Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer propietate ditu kinouak?

Kinua ez da superelikagaia, baina nutrizio-ezaugarri garrantzitsuak ditu, eta aukera osasungarri bihurtzen du dietan sartzeko

Img quinua pimiento hd Irudia: ildi_papp

Kinoa, gero eta moda gehiago, elikagai elikagarria da, zapore gozokoa, eta sukaldaritza-prestakinekin konbinatzen da. Erreferentziazko zenbait erakundek, hala nola Harvardeko Unibertsitateak edo Bihotzaren Akademia Amerikarrak, funtsezkoak ez diren elikagaien kontsumo handia eta kezkagarria dela eta, labore integralak eta kinoa bezalako elikagaietan sartzea gomendatzen dute. Hala ere, horrek ez du esan nahi kinoua mirarizko ezaugarriak dituen “superelikagai” bat denik, artikulu honetan zabaldu den bezala.

Img quinua pimiento
Irudia: ildi_papp

Kinua edo kinoa?

Espainiako Errege Akademiak (RAE) ez du “kinoa” hitza jasotzen, kinoako kinowa edo kínua terminoetatik dator. Hala ere, “kinoa” hitza asko erabiltzen da, bai ahozko hizkuntzan, bai idatzizkoan, hainbat web orritatik hasi eta bitarteko akademikoetara arte. Edozein dela ere, FAO, kitxua hizkuntzan, kinoara txisiya deitzen zaio, “ama ama” esan nahi duena. Titicaca aintziraren inguruan (Peru eta Bolivia) sortutako Andeetako landare bat da, Kristo aurreko 3.000 eta 5.000 urteen artean bizi dena. Zibilizazio prehispanikoek landu eta kontsumitu zuten, baina espainiarrak iritsi zirenean zerealek ordezkatu zuten, hein batean, nahiz eta oraindik elikagai garrantzitsua den Hego Amerikako Andeetako landa-eremuetako kitxua eta aymara herrientzat.

Kinoa-hazkuntza, hedatzen ari da

FAOren arabera, kinua Andeetako herrialde guztietan dago, Kolonbian eta Argentinako iparraldean eta Txileko hegoaldean. Interesgarria da, 1992tik 2010era, herrialde ekoizle nagusietan (Bolivia, Peru eta Ekuador) kinoa-ekoizpena hirukoiztu egin zela. Gaur egun, kinua haztea hedatzen ari da, eta 70 herrialdetan baino gehiagotan dago (munduan kinua landatzeko 80.000 hektarea baino gehiago daude). Litekeena da horrek nutrizio-propietate interesgarriak izatea, eta hori zabaldu egiten da artikulu honetan.

Kinoa ez da zereala, baina badirudi

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Kinoua gero eta eskuragarriago dago elikadura-denda espezializatuetan, baina supermerkatu handietan ere bai, baina jakin behar da zereal integralen ondoan (osoko arrozaren ondoan) jartzen den arren, ez dela zereala. Egia esan, kinua pseudokereala da. Hau da, hosto zabaleko landare bat da (ez graminea), eta zerealak bezala erabil daiteke. Izan ere, zereal gehienak baino azkarrago prestatzen da, eta horri esker, arazorik gabe erabil daiteke plater askotan. Giza nutrizioan parte hartzen duten hainbat elkartek kinua errezeta osasungarriak eskaintzen dituzte, hala nola Nutrizioaren eta Dietetikaren Amerikako Akademia, Bihotzaren Amerikako Elkartea edo Harvardeko Osasun Publikoko Unibertsitatea.

Nolanahi ere, kinoua beste edozein aleen antzera kontsumi daitekeen hazia da. Arroza bezala presta daiteke, edo, bestela, irin bihurtu, ogi edo beste ore batzuk erabiltzeko. Kontuan hartu beharreko bakarra da garbitu aurretik garbitzea komeni dela, zapore mikatza izan ez dezan.

Beste zereal batzuen antza du energia ekarpenean. FAOk bere web orrian eskaintzen dituen kalkuluen arabera, “kinoua antzeko kontsumoetan (babarrunak, artoa, arroza edo garia) energian konpara daiteke”.

Kinua: oso elikagarria eta glutenik gabea

FAOren arabera, berriz ere, kinua proteina-iturri ona da, ale gehienek baino handiagoa. Ezaugarri hori, nolanahi ere, ez da garrantzitsua gure ingurunean, non proteina-kontsumoak aise gainditzen baititu gomendioak. Garrantzitsua da, ordea, zuntz dietetikoaren balioa jakitea [en la quinua] oro har, pikor gehienena baino handiagoa da”. Zuntz dietetikoaren ezaugarriei eta onurei buruz EROSKI CONSUMErek argitaratutako ‘Zuntz dietetikoa: osasuna’ artikulua sakondu du.

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Kinoarena beste ale batzuena baino handiagoa da. Gantz gehienak saturatugabeak direnez, ezaugarri hori abantaila bat da: zenbait ikerketak gantz saturatugabeen kontsumoari egotz dakizkiokeen onurak hauteman dituzte, gantz saturatu ugariko elikagaiak hartzearen kaltetan.

Halaber, mineral-edukia nabarmentzen da: burdina edo magnesioa, eta B2 bitamina (rivoflabina) edo azido folikoa (oso bitamina garrantzitsua emakume haurdunetan). Kinoaren osaera nutrizional osoa kontsulta daiteke lotura honetan, Estatu Batuetako Nekazaritza Sailak (National Nutrient Database) eskainita.

Horregatik guztiagatik, ez da harritzekoa Harvardeko Unibertsitateak eta Bihotzaren Ameriketako Elkarteak maiz sartzea kinoua menuetan sartzea. Hala ere, horrek ez du esan nahi mirarizko elikagaia denik, dagoeneko ezarrita dauden gaixotasunak (minbizia edo diabetesa, adibidez), esfortzurik gabe pisua galtzeko balio duena edo denbora gutxian eta modu harrigarrian osasuna hobetzeko baliagarria izango dena.

Web orri askok (baita liburuek ere) ezaugarri magikoak ematen dizkiote kinuari. Baliteke horrek zerikusia izatea elikagai horren ezaugarri batekin: ez du glutenik. Artikuluan zehaztu bezala,Glutenik gabeko dieta: zuhurtziarik gabeko aholkua?‘gero eta moda gehiago dago glutena arrazoirik gabe hartzeari uztea. Nahasteak saihesteko, FAOk ez du ahazten “kinoarena elikagai askoren iturri ona den arren, garrantzitsua da janari orekatuaren zati gisa jatea, beste elikagai askorekin batera, nutrizio orokor ona lortzeko”.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak