Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zitrikoak, neguko frutak

Zitrikoak flavonoideen, C bitaminaren, folatoen eta potasioaren iturri dira, eta horiek guztiek batera osasun kardiobaskularra babesten dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2011ko abenduaren 07a

Zitrikoak, hala nola laranjak eta mandarinak, neguko fruta nagusiak dira. Familia berekoak dira pomeloak edo toronjak, limoiak eta limak, nahiz eta azken horien kontsumoa errezeta zehatzetara edo une zehatzetara mugatzen den. Zitrikoak flabonoideen (naringenina, hesperidina edo limonenoa), C bitaminaren eta folatoen iturri nabarmena dira. Elikagai horiek, oro har, osasun kardiobaskularra babesten dute zenbait ekintza-mekanismo biologikoren bidez. Gainera, zeharka bada ere, anemia ferropenikoa izanez gero, errazago berreskuratzen da eguneko zitriko bat. Egunean laranja ertain bat edo hiru mandarina hartuz, C bitaminaren eguneroko eskakizunak betetzen dira, eta horrek kolagenoaren eta artikulazioen osasunean, oxidazio-erreakzioetan eta defentsa-sisteman parte hartzen du.

Img mandarinas1
Irudia: Jonathan Ruchti

Zitrikoen flavonoideek ldl-kolesterolaren frakzioaren oxidazioaren inhibizioan parte hartzen dute. Frakzio horren gehiegizko kopuruak arteria-paretak gogortzen ditu eta osasun kardiobaskularra arriskuan jartzen du. Mandarinan eragin antioxidatzaile handiagoa sumatzen da, C bitaminak eta beta-karotenoek modu sinergikoan eragiten baitute. Azken horiek gainerako zitrikoekin alderatuta nabarmentzen dira fruta honetan. Mandarina-zuku fresko (200 ml) edalontzi batek 80 mg C bitamina ematen ditu, mantenugai horri dagozkion dieta-irensteen %100 (AEI). Mantenugai hori helduen artean 60 mg da.

Zitrikoak eta bihotzaren osasuna

Laranjek eta mandarinek, berriz, azido folikoa ematen dute, eta, hala, fruta horien errazio batek (180 gramo) AEIen %20 (bostena) bermatzen du folatoentzat, hau da, 300 mg/egun. Azido folikoa homozisteina maila murriztea ahalbidetzen duen ziklo metabolikoaren parte da. Metabolito ertaina da, eta ziur dakigu, plasmako kolesterol-mailetatik aparte eta gehiegi, arrisku kardiobaskularreko faktore bat dela.

Laranja batek edo hiru mandarinak betetzen dituzte C bitaminaren eguneroko beharrak

Hiperhomozisteinemia kasuen bi herenak folatoaren edo B12 bitaminaren kontzentrazio apalekin lotzen dira. Elikagai horien urritasuna dagoenean, aldaketa baskularrak gertatzen dira odol-hodien endotelioaren funtzionamenduaren alterazioen ondorioz, eta egoera antikoagulatzailea areagotzen da. Laranjak eta mandarinak, neguko hilabeteetan gehien erabiltzen diren frutak, eguneroko ekarpen dietetikoari eta behar adina folatori erantzuteko aukera dira.

Hala ere, osasun globalaren eta, bereziki, kardiobaskularraren zaintza ez da elikagai jakin batzuk janez soilik neurtu behar, baizik eta dieta, oro har, berrikusi eta gizabanakoaren behar espezifikoetara eta bizi-inguruabarretara egokitu behar da.

Eguneko zitriko batek anemia-maila hobetzen du. Anemia ferropenikoa izanez gero, oso baliagarria eta gomendagarria da zitriko bat (laranja, mandarinak) kontsumitzea anemia tratatzeko sendagaien eta burdina asko duten elikagaien osagarri gisa. Laranjaren C bitamina naturalak burdinazko burdina ferroso bihurtzen laguntzen du, hesteetan asimilagarriagoa baita. Emaitza indarberritzearen azelerazioa da.

Zitriko-zukua eta ura, kirolarientzako edari egokia. Zitriko-zukuak azukre ugari ematen du, eta, ur-proportzio berarekin eta gatz pixka batekin konbinatuta, kirolarientzako edari isotoniko bihurtzen da. Edari komertzialak baino alternatiba elikagarriagoa da; izan ere, oinarrizko osagaiez (gatz mineralak) gain, bitaminak, mineralak eta antioxidatzaileak ematen ditu, eta horiek bereizten dute.

UKITU ZITRIKOA SUKALDEAN

Neguko denboraldia egokia da laranjak eta mandarinak hainbat errezetatan erabiltzeko, soilik postreko fruta gisa baztertu ordez. Era berean, zitriko-oskolei probetxua atera dakieke plater askotan: saltsen aromatizatzaileak, ozpin-aromatizatzaileak, entsaladen gozagarri eta dekorazio gisa, edo olioen edo gozogintzako prestakinen aroma eta zaporea emateko.

Laranjaz egindako errezetak: laranja atun freskoarekin, apioarekin edo pepinoarekin nahasten duten entsaladak. Arroz, kuskus edo dilista-zopa baten lehen plateren osagai gisa. Saltsa gazi-gozoa, haragi-platerak laguntzeko, hala nola txerri-solomoa, arkumea edo oilaskoa, eta mihi-arraina, barbarinak edo legatza. Laranjak ukitu azidoa eta mamitsua ematen die beste fruta batzuekin, batzuetan gozoagoak. Freskagarria da papaia- eta laranja-irabiakia, marrubi-zukua edo sandia-zukua.

Mandarinekin kozinatzeko ideiak: likuatuak, sorbeteak, zukuak, errezeta gozoen osagaia, hala nola bizkotxoa edo puding-a. Laranjak bezala, konbinazio eta aurkezpen berberak onartuko lituzke, bai entsaladetan, bai okelen, arrainen eta itsaskien akonpainamendu gisa.

Pomeloarekin kozinatzeko proposamenak: pomeloaren zapore garratz eta zorrotzenak bereziago bihurtzen du, eta ez hain ohikoa errezetetan konbinatzeko. Letxuga-nahasketako entsaladari zapore originala ematen dio. Osagai egokia da keztatuak dituzten plateretan, eta horiei kontrajartzen zaie zapore nabarmena, hala nola patata- eta izokin-entsalada edo bakailao ketuarena.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak