Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik ez edan 2 litro ur egunean eta hidratazioari buruzko beste datu batzuk

Gizakiak ezin du hiru egun baino gehiago iraun urik gabe, baina ez du zertan alde guztietara likido hori duen botila batekin joan.

agua mitos Irudia: Pixabay

Gure organismoaren osagai nagusia da. Jaiotzean, %80 ura da, eta %60 inguru, helduak garenean. Aste batzuetan elikagairik gabe bizi gaitezke, baina ezinezkoa da hiru egun baino gehiago bizirik irautea jariakin hori gabe. Izan ere, zelula, ehun eta gorputzeko organo bakoitzak behar duen ura behar du behar bezala funtzionatzeko: odolean mantenugaiak eta oxigenoa banatzeko aukera ematen du; azala hidratatzen eta giltzurrunak ondo funtzionatzen laguntzen du; gorputzeko tenperatura erregulatzen du; hondakinak gernuaren, transpirazioaren eta deposizioen bidez disolbatzeko aukera ematen du; artikulazioak ireki eta leuntzen ditu; eta ehun sentikorrak babesten ditu, hala nola hezur-muina. Baina ura behar-beharrezkoa dugun arren, ez dago zertan urari buruzko mito handien esklabo izan. Ez dago leku guztietara botila bat eramateko beharrik.

Egunean zortzi baso ur edan behar ditugu

Gezurra. Ur-kontsumoari buruzko mito handia da, baina ez da egia. Baieztapen horren atzean ez dago ikerketa zientifikorik. Kondaira hori 1945eko artikulu batean egindako gomendio batetik abiatzen da. Artikulu horretan esaten zen pertsonek egunean 2,5 litro ur behar zituztela, baina ez zen kontuan hartu ondoren esaten zena: kantitate horren zati handiena elikagaien bidez lortzen dela.

Hainbat hamarkada daramatzate behar den ur-kantitateari buruz ikertzen, eta, egia esan, ez dago froga zientifikorik gaixotasunak saihesteko edo osasuna hobetzeko edan behar den kantitate espezifikoa baieztatzeko. Pertsona bakoitzak proportzio desberdinak behar ditu hidratatuta egoteko.

Balantze hidriko orekatua izatea da garrantzitsuena

Egia. Balantze hidrikoa irenstearen eta likido-galeraren arteko erlazioa da. Ura ez da gure organismoan gordetzen, eta, beraz, tenperatura ertaineko klima batean bizi den heldu batek bizpahiru litro likido galtzen ditu egunero izerdiaren, gernuaren, gorozkien, arnasketaren eta transpirazioaren bidez.

Egunero berritu behar den ura. Ur metabolikoa ekoizteak, hau da, organismoak berak proteinen, koipeen eta karbohidratoen prozesu metabolikoen bidez ekoizten duenak, galera horien zati txiki bat baino ez du konpentsatzen; beraz, oreka lortzeko, elikagaiak eta likidoak hartu behar dira. Gorputzean sartzen den kantitateak ezabatutako kantitate bera izan behar du.

26 Ur gehiegi edatea arriskutsua izan daiteke

Egia. Ur gehiegi hartzeak hiponatremia eragin dezake, odoleko sodio-kontzentrazioa oso txikia denean sortzen den gaixotasuna. Sodioak gorputzeko likidoen oreka erregulatzen laguntzen du. Odoleko maila normala 135 eta 145 milibaliokide bitartekoa da litroko (mEg/L), eta hiponatremia sodioa 135 baino txikiagoa denean gertatzen da.

Ur gehiegi edateak sodio-maila baxua eragin dezake, giltzurrunek ur hori kanporatzeko duten gaitasuna gaindi baitaiteke, baina hori ez da ohikoa. Normalean, nahaste hori ezkutuko gaixotasunen batek eragiten du, hala nola bihotzeko, giltzurrunetako edo gibeleko arazoek. Egunean bi litro likido hartuz, ohizkoena da 800 eta 2.000 mililitro ur artean botatzea gernuan. Giltzurrun osasuntsu batzuek 25 litro gernu kanporatu ditzakete egunean; beraz, hiponatremia bat izateko ia ezinezko likido-kantitate batzuk behar dira.

26 Ura ez da hidratatzen gaituen gauza bakarra

Egia. Espainiako Nutrizio, Elikadura eta Dietetika Elkarteen Federazioak (FESNAD) egindako azterketa baten arabera, kontsumitzen dugun ur guztiaren % 28 inguru elikagaietatik dator, ur edanaren % 28 eta gainerako % 44 beste edari batzuetatik. Hau da, uraren %20 eta %30 artean elikagaietatik dator, eta %70 eta %80 artean, hainbat likidotatik.

Fruta eta barazkiak dira ur gehien duten elikagaiak. Behi-esnea ere bai, % 88 baitu. Jogurta (% 86), arraina (% 73-84), itsaskia (% 85), zopa bat (% 82-95), haragia (% 50-70) eta arrautza egosiak (% 73) ur askoko beste elikagai batzuk dira. Fruitu lehorrek, gosariko zerealek, gailetek eta txokolateek %5 baino gutxiago dute.

botilaratutako ura
Irudia: Pixabay

26 Egarria agertzen denean edan egin behar da

Egia. Egarria da oreka hidrikoaren galera, hau da, deshidratazio txiki bat, dagoenean garunak bidaltzen duen seinalea. Horregatik, hidratatu beharra dugula erakutsiko digu. Zeluletan urik ez dagoenez, zelulak uzkurtu eta abisatu egiten dira, egarri-sentsazioa sortuz. Pertsona osasuntsu batentzat, ura hartzeko beharra dagoela adierazten du, baina salbuespenak daude.

Pertsona batzuek, beren inguruabarrengatik, likidoak hartzea programatu behar dute, egarriaren zain egon gabe. Adibidez, haurtxoak, ura eskatzeko autonomiarik ez dutenak; kirolariak, jarduera fisiko oso biziarekin ur eta gatz mineral asko galtzen direlako eta egarri-sentsazioa murriztu egin daitekeelako desoreka hidrikoa esanguratsua denean; eta pertsona gaixo eta zahar gehienak, termorregulazio-mekanismoa hondatzen ari baita denborarekin, eta egarria gutxitzen baitu. Halakoetan, komeni da jatea programatzea.

Ur beroko baso bat baraurik, organismoa garbitzen laguntzeko

Gezurra. Toxinak kanporatzen baditugu, giltzurrunak eta gibela hartzen ditugu. Organo horiek, dieta osasungarria eginez eta osasuntsu egonda, gure gorputza garbitzen dute. Oso mito zabaldua da baraurik dagoen ur bero edo epeleko edalontziarena, eta duela milaka urte Txinako medikuntza tradizionalak hala gomendatu zuelako etor daitekeela uste da.

Baina Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gezurtatu egiten du, beste sinesmen batzuekin batera, hala nola ur hotzak argaldu egiten duela edo azalaren tonua hobetzen duela. Limoia erantsiz gero ere ez du funtzionatzen. Ona da ura edatea hidratatzen duelako, baina tenperaturak ez du aparteko onurarik ekartzen, hesteek xurgatuko baitute.

Ura edateak idorreria prebenitzen du

Egia. Urak funtsezko funtzioa betetzen du organismoaren funtzionamendurako, zeluletara elikagaiak garraiatzen laguntzen du, digestioari laguntzen dio eta gorputzeko tenperatura erregulatzen laguntzen du. Gainera, hesteak likido horietako batzuk xurgatzen ditu, eta, horiei esker, gorputzak behar ez duena kanporatu daiteke jariaketen eta gernuaren bidez, eta idorreria ere prebenitzen du.

Jatorduetan ura hartzea

Gezurra. Mito horren arabera, janarietan hartutako urak gizendu egiten du, likidoak atxikitzen dituelako. Uste da, halaber, likido horrek, elikagai batzuekin nahastean, elikagai horien kaloria-ekarpena handitzen duela. Gezurra da. Urak ez du gizentzen, ez du kaloriarik ekartzen, eta likidoen atxikipena (edema) gertatzen da giltzurrunak nola funtzionatzen duen, likidoak nola iragazten duen eta gernuaren bidez kanporatzen duen.

Likido-erretentzioa jasoz gero, ez da uragatik izango, detektatu gabeko beste gaixotasun edo arazo batengatik baizik.Frogatuta dagoen gauza bakarra da, jan aurretik ura hartuz gero, asetasun pixka bat eragin dezakeela, beteta egotearen sentsazioa; horregatik ez dugu hainbeste elikagai irensten, eta horregatik, zenbait nutrizio-planetan sartzen da pisua galtzeko estrategia gisa.

• Gernu iluna deshidratazio-zeinua da

Egia. Gernuaren kolorea pertsona baten hidratazio-egoeraren adierazle ona da. Baina kontuz ibili behar da. Batzuetan, kolorea hori iluna izaten da, gernuaren koloreari eragiten dion elikagairen bat edo medikamenturen bat hartu delako edo detektatu gabeko gaixotasunen bat dagoelako. Baina tonalitatea zenbat eta ilunagoa izan, orduan eta handiagoa da hondakinen kontzentrazioa, edo, bestela esanda, ur gutxiago. Gernu-bolumenak ere txikiagoak izaten dira. Aitzitik, bolumena handia bada eta kolorea argia bada, organismoan likido asko dagoela adierazten du.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

ura

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak