Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zitrikoak udaberrian?

Zitrikoen zapore azidoa udaberrian nagusitzen da eta C bitamina eta antioxidatzaile ugari ematen ditu.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2007ko maiatzaren 01a

Laranjak, mandarinak, limoiak eta limak, batez ere neguko hilabeteetan kontsumitzen diren baina udaberrian ere nutrizio-ezaugarri onak izaten jarraitzen duten zenbait fruta zitriko. Arrazoi asko daude garai honetan zitrikoak hartzeko, bai osasuna bultzatzeko, bai kirol-jarduera batean esfortzuak azkar gainditzen laguntzeko.

Onurak udaberrian

Geltokiz aldatzean defentsak indartzen dituzte
Urtaro-aldaketetan oso garrantzitsua da elikadura zaintzea defentsak indartzeko. Zitrikoen C bitamina-aberastasunari esker, handitu egiten da interferonaren ekoizpen organikoa, eta faktore horrek hainbat birusen zelulak kutsatzeko ahalmenari eragiten dio. Gainera, bitamina hori beharrezkoa da kolagenoa eratzeko; osagai hori zelula-mintzen funtsezko osagaia da, eta infekzioen kontrako hesi naturala osatzen du. Horri gehitu behar zaio C bitaminak mikrobioak (zelula fagozitikoak) suntsitzen dituzten zelula batzuen eragina areagotzen duela.

C bitaminaren eta azido folikoaren dosi egokia bermatzen dute
Adibidez, laranja ertain batek edo edalontzi zuku batek betetzen dituzte C bitaminaren gomendioen ia %100, hau da, 60 miligramo pertsona heldu batentzat. Era berean, zitrikoek behar den azido foliko kantitatea ematen dute, ezinbesteko bitamina baita haurdunaldiko lehen hilabeteetan gertatzen diren zelulen zatiketa- eta ugalketa-prozesuetan. Horregatik, zitrikoen kontsumoa bereziki interesgarria da haurdunentzat.

zitrikoek behar den azido foliko kantitatea ematen dute, eta horregatik kontsumitzen da bereziki haurdun dauden emakumeentzat.

Anemiaren aurkako eraginkorrak
Oso erabilgarria eta gomendagarria da fruta horiek jatea anemia ferropenikoa izanez gero, burdina ugari duten elikagaiekin edo mineral horren gehigarriekin batera, zitrikoetan ugaritzen den C bitaminak nabarmen handitzen baitu haien xurgapena, eta, hala, bizkortu egiten baita errekuperazioa.

Arrisku kardiobaskularra murrizten laguntzen dute
Zitrikoak C bitaminaren, flavonoideen (naringina edo limonenoa) eta beta-karotenoaren iturri bikainak dira; beraz, oso interesgarriak dira bihotzaren eta odol-hodien osasuna babesteko. Substantzia horiek funtzio antioxidatzailea dute, “kolesterol txarra” (ldl-c) deritzonaren oxidazioa inhibitzen dute, eta kolesterola odol-hodien paretetan metatzea eragozten dute, eta, hala, aterosklerosia prebenitzen laguntzen dute.

Funtzio hepatikoa hobetzen dute
Baraurik hartzen diren zitrikoek behazun-xixkua hustea estimulatzen dute, eta janaria hobeto digeritzen laguntzen dute.

Idorreriaren aurka
Elikagai horiek zuntz ugari izaten dute, eta zuntz gehiena azalaren azpian eta gaitzen artean dagoen mami zurian egoten da. Ura atxikitzen duen zuntz disolbagarria da, eta, beraz, zitrikoen kontsumoak heste-igarotzea errazten du. Horrez gain, gantza eta kolesterola gutxiago xurgatzen laguntzen du, gluzemia ongi kontrolatzen (odoleko azukre-maila) eta, azkenik, asetasun-efektua eragiten du. Hala, zitrikoen kontsumoa onuragarria da hiperkolesterolemia, diabetea eta gehiegizko pisua izanez gero.

Aukera ona dira jarduera fisikoaren ondoren galdutako mineralak eta likidoa aldatzeko, lesioak minimizatzeko eta defentsak indartzeko.

Kirolariaren errekuperazioa bizkortzen dute
Potasioa, C bitamina, karotenoideak eta bestelako mantenugaiak dituztenez, zitrikoak alternatiba egokiak dira jarduera fisikoaren ondoren galdutako mineralak eta likidoa aldatzeko, lesioak izateko arriskua gutxitzeko eta defentsak indartzeko. Izan ere, urarekin, bikarbonatoarekin eta azukreekin nahasitako zitrikoen zukuari esker, edaria berrhidratatzailea izan daiteke lehiaketan, 90 minutu baino gehiago irauten duten kiroletan.

Gernuaren bidez substantzia kaltegarriak kanporatzen laguntzen dute
Ur, potasio eta azido zitriko asko izateak (azken horrek gernua alkalinizatzen du) eragin diuretikoa ematen die fruta horiei, onuragarria hiperurizemia edo hezueriagatik eta giltzurrun-litiasiagatik, azido urikoa eta haren gatzak kanporatzen laguntzen baitute. Halaber, onuragarriak dira hipertentsio arterialerako edo likidoen atxikipenari lotutako bestelako gaixotasunetarako. Azkenik, zitrikoak potasioa ezabatzen duten diuretikoak hartzen dituztenei gomendatzen zaizkie.

Aldaera ezagunenak

Laranja
Mahaiko laranja hartu nahi bada, Washington Navel eta Navelate barietateak aukeratzea komeni da, erraz zuritzen direnak eta hazirik gabeak. Zukua egiteko, komeni da Valentzia-Late edo Salustiana barietateak aukeratzea.

Mandarinak

Merkatuan aurkitzen ditugun mandarina gehienak Valentziakoak dira, eta udaberrian eskuragarriak diren berankorrenak eta errazenak klementinak dira.

Pomeloa
Pomelo horia eta arrosa eros daitezke, beste fruta batzuekin konbinatutako zuku gozoak egiteko.

Limoia
Verna barietatea neguaren amaieratik eros daiteke. Eureka barietatea ere erraz aurkitzen da. Biak penintsulan landatzen dira. Izan ere, kontsumitzen diren limoi gehienak Murtziatik eta Malagatik kontsumitzen dira.

Lima

Fruta hau klima tropikaleko herrialdeetatik dator, batez ere Mexikotik, Kolonbiatik eta Brasildik. Haren zaporeak limoiak baino ukitu leunagoa eta gozoagoa du, baina Espainian gutxi kontsumitzen da oraindik.

Zitrikoez gozatzeko errezeta originalak

Jarraian, zenbait errezeta aurkezten dira, bai lehen platerak, bai postreak, zitrikoak eta beste elikagai batzuk konbinatzen dituztenak:

-Zitriko-entsalada, eskarolarekin
-Endibia-, bakailao- eta laranja-entsalada patatekin
-Halibut xerrak laranja-saltsa arinarekin
-Mandarina-sorbetea
-Bakailao-tapa mandarina-alioli saltsarekin
-Mandarina-budina
-Laranja- eta pomelo-entsalada saltsa arinarekin
-Lekak perrexilarekin eta limoiarekin salteatuta
-Txahal-gisatua limoi-zukuarekin

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak