea. Landare apopiloetan, defentsa natural gisa jarduten dute, eta infekzioetatik eta mikrobioetatik babesten dituzte, eta kolorea, usaina edo zaporea ematen diete. Fitokimikoak ez dira gizakiarentzat funtsezko substantziak, metabolismoak ez baititu behar, baina frogatuta dago epe luzera osasunerako giltzarria direla. Sistema kardiobaskularrak babesten ditu, eta minbizia izateko arriskua murrizten laguntzen du, besteak beste.

Ondoren, azterketa zientifikoari buruzko xehetasun batzuk azalduko ditugu, eremu horretan dauden koloreei buruzkoak eta organismoarentzat zer onura ekartzen dituzten.

Barazki berdeak

Klorofilak ematen die kolorea, kaloria gutxi ematen dituzte eta, magnesioa bezalako bitamina eta mineraletan aberatsa denez, elikadura-balio handia dute. Zuntz-iturri dira, eta oso garrantzitsua da osasunerako. Kolore horretako barazkien artean brokolia, zerbak, letxuga, espinakak, Bruselako aza, apioa, errukula, ilarrak edo babarrunak daude. Arazketa bikainak dira, klorofila-maila altuei esker, eta horrek osasun-egoera onari eusten laguntzen du.

Barazki gorriak

Landare gorriek antozianina eta likopeno ugari dituzte, eta konposatu horiek herdoilaren aurkakoak dira, eta bihotzeko gaixotasunak, oroimen-arazoak edo minbizia izateko arriskua murrizten dute. Gainera, potasioa eta selenioa dituzte, eta horiek laguntzen dute sistema immunologikoa eta memoria indartzen eta A, B9 eta C bitaminak ematen. Oso interesgarriak dira osasunerako, piper gorria, tomatea, errabanitoak edo erremolatxa bezalako begetalak.

Kolore moreko barazkiak

Tipula morea, berenjenak, erremolatxa (baita hemen ere) eta kolmorada edo lombarda ere talde honetako adibideetako batzuk dira. Antioxidatzaileak eta fitokimikoak daudela adierazten du. Antizipanina eta fenoliko ugari dituzten elikagaiak ere badira, eta horiek minbizia prebenitzen, oroimena aktibatzen eta zahartze-prozesua atzeratzen laguntzen dute.

Barazki laranjak

Kolore laranjako berdurak A bitamina eta B bitamina iturri dira, sistema immunologikoaren funtzioa hobetzen dutenak. Gainera, ikusmena sendotzen laguntzen duten hainbat substantzia dituzte, gorputzaren defentsak areagotzen dituzte eta infekziozko alergiak eta gaixotasunak nahasten dituzte. Azenarioa, kalabaza edo piper laranjak dira talde honetako landareetako batzuk.

Begetal horiak

Laranja koloreko barazkiek bezala, A bitamina, B bitamina, potasio eta azido foliko ugari ditu. Gainera, herdoilaren aurkakoak dira, eta globulu zuriak sortzen, odol-hodiak sendotzen edo infekzioei aurre egiten laguntzen dute. Kolore horretan dauden barazki batzuk piper horia, artoa eta tomateren bat dira.

Landare zuriak

Landare zuriek (tipula, baratxuria, zainzuriak, porrua, azalorea, aza eta arbia) potasio- eta magnesio-eduki handia dute. Zuntz eta alizina ugari ematen dute, antioxidatzaile bikaina, eta horrek lagundu dezake hipertentsioa, hiperkolesterolemia eta istripu kardiobaskularrak murrizten.

Kolorekoak badira, barazkiak egunero jatea funtsezkoa da dieta osasungarria egiteko, onura ugari ematen dituztelako eta organismo bizia mantentzen dutelako. Elikagai hau egunero-egunero sartzearen garrantzia kontuan hartuta, barazki izoztuak, berriz, freskoen alternatiba bikaina dira. Ultraizozte-prozesuari esker, bitaminak, zuntzak eta mineralak atxikitzen dituzte, eta, gainera, lurrean bildu berriak bezain elikagarriak dira.

Sociedad Española de Fabricadores Izoztos (ASEVEC) izeneko Espainiako Landareen Fabrikatzaileen Elkarteak (ASEVEC) Interneteko gune bat du barazki izoztuen mundua sakon eta zehaztasunez ezagutzeko. Orri honetan, barazki izoztuak egiteko prozesua ikus daiteke, baita barietate ezberdinak jasotzen dituzten Espainiako eremuak ere, osasun aholkuak eta sukaldean tratamendu eta erabilera hoberik onena plater gozoak egiteko.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

ASEVEC

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak