Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zertan bereizten dira azukre librea eta azukre intrintsekoa?

Azukre librea, intrintsekoa, erantsia… Azalduko dugu zer esan nahi duen bakoitzak, eta nola interpretatu azukrerik ez dutela (baina badute) ematen duten produktu batzuen etiketak.
Egilea: Miguel Ángel Lurueña Martínez 2022-ko otsailak 8
azucar libre añadido intrinseco
Imagen: RitaE

Azken urteotan, gero eta gehiago kezkatzen gaitu kontsumitzen ditugun azukreek eta haien ondorio kaltegarriek. Hori dela eta, zenbaitek uste dute fruta ez dela osasungarria, azukre asko izaten baitu. Laranjak modu naturalean %10 azukre inguru ditu, zuku batean aurki dezakegun proportzio bera. Baina, proportzioa ez ezik, mota, kopuru osoa eta, batez ere, nola dauden ere kontatzen du.

Azukre askea edo intrintsekoa?

Zer den jakiteko gida laburra:

Azukreak, guztira

Nutrizio-informazioan agertzen dira, eta elikagai batek dituen azukre guztiei dagozkie. Tamaina txikiko eta zapore gozoko karbohidratoak dira, eta osagai hauek izan ditzakete:

  • Molekula bat. Monosakaridoak dira, hala nola glukosa, galaktosa edo fruktosa. Azken hori frutaren azukrea da.
  • Bi molekula. Disakaridoak, aurrekoen konbinazioak dira. Horren adibide dira maltosa, laktosa –esnearena– eta sakarosa, mahaiko azukre zuria.

Azukre horietako batzuk modu naturalean aurki daitezke elikagaian, sagar baten fruktosarekin gertatzen den bezala. Beste batzuk fabrikatzaileak eransten ditu, freskagarri batean gertatzen den bezala.

Baina benetan garrantzitsua da azukre horiek nola aurkitzen diren, horrek zehazten baitu gure organismoan duten portaera. Ikuspuntu horretatik, barnekoak eta libreak izan ohi dira.

Azukre intrintsekoak

Laranja oso batean, modu naturalean osatzen duten azukreak beren egituran, zelulen barruan, sartuta daude. Horregatik deitzen zaie intrintseko.

Azukre libreak

Laranja-zuku batean, azukreak ez daude zelulen barruan, disolbatuta baizik. Horregatik, azukre libreak deitzen zaie. Horixe gertatzen da beste elikagai batzuetan ere, hala nola eztian eta siropeetan. Azukre libreen taldean, gainera, ekoizleek elikagaiei eransten dizkieten azukreak sartzen dira, hau da, erantsitako azukreak. Azukre libreek sortzen dute, hain zuzen, kezka, osasunean izan ditzaketen ondorio kaltegarriengatik.

Zalantzak eragiten dizkiguten etiketak

Erosketa egiten dugunean, ontzi askoren mezuek pentsaraz diezagukete produktu batek ez duela azukrerik edo osasungarria dela. Egia esan, fabrikatzaile askok hitz eta irudiekin nahasten gaituzte, elikagai bat osasungarria dela sinetsarazten digutenak ez denean. Hona hemen adibide batzuk:

Nektarra, “azukre erantsirik gabea”

Produktu hau kontzentratutik datorren zukuarekin egiten da, eta horri gozagarriak gehitzen zaizkio. Horregatik, %4,7 azukre besterik ez du, eta kopuru hori ez dirudi oso handia denik, baina horrek esan nahi du 250 ml-ko edalontzi batek ia 12 g azukre dituela, eta horiek, gainera, modu librean aurkitzen direla. Nolanahi ere, gozagarriak erabiltzeak ez du osasungarri bihurtzen.

nektatu azukre erantsirik gabe Irudia: Virginia Martín Foto

Zukuak mamiarekin

Marka batzuek mamia gehitzen diete produktuei. Pertsona batzuek horrela nahiago dute, “naturalagoa” iruditzen zaielako edo zuntz gehiago duela uste dutelako eta horrela osasungarriagoa delako. Hala ere, 250 ml zuku dituen edalontzi batek 23 gramo azukre libre ditu. Zuntzak azukreen metabolizazioa mantsotzen duen arren eta asetzen duen arren, ez da oraindik fruta murtxikatzearen parekoa.

zuntzaren mamia duen zukua Irudia: Virginia Martín Foto

“Azukre erantsirik gabeko” konfitura

Konfitura batean edo azukre erantsirik gabeko marmelada batean, frutak berez dituen azukreak bakarrik aurkituko ditugu. Kasu honetan, 3,9 g/100 g, ahabiak eta mugurdiak. Ohiko bertsioan baino kantitate txikiagoa da, eta horri azukre kantitate handia eransten zaio, 50 g inguru. Baina hori ez da gomendagarria maiz kontsumitzeko.

azukrerik gabeko konfitura Irudia: Virginia Martín Foto

Igurzteko fruta

Purafruta produktuan hizkuntza bihurritu egiten da, eta arreta jartzen ez badugu, frutaren antzekoa dela pentsa dezakegu. Adibidez, saltzeko, “igurzteko fruta” esamoldea erabiltzen du, eta frutatik datozen azukreak bakarrik dituela adierazten du. Berez, fruituekin egindako marmeladaren antzeko produktua da, eta fruktosa erantsi zaio. Nutrizio-informazioari erreparatzen badiogu, ikusiko dugu % 30 azukre dituela, eta azukre horiek, gainera, modu librean aurkitzen direla. Hau da, ohiko kontsumorako ez den produktua da.

purafruta Irudia: Virginia Martín Foto

Marrubi-zaporeko jogurtak

Esneki mota honetan, ontziaren irudia besterik ez dago fruta. Xehetasuna hitz gutxitan dago: jogurta “marrubi-zaporea” bada edo jogurta “marrubiekin” bada, hau da, fruta-zatiak baditu. Edonola ere, arreta jarri behar diogu osagaien zerrendari, produktu horiek azukre erantsiak edo gozagarriak izaten baitituzte normalean. Beti da hobea jogurt naturala aukeratzea.

marrubi-zaporeko jogurta Irudia: Virginia Martín Foto

Gozatzeko datilak

Gozarazteko datilak erabiltzen badira, ontzian ezin da nabarmendu produktuak ez duela azukre erantsirik. Kontua da ez dela erraza frogatzea datilak fabrikatzaileak erabili dituela funtzio hori betetzeko.

jogurt azukredunak Irudia: Virginia Martín Foto