Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik dira gantz gutxiko dietak argaltzeko txarrenak?

Gantzak karbohidratoak baino kaloria gehiago dira, baina azken azterketek diote ez direla gehiegizko pisuaren eta obesitatearen erantzule nagusiak

Gantz osasungarriek ez dute gizentzen. Are gehiago, saihestu egin daiteke argaldu nahi denean. Baina, nola azaldu hori gure inguruan, non nagusi baitira gantz gutxiko elikagaiak pisuz jaisteko egokiak diren ustea? Bada, pazientzia handiz, odisea bat baita. Hala ere, azken ikerketen emaitzak ikusita, bide horri aurre egin beharko zaio. Artikulu honen izenburua American Journal of Medicina-ren azterketa honetatik ateratako ondorioetako bat da. Ondoren, aurkitu aurkikuntzak, azaldu zergatik ez den ideia ona argaltzeko gantz osasungarriak saihestea eta zerk erabakitzen duen gorputzeko pisua galtzea.

Irudia: scaldwell

Gantzak eta pisua galtzea: gaur egungo ebidentziak

Irudia: CONSUMER EROSKI

Grafiko horrek (Dan Schwarzfuchs, 2012) pisuaren aldaketak eta odol-markatzaileak adierazten ditu, lau astetan koipe gutxiko dieta egin ondoren (kolore gorria), karbohidratotan (kolore urdina) eta mediterraneoan (kolore horia). Ikus daitekeen bezala, gantz gutxiko dietak dira emaitza txarrenak lortu dituztenak, karbohidrato edo mediterraneoko dietaren aldean. Ikerketek erakusten dutenez, gantz gutxiko dietak pisu gutxiago galtzen dute, baina badira zertxobait gehiago: markatzaile kardiobaskularrak ere sortzen dituzte. Emaitzak erakusten du dietan kaloria kopuru bera izanez gero ez dela egokia dieta koipe gutxi izatea.

Zergatik adierazi da orduan “gantz gutxiko dieta jarraitu behar dela”? Duela hamarkada batzuetatik hona uste okerra da.

  • Batetik, uste zen gantzak murriztea argaltzeko estrategia ona izango zela, oso kalorikoak baitira. Gantz gramo batek 9 kcal, 1 g karbohidrato edo proteina ditu, eta 4 kcal baino ez.
  • Horrez gain, pentsamenduak lagundu zuen gantz dietetikoa izaten gorputzeko gantzaren erantzule nagusia eta odolean koipea duten beste substantzia batzuk ugaritzea, hala nola kolesterola edo triglizeridoak.

Baina hori egia da? Gaur egun badakigu ideia hori oso sinplista zela, eta beste faktore batzuek, hala nola azukre-kontsumoak, arrisku handia dute gehiegizko pisua eta bihotz-hodietako osasuna izateko.

Zein izan zen gantzak saihestearen ondorioa?

Denok gogoratuko dugun iragana: “gantz gutxiko” moda. Elikagaien industriak, populazioa berotzeko asmoz, gantz gutxiko produktuak eskaini zituen, baina azukre kantitate handia zeukatenak, kaloria gutxiago dituela ikusi den arren, osasunean eragin handiagoa du eta, adibidez, sindrome metabolikoa bultzatzen du.

Dietako gantza murrizteko gomendioek, askoz gehiago ñabartu gabe (edo, adibidez, gantz osasungarriak bereizi gabe), lagundu egin zuten munduko gehiegizko pisuaren arazoa okerragotzen 90eko hamarkadan eta XXI. mendearen hasieran. Azukreak ez zuen osasunarentzat bakarrik balio, baizik eta pentsatzen genuen egiaz egiten genuena baino kaloria gutxiago kontsumitzen genituela. Gantz edo light gutxiko etiketek nahiago izaten dute egunean zehar gehiago jan.

Gaur egun, osasun-erakunde asko zuzentzen ari dira, eta azukre-kontsumoa murriztea da osasun publikoaren helburu nagusia, lotutako minbizien gehiegizko pisua eta eragina saihesteko.

Gantzak kentzea: ez zen ideia ona hasieratik

Gantzak, beste mantenugai batzuekin batera, hala nola proteinarekin edo zuntzarekin, asetasuna sortzen du, hau da, betea edo bete-betea sentitzearen sentsazioa. Hori da, hain zuzen ere, ahuakatea, arrautza edo fruitu lehorrak bezalako elikagaiek duten arrazoi nagusia, nahiz eta osaeran koipea eduki, oso asetasuna izaten dute. Hori dela eta, ez dute gehiegizko pisuarekin zerikusirik; beste elikagai batzuek, berriz, gozokiak edo freskagarriak, adibidez, erraztu egiten dute.

Gantz gutxiko dieta batean, efektu hori nabaria da -agian, esneki gaingabetuekin beha daiteke, horiek baino gutxiago asetzen baitute. Bestela esanda: azukre baino gantz gehiago murrizten dugunean, kaloria gutxi batzuk hartzen ditugu, baina, ordu batzuen buruan, gose gehiago dugu eta gehiago jaten dugu. Erabaki txarra da.

Gainera, argaltzeko kaloria-kopuruan zentratzeak ariketa konplexua dakar, eta jendeak kaloriak elikagai eta mantenugai bihurtzen ditu. Hori ez da beharrezkoa dibulgazio askoz errazagoa egiten bada: elikagai osasungarrietan dieta ugaria sustatzea. Osasun publikoaren ahaleginak pertsonei eredu osasuntsu bati jarraitu eta atxikitzeko baliabideak ematean oinarritzen badira, askoz arazo gutxiago egongo lirateke eta hobeto ulertuko litzateke kaloriaz bakarrik hitz egiten duen mezua.

Zerk baldintzatzen du, neurri handiagoan, pertsona baten pisua galtzea?

Funtsezko faktorea dietari jarraitzen zaion denbora da, hau da, bat, benetan, bizimodu berri horrekin bat egiten duen. Ikuspegi berria da hau, kontuan hartu behar dena: ez da dietak gomendatzea, baizik eta bizirik irauten duen elikadura-eredu osasungarria lortzea. Planteamendu horretan, gantz gutxiko dieta ez da eraginkorra (ikusi den bezala) ez da eraginkorra; gainera, ez da oso gozoa, ez da erakargarria eta, gainera, dieta gehiegi egiten ditu “koipea saihesteko”.

Galdera bistakoa da: ez ote da hobea izango koipeak kriminalizatzeari uztea eta dietan sartzen hastea? Gehiegizko pisuaren eta gizentasunaren arazoa ez da konpontzen elikagai osasungarriak adieraziz eta errudun eginez, hala nola, oliba olioa edo fruitu lehorrak, baizik eta biztanleriak opil, gozo, gaileta, labore findu eta kaloria asko ematen dituzten gainerako ultrauztaiak, baina elikagai gutxi. Ongi etorri gantza, osasungarria bada.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak