Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zopa osasungarriak gustu guztietarako

Jaki desberdinak konbinatzeak jaki horiek sendagarri, digestibo, diuretiko, energetiko edo asetzaile bihurtzeko balio du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2005eko azaroaren 29a
Img sopa Irudia: sanja gjenero

Zopa bat prestatzeko hautatzen diren elikagaiek, osasungarria izateaz gain, terapeutikoa ere izatea lortzen dute. Saldekin eta kremekin batera, plater hau aukera erosoa eta gozagarria da, eta batez ere hotz handiko egunetan aprobetxa daiteke, zopa bero bat entsalada bat baino atseginagoa denean. Janari-konbinazio zabala onartzen du. Barazkien kasuan, zenbat eta barietate handiagoa izan, orduan eta handiagoa izango da elikagai kopurua eta mota.

Asetzaileak eta energetikoak

Lehen plater gisa zopa bat aukeratzeak, bazkarian edo afarian, zentzu handia du argaltzeko dieta egiten bada. Ura da osagai ugariena eta, gainera, urdaila betetzean asetasun-sentsazioa lortzen duena. Errezetarako aukeratutako barazkien zuntzak ere badu eragina. Eta tenperaturak ere laguntzen du, elikagai beroek hotzek baino gehiago asetzen baitute.

Zopak, saldak eta kremak, gainera, energia gutxi ematen dutelako nabarmentzen dira, eta, beraz, oso egokiak dira menu hipokalorikoetan, nahiz eta kaltegarriak diren pertsona gosegabe, desnutrizio edo energia faltaren dietan. Zopa energia gutxikoa bada, kaloria eta proteina gehiagoko elikagaiak jateko gogoa kentzen du.

CONSUMER eroski-ren errezetetan proposatutako 140 zopa- eta krema-errezetetatik erdiak errezeta arinak dira, oso egokiak gehiegizko pisua eta obesitatea izanez gero. Barietatea hain da handia non zopa juliana sinple baten zaporea gozatzen baita oilasko-saldarekin, txanpinoiekin, borrajekin edo porruekin.

Plater energetikoagoa izan dadin, nahikoa da karbohidrato (zopa, semola, arroza, artoa, patata, lekaleak) eta proteina (haragi, arrain edo arrautza zatiak) gisa kaloriak ematen dituzten elikagaiak gehitzea. Hona hemen errezeta-liburuan ageri diren zopa elikagarrienetako batzuk: ganbak eta fideoak, arraina sagardotan, baratxuria ogi-mamiekin eta arrautza gogorrarekin, itsaskia zapo-medailoiarekin edo edozein lekale-krema garbantzuekin, ilarrekin, babarrunekin edo dilistekin.

Diuretikoenak
Zopa diuretiko aberats bat prestatzeko, kipula, baratxuria eta porruak ez ezik, zaporea markatuko duten beste barazkiak ere erabili behar dira. Hosto berdeko barazkiek arintasuna eta hedapen-energia ematen dute (hondakinak kentzeko), eta, beraz, diuretikoenak dira. Zerrenda askotarikoa da, apioa, aza, brokolia edo brokolia, berroak, era guztietako letxugak, endibiak, eskarola, espinakak, borraja, lekak edo kanonigoak.

Ur eta potasio ugaritasuna eta sodio urritasuna direla eta, zainzuriek ere betetzen dute arazketa-funtzio hori. Zerba eta kanonigoen zopa kalabazarekin, brokoliarekin, zainzuriekin, lekekin edo borrajarekin has daiteke janaria.

Balio mineralizatzailea duten zopak
Zopan eta uretan erabiltzen diren barazkiak mineral ugariko elementuak dira. Balio hori handitu egiten da haziak gehitzen badira, hala nola sesamo-haziak, ekilore- edo kalabaza-pipak (kaltzio, fosforo eta magnesio ugarikoak) eta fruitu lehorrak, hala nola intxaurrak edo hurrak. Algak ere noizbehinka erabil daitezke errezeta horien eduki minerala indartzeko. Hala ere, alga gehienen iodo-ugaritasuna (arame, hiziki, kombu, etab.) noizean behin jatea gomendatzen da, batez ere tiroide-arazoak edo hormona-nahaste horien aurrekari pertsonalak izanez gero.

ONGAILUAK: ZAPOREA BAINO GEHIAGO

Zopa baten zaporea indartzeko, salda kontzentratuko pastilla erabiltzen da gehien. Horren ondorioz, zapore biziagoa duen platera lortzen da, glutamato monosodikoaren (E621) kontzentrazioa dela eta. Gehigarri horren funtzioa elikagaiaren zaporea ahalik eta gatz gutxiena erantsiz indartzea da. Gehigarri gutxiago behar da dastamen-sentsazioa lortzeko, gatz-gozagarri gisa soilik erabiliko balitz bezala. Glutamatorik gabeko zopa ez da zaporetsua gatz-kontzentrazioa %0,75era iristen ez den arte. Baina glutamatoa duen zopa bera zaporetsua da, %0,40ko kontzentrazioarekin, ia erdia.

Asiako sukaldaritza tradizionalean, sojaren deribatuak (adibidez, tamari saltsa) eta misoa dira gozagarri erabilienak. Platerari zapore gehiago emateaz gain, organismoaren digestioa aktibatzen dute elikagai hartzituak direlako. Zentzuz erabiltzea (koilaratxo bat errazio bakoitzeko) egokia da urdail delikatua dutenentzat eta jatorduen ondoren astuntasuna, sabelaldea handitzea eta flatulentzia sentitzen dutenentzat.

Zopen zaporea eta aroma alda daiteke espeziekin eta usain-belarrekin. Oregano, perrexil, erromero, erramu, piperbeltz, iltze edo intxaur muskatu apur batek zapore ukitu oso atsegina ematen dio errezetari.

KOLOREA GARRANTZITSUA DA

Kolore anitz eta deigarriek zopak eta kremak erakargarriagoak eta erakargarriagoak bihurtzen dituzte. Faktore hori oso baliagarria da txikiek jan ditzaten. Aukera bat da tomatea, azenarioa, zerbak, kalabaza edo erremolatxa, platera elikagai erregulatzailez aberasten duten barazkiak, hala nola bitaminak, mineralak, zuntza eta antioxidatzaileak. Errezetak prestatzeko modua funtsezkoa da menu desberdinak eta gustukoagoak lortzeko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak