Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik pisatu, nola eta noiz

Erabiltzen diren kiloez jabetzea eta erregulartasunez pisatzea oso baliagarria da pisua ez areagotzeko eta bizi-ohitura hobeak hartzeko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2014ko maiatzaren 28a
img_pesar balanza hd

Jaiotzen garenetik, gure pisuari buruzko datua osasun-egiaztagiri gisa aurkezten dugu. Pertzentilen taulak eta grafikoak erreferentzia gisa balio dute haurraren hazkundeak izan duen bilakaera zehazteko eta haurren gizentasuna bezalako arazoak hautemateko, hain zuzen ere, horiek goiz jorratzeak arrakasta baldintzatzen baitu. Hala ere, arrazoi medikoren bat dagoenean izan ezik, edo, agian, kirola egitean, pediatria uztean, pisua zenbat pisatzen duen jakiteko ohitura ere uzten da. Artikulu honetan, pisua ezagutzen jarraitzeko arrazoi nagusiak azaltzen dira, noiz pisatzen den eta neurri-taulei buruz nola hausnartzen den azaltzen da.

Img pesar balanza
Irudia: Martial Arts Nomad

Pisatzeko arrazoi nagusiak

Dieta egiteko edo pisua galtzeko dietara bazaude, edo haurdun bazaude, edo tratamendu medikoa eskatzen baduzu, baskulara igotzea nahitaezkoa da. Hala ere, gainerako denbora gutxi erabiltzen da.

Pisua maiz ezagutzeak duen garrantzia, bere buruari buruzko datu objektibo bat baino harago doa. Astero, edo nolabaiteko maiztasunarekin, pisatzeko ohitura izaten da, zein gorputzi zaindu behar zaion jakiteko. Hori da, hain zuzen ere, ohitura osasungarri guztiek astean behin edo hilean behin baskulara igotzeko duten arrazoia. Hori dela eta, hitzarekin eta adibidearekin irakatsi behar da. Bestetik, berez pisu osasuntsua ezagutzen ari bada, askoz errazagoa izaten da mantentzea. Galtzen bada, handitu edo txikitu egiten da, alarma piztu, eta hausnarketa eragiten du elikatzeko ohiturei buruz, ariketa fisikoa egitean edo, are gehiago, arrazoi fisiologikoei buruz.

Hala ere, helduaroan, oro har, pisu konstantea mantentzea ez da hain erraza. Pisua handitzea ohikoa da. Hala, gaztea denean, baskula bizitzatik kanpo dago axolagabekeriaren ondorioz, baina, urteak irabazi ahala (eta kiloak), tresna garrantzitsu hori bainuan sartzen da, galdera bati (eta haren erantzunari) aurre egiteko: zergatik gizendu dut azken urtean? Hala, baskula maiz ikusten ez denez, batek berriz adiskidetzea lortzen du, pisua hartu izanaren ideiarekin, eta kezkatu egiten da (edo gaiaz gabetzen da) gertaeraren bat aurkeztu edo aldaketa bat bilatzen den arte.

Orduan hasten dira ezinezko erregimenak, bikini eragiketak, baita bestelako ekintza intsentsu eta arriskutsuak ere, oinarri zientifikorik gabeko produktuak hartzera jotzea bezala. Horri gehitzen zaio, eta hirugarren arrazoia da norberak bere kabuz jakiteko aukera galtzea, beste estatistika batzuetatik alde batera utzita, zein den bere pisu osasungarria, bere ezaugarri indibidualei dagokiena. Denboran zehar orekatutako eta mantendutako garapen orekatuaren ondorioz, osasuntsu egoteko eta dieta heterogeneoa eta orekatua egiteko aukera ematen du, ohiko ariketa iraunkorra eginez.

Pisatu ordu berean eta baskula berean

Ohitura osasungarrien onerako, beti da onuragarria haiek berriro hartzea edo erabiltzen hastea. Gaur egun ona da baskula kentzeko edo modernoago bat erosteko eta hura erabiltzeko. Edo, era berean, unea argaltzeko erregimenaren amaieran ere izan daiteke, ariketa fisikoa egiteko lekuekin dieta orekatua egiteko kiloak galtzeko helburua lortu ondoren. Aldian-aldian baskulara igotzen hastea pisu osasuntsurako lehen urratsa da. Oraingoz berreskuratzeari uko egiten bazaio ere, nolabait kiloen kontzientzia hartzeak eragotzi dezake handitzea, eta hori onuragarria da.

Ia aho batez esan behar da astean behin pisatu behar dela, goizean bainura joan orduko, balantza berean, oinutsik, biluzik edo pijama erabiliz. Kontuan izan behar da, arroparen arabera, pisua 500 gramotik kilora bitartekoa izan daitekeela. Emakumeen kasuan, hilekoaren aurreko astean, pisua bi kilo igo daiteke, likidoak atxikitzen baitira; beraz, egun horien emaitza ez da adierazgarria. Baskula komertzial batera joatea erabakitzen bada, beti ordu berean, baskula berean, egon behar da, arropa bera ez bada ere, datua ondo aztertu ahal izateko.

Eguneroko bizitzan, pisuaren lerroak konstantea izan behar luke. Baina pertsonak oso konplexuak gara eta, itxuraz, bizitza ez da erabat aldatzen, aldi batzuetan okerrago jaten da, otorduak saltatzen dira, etxetik kanpo jaten da, gertaerak, oporrak, buffetak… izaten dira, edo jarduera fisikoa eteten da. Une horretan, pisua igotzen edo jaisten hasiko da. Grafiko batean ikus daitezkeen asteko datuak edo egunkariak biltzearen abantaila da hilabete bat baino gutxiago daramagula, arropa agerian jartzen hasi baino lehen, pisua detektatzen hasi aurretik. Linea hurbiletik ikustean, erraza da ez engainatzea eta zergatik hartu den edo galdu den, pisua identifikatzea. Eta zalantzarik gabe, arrazoiak ezagutzea da irtenbidea emateko lehen urratsa.

Baskula, GMI eta beste neurri batzuk

Pisua gorputzaren egoerari dagokio. Pertsona heldu batek bizimodu osasuntsua, dieta heterogeneoa eta jarduera fisiko erregularra, osasun-baldintzarik edo bestelako baldintzarik gabe, pisu normala eta osasungarria izan behar du. Baina, zer zifratan ari gara hizketan?

Galdera horri erantzuteko, neurri antropometrikoak garatu ziren: gorputz-masaren indizea (GMI), gerri-zirkunferentzia (CC), gerri-aldakako arrazoia (RCC) eta gerri-garaiera arrazoia (RCE).

Horietatik, GMI (Quetelet-en indizea ere esaten zaio), pisua eta pertsona baten tamaina lotzen ditu. Indize hori 1871. urtetik erabiltzen da, baina garrantzitsua da kontuan hartzea espezialista batek interpretatu beharko lukeela, emaitza ez baita beti baliozkoa. UKEk mugak ditu: ez du kontuan hartzen gehiegizko koipea (gehiegizko pisua edo obesitatea markatzailea), ezta masa muskularra handitzea ere; beraz, nahasketa eragin dezake. Horregatik, gorputz-osaketa ezagutzeko unean, garrantzitsua da beste parametro batzuk ezagutzea, hala nola gorputzeko koipe-indizea. Gainera, gorputz-morfologiaren beste baldintza batzuk ere badira: emakumeetan, gorputzeko guztirako gantzaren batez besteko portzentajea handiagoa da gizonezkoena baino; eta zaharrek pisua gal dezakete, baina ez koiperik.

Azken batean, pertsona batek badaki bere pisu osasuntsua zein den, lortu eta mantendu, bere bizimoduaren, elikadura orekatuaren, egiten duen ariketaren eta bere buruaz jabetzen denaren araberakoa izango da. Ezagutza horretan eta onarpen horretan dago baskula pisuzko aliatu bihurtzeko sekretua.

Etiketak:

Dieta peso-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak