Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik ez du laguntzen argaltzen

Pisua modu eraginkorrean eta osasuntsuan galdu nahi dugunean, bost akats ohikoenak eta bost asmatze seguruenak aipatuko ditugu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2014ko abenduaren 09a
Img regimen adelgazar hd Irudia: viperagp

Obesitatea Aztertzeko Espainiako Elkartearen (SEEDO) azken inkestak erakutsi zuen gehiegizko pisua eta obesitatea duten pertsona gehienek batez beste 10 kilo galtzen dituztela bost hilabetean. Horrela, osasuntsu sentitzen dira (% 82,8), hobeto janzten (% 85,6), egoera emozionala orekatzen (% 78,8), lana bilatu (% 65,4) eta bizitza sexuala hobetu (% 58). Saiatzen dira, baina porrot egiten dute. Itxura guztien arabera, irtenbidea ez da erregimena egitea, ondo jatea baizik, baina zer da ondo jatea? Artikulu honetan, ondo jatearen esperientziatik urruntzen gaituzten bost akats ohikoenak zerrendatzen ditugu, eta hobeto elikatzen laguntzen diguten bost asmatze seguruenak berreskuratzen ditugu.

Img regimen adelgazar 01
Irudia: viperagp

Zergatik ezin dut argaldu?

Hainbat arrazoi daude pisutik jaisten saiatzean porrotari buruz, nahiz eta dieta osasungarria egin eta ‘tentazioak’ mantendu. Hori dela eta, ahalegina egiten duten pertsonei ematen diegu arrazoia, ahalegin handia egin arren eta praktika onak izan arren. Huts egindako saiakerek huts egiten dute eta modu txarrean gidatzen dute, lasterbideak bilatzen dituzte edo, areago, autoestimuari kalte egin diezaiokete eta elikadura-portaeretako nahasmendu kaltegarriak susta ditzakete.

Aurreikusitako epean nahi den pisua zergatik ez den beti galtzen ulertzen laguntzen duten zenbait sinesmen aztertu behar dira, dieta osasungarria egin arren. Arazo metaboliko bat egon daiteke, ohitura-errore oso finkatuak (eta horrela detektatu ez direnak) edo intolerantzia ezezagunak; beraz, batzuetan, irtenbide partikularrak behar dituzten banakako kausak bilatu behar dira. Hala ere, komeni da egiaztatzea ondo jaten den ala ez, hau da, zuzenketa arruntekin konpon daitezkeen arrazoi orokorrak baztertu egiten dira.

Pisua jaitsi: zinkoak akatsik ohikoenak

  • 1. Azkar jan. Elikadurak prozesu osoan izan behar du kontziente: elikagaiak hautatzean, prestatzeko modua aukeratzean eta, jakina, janaria hartzean. Azkartasuna eta kontzientzia elkarren kontra daude. Ez da kasualitatea otordu ausartenak janari lasterra deitzea. Janari inkontzientea ere dei daiteke.
  • 2. Janari bat saltatzea. Goseak edo gosariak, gosariak, afariak eta goiz edo arratsalde erdiko mokadutxoak alde batera uzteak ez du eragiten gutxiago jatea, baina, hala ere, okerrera egiten du.
  • 3. Kaloriak edatea. Batek edaten duenean, ez du jaten, baina kilokaloria irensten du. Ura izan ezik, hidratatu egiten du eta ez du kaloriarik eransten, gainerako edariek egarria gutxi betetzen dute eta goseak ez du eragiten. Azterketa batzuen arabera, egunean zehar hartzen diren kalorien %21 likidoak dira: kafea, esneak, azukrea, sodak, fruta zukuak eta zuku zukutuak, edari alkoholdunak…
  • 4. Zati handiegiak. Jateko asmoa jada ez da ahazten, baina errazio handiegiak eratzeko joerak jarraitzen du. Ez da baloi kontzeptua: azken 20 urteetan, era kezkagarrian handitu da zatia. Beharrezko eta bidezko kopuruetara itzuli behar da.
  • 5. Zentzurik gabe jateabosgarren akatsa da. Kontua da elikagai oso kalorikoak ahatea izatea, edo goserik gabe betekada txiki bat egitea edo besteen platerak bukatzea. Kaloria gehiegi hartzeak borda botatzen du egunean zehar. Zerbait txikitzeko gogoa badago, hobe ura edatea edo infusio bat hartzea, eta, ezin bada eutsi, aukeratu kopurua eta bilgarritik atera.

Akatsak egiten baditugu, ohartuko gara inork ez duela nabarmentzen elikagaien aukeraketa, eta horrek baieztatzen du ez dagoela elikagai txarrik edo debekaturik. Errua bananari edo ogiari botatzeko joera kentzen da, gizentzen duena, eta ez hain zentzugabeak, baina baita irudimen kolektiboan oso sartuak ere. Erroreak ohikoagoak eta errealagoak dira.

Argaltzeko bost asmatze seguruenak

  • 1. Akatsak ez egitea da lehenengo asmatzea. Zenbait ohitura erauzi behar dira, eta jateko modu berri bati ekiteko aukera izan, debeku edo murrizketarik gabe. Konbentzituta egon behar da hori egiteko eta norbere kabuz, osasunarengatik edo norberak aukeratzeagatik.
  • 2. Sinpletasuna. Elikagai freskoak, sasoikoak eta ekoizpen hurbilekoak hornitzea, baina baita errezetetan eta janaria prestatzeko moduetan ere. Sinpletasuna ere erronka eta helburuei aplikatu behar zaie. Pixkanaka-pixkanaka, aldaketak egin behar dira, denboran eta betiko ondo jan ahal izateko.
  • 3. Moderazioa. Kopuruetan, baina baita helburuetan eta jarraibideetan ere. Ondo jaten denean, behar diren zatiak jaten dira eta pertsonak ase egin behar du. Baliteke kantitateak arautu behar izatea, ohiturak asetasun-sentsazioa alda baitezake. Prozesu horrek ere neurrizkoa izan behar du. Pixkanaka.
  • 4. Kontzientzia. Janaria elikagai gisa hartu behar da, ez goseak kentzen duen bezala. Horregatik jaten da hobeto konpainiarekin, une bat ematen baitzaio elikatzeko egintzari, eta lehenago aukeratzen bada zer jan behar den, edozer ez irensteko. Ondo jaten amaitzen da, modu kontzientean egiteari uzten diogunean, eta apur bat beteta egon baino lehen. Horri esker, garunak garaiz jan dezake, gehiegi jan baino lehen.
  • 5. Kolore eta zapore aniztasuna. Bete plater gorriak, berdeak, horiak, laranjak… Koloreztatutako eta berdurekin, frutekin eta barazkiekin betetako menuak diseinatzeko formula da. Begi-bistakoa dirudi, baina seinale honi arreta jarriz gero, askoz hobeto jatea lortzen da.

Azken batean, akatsak eta asmatzeak metatzen ditugu jateko gure jardueran. Kontua da ondo jateko asmatu egin behar dugula asmatu eta akatsak pixkanaka kendu. Ongi jatea lor daiteke. Hasieran esan dugun bezala, ez da erregimenean edo dieta egitean.

Estresaren mugimendua eta kontrola

Bada ukitu gabe utzi ezin dugun faktore bat: ariketa egitea. Funtsezkoa da. Orkestra zuzentzen duen batuta da. Hori dela eta, zelulak eta garuna oxigenatu egin behar dira ariketa fisikoa eginez, gero eta nabarmenagoa baita argalago egon daitekeela eta ez dagoela osasuntsu. Gakoak ematen du ariketa. Horregatik, ariketa fisikoa egunean 50 minutuz kontzienteki egitea proposatu behar da. Egunero ezin bada ariketa pausoz pauso egin, garrantzitsua da ohitura batzuk sartzea, hala nola autoa urrutiago aparkatzea, eskailerak erabiltzea, zaborra ateratzea eta rodeoa ematea, edukiontzira eta itzulerara…

Alderdi fisikoarekin lotzen ez den beste faktorea estresa da. Estresak nagusi dira emozioak eta antsietatea, nerbioak eta suminkortasuna, eta funtsezko elementu bihur daitezke jateko, jateko, gozoago jateko, gantz gehiago jateko, desordenatuago, azken batean, gaizki jateko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak