Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik ez dira osasuntsuak hanburgesa erraldoiak?

Hanburgesa batek eta haren lagunek 1.500 kaloria inguru hartzen dituzte, nerabe batek egunean behar dituen kalorien %50 baino gehiago.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2007ko urtarrilaren 10a


Osasun Ministerioaren datuen arabera, hanburgesa erraldoi batek 971 kilokaloria inguru ematen ditu, nerabe aktibo baten eguneroko behar kalorikoen ia %40. Kopuru hori bat dator produktu horiei janari lasterra ematen dieten enpresek eskaintzen dituzten energia-balioekin. Hala ere, ezin dugu balio horrekin bakarrik geratu, ohikoena freskagarria eta patata frijituak dituen menu oso bat kontsumitzea baita.

Hanburgesa oso prezio onean saltzen da, baina diru pixka bat gehiago ordainduta menu osoa eskaintzen da, eta horrek produktu horiek guztiak hartzera bultzatzen du. Horri gehitu behar zaio menua konbinatzeko hainbat aukera daudela, eta beste produktu batzuk ere aukera daitezkeela, hala nola tipula-eraztunak, oilasko-hegalak edo postreko izozkiak. Horren ondorioz, hanburgesa bat jateak eta haren lagunek nerabe batek egun batean behar duen kaloria erdia (1.500 kaloria) baino gehiago hartzen dute.

Azken finean, askari edo mokadu moduko otordu bakar batekin, eguneroko kaloria-beharrak osatu dira: ez karbohidrato, proteina, mineral eta gainerako elikagaiez, eta gomendatutako gantz-indizea gainditu da.

Zergatik ematen dute hainbeste gantz menu lasterrek?
Gantza ezinbesteko mantenugaia izateaz gain, jakiei urtsutasuna ematen die. Koipe guztiaren zati handiena asea eta hidrogenatua da, eta azken hori da osasunerako kaltegarriena, baina hori bai, platera itxuraz hain gozoa izatearen erantzulea.

Hauek dira janari lasterreko menuak osatzen dituzten eta, zalantzarik gabe, menuko gantzak, azukreak eta kaloriak handitzen dituzten osagaiak:

– Haragia: Hanburgesen haragia % 100 behikia izan daiteke, eta parrillan egosten da; hala ere, hanburgesa komertzialek gantz gehiago eransten dute haragi xehatuaren nahastea prestatzean. Gainera, ogi bakoitzean bi edo hiru hanburgesa sar daitezke, bikoitzak eta hirukoitzak, eta, beraz, gantz-edukia handitzen doa.

– Saltsak: Hanburgesetako letxuga-zerrendei eta pepinillo-gurpilei saltsak eransten zaizkie, batzuk koipetsuagoak, hala nola maionesa eta ziapea, eta beste batzuk gozoagoak, hala nola barbakoa. Horiek guztiek indize kaloriko handia dute.

– Gazta: Hanburgesetan sartzen diren gazta-xerrak, oro har, nekazaritzaz kanpoko gaztak izaten dira, eta kaloria gehiago ematen dituzte.

– Ogia: Hanburgesako ogiak ere, normalean elikagai horiek izaten dituenak, ohiko ogiak baino koipe gehiago du, bigunagoa izan dadin.

– Patata frijituak: Hanburgesarekin batera, patata frijituen aukera ohikoena da, eta tamaina desberdineko paketeak daude, txikienetik (75 gramo) handienera (165 gramo). Zatirik handienak 450 kaloria eta 20 g koipe inguru ematen ditu.

– Freskagarriak: Freskagarriak dira otordu mota honetarako edari ohikoenetako bat, eta ez dute koiperik ematen, baina kaloria guztiak azukre sinple gisa hartzen dira. Kaloriak ez batzeko, komeni da light eta osasungarriena aukeratzea, eta horien ordez ura erabiltzea. Adibidez, freskagarri-lata batek (330 ml) 120 kaloria ditu, eta light bertsioak, berriz, ia zero kaloria.

Aukera bat, baina noizean behin bakarrik

Menu horien nutrizio-edukia orekatua eta osasungarria den horretatik oso urrun dago, zalantzarik gabe. Hala ere, produktu horiek noizbehinka kontsumitzen badira hilean behin edo bitan, ez du nahitaez elikatze-eredua aldatzen, baldin eta orekatua bada.

Gazteak elikaduran heztea
Gazteek beren elikadurari buruz erabaki dezaten, errealitatea ezagutaraztea da gakoa. Egia da janari lasterreko establezimendu asko daudela, eta batzuetan aisiarako eta elkartzeko lekuak izaten dira, baina mutiko bati edo mutiko bati elikagaien arloko tresnak eskaintzen bazaizkio, beraiek erabakiko dute zer produktu sartuko dituen bere dietan eta zer maiztasunekin.

Garrantzitsua da gazteek janari lasterren nutrizio-edukia ezagutzea. Eta maiz samar kontsumitzeak osasunean izan ditzakeen ondorioak ere ezagutzea. Nerabeek eder egon nahi dute, osasuntsu egon nahi dute eta beren buruarekin ondo sentitu nahi dute. Debekuak ez dira hobeto ulertzen duten hizkera, eta, aldiz, errespetuzko eta egiazko informazioarekin, baliteke beraiek bakarrik kontsumoa moteltzea, edo are menuak hobeto konbinatzen ikastea establezimendu horietara joaten direnean. Adibidez, errazio txikiak aukeratu, patatak entsaladaz ordezkatu eta light freskagarriekin batera jan.

Etxeko menu azkarra

Janari horiek kalitate oneko osagaiekin prestatzen badira etxean, janari lasterraren alternatiba osasungarria izan daiteke. Etxean janari lasterreko menua egin daiteke, baina berezko osagaiekin: txahal-haragi txikitua edo mistoa erabili, gazta ez hain koipetsua aukeratu, ogi zuriko opilak aukeratu, patata batzuk frijitu, saltsa ahaztu edo tomatearena erabili.

Etxeko hanburgesaren errezeta

Img burguer

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak