Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zuku eta esne edariak, bi elikagai batean?

Elikaduraren ikuspegitik, ez dira baso bat esne eta fruta-errazio baten baliokide edo ordezko.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2010eko urtarrilaren 28a
Img batido Irudia: Andrew Turner

Dietista-nutrizionistek egunean hiru fruta-errazio jatea gomendatzen duten arren, hori da gehien kontsumitzen den elikagaietako bat, bai haurretan bai helduetan. Jateko interesa dela eta, elikagai-industriak fruta-zukua duen esne-edari bakarra diseinatu du. Edari hori bitamina gehigarriekin eta gehigarri zerrenda luzearekin osatzen da.

ImgImagen: Andrew Turner

Publizitateak iradokitzen du edari hori “elikagai osotzat” hartzea. Esnearen onurak proteinak, kaltzioa eta frutaren bitaminak batzen dituela ziurtatzen da. Baieztapen horri esker, kontsumitzaileak gosariaren ordezko gisa ikus ditzake produktu horiek, goserik, presarik edo esnea edo fruta gustuko ez duten haurrentzat. Egia esan, edari horiek ez dute ordezten, nutrizioaren ikuspegitik, gosari elikagarri eta tradizional bat, baso bat esne eta beste bat zukuz osatua (zerealez, ogiaz edo gailetaz gain), ez baitira esneki- eta fruta-errazio baten baliokide.

Zuku kontzentratua eta esne gutxi
“Zukuak fruta, esne, A, C eta E bitaminak eta %0 koipekia ditu”. Hori da kontsumitzaile batek edari horiei buruzko Interneteko foro batean egiten duen iritzia eta balorazioa, eta bat dator beste hainbeste erabiltzailerekin hainbat forotan. Beste kontsumitzaile baten iruzkinaren arabera, “zuku esneduna” erosi behar zaio haurrari, ez baitu esnea nahi eta zukua besterik ez baitu hartzen.

Edari horiek freskagarriak eta hidratatzaileak dira.

Kasu horietan, marka zehatzei buruzkoak dira, nahiz eta osagaien zerrenda eta ezagunenen nutrizio-etiketak aztertu ondoren egiaztatu den osaera ia antzekoa dela. Osagai kopurua ia ez da aldatzen, eta horien ordenak zapore, usain eta testura bereizten ditu. Etiketan, zerrendako lehen osagaia da ugariena; gainerakoak, berriz, gutxituz doaz, bukaerara arte.

Kontsumitzaile askok produktu horien osaerarekin duten nahasteak xehetasunez azaltzera behartzen du. Oro har, tetrabrikean ontziratutako edariak dira, 330 mililitro eta ohiko fruta-zukuen antzeko formatukoak. Edari horien batez besteko osaera hau da: fruta-zukua, kontzentratuz egina eta esne gutxi duena.

Lehenaren kantitatea aldakorra da. Zuku kontzentratuen %7 eta %41 artean dabil (gehienak fruta anitzekoak dira). Horrek esan nahi du ontzi bakoitzeko zukua asko aldatzen dela marka batetik bestera, 23 ml-tik 135 ml-ra, zuku kontzentratu gehien duten ontzietan.

Esneari dagokionez, kopurua txikia da. Eduki handiena dutenek %30 esne gaingabetua dute, hau da, 100 ml tetrabrik bakoitzeko (edalontzi baten erdia); kopuru txikiagoa dutenek %10 gehitzen dute, hau da, 33 ml esne ontzi bakoitzeko. Gehitutako azukreak, mantenugairik nabarmenenak eta produktuari balio energetikoa ematen diotenak, eta bitaminak eta mineral gehituak agertzen dira gehienetan. Guztiak oso antzekoak dira gehigarri egonkortzaile, koloratzaile, azidulatzaile eta aroma ugariren edukian; eta batzuk beharrezkoak dira esnea zukuekin nahasteko, horietako asko fruitu zitrikoekin.

Edari horiek freskagarri eta hidratatzaile izaten dira, eta oso atseginak eta erosoak dira, baina ez dira, ikuspuntu elikagarritik, baso bat esne eta fruta-errazio baten baliokide. Kaloria gutxi ematen dituen arren, azukre sinpleak nabarmentzen dira, bereziki, gehitzen direnean.

Zaporeak bereiztea
Edari horietako gehienek zuku kontzentratuak izaten dituzte. Sagarra, laranja, mahatsa eta melokotoi-purea; sagarra, anana, limoia eta mangoa; edo fruta exotikoagoak, hala nola maracuya, mangoa, guayaba edo papaia, baldin eta “fruta tropikalen” adjektiboa badute. Hala ere, marka berean, oinarri-zukua beti errepikatzen da, eta gehigarri aromatizatzaileek (papaia, maracuya eta guanabana; edo anana eta kokoa) markatzen dute diferentzia.

Fabrikatzaileek bitaminak eta zuntza gehitzen dituzte fruta freskoak berez ematen dituen mantenugaiak ordezkatzeko, baina zaporeen nahasketa mugagabeak, bereziki haurrentzat, eragin negatiboa du gustuaren heziketan. Ez du uzten fruta bakoitzaren zapore zehatzak identifikatzen, haien nahasketa, zuku proportzio txikian, etiketatik bertatik ateratzen baita (laranjak, azenarioak, anana, maracuya, mangoa, guaiaba, arbeletxekoak eta papaiak).

FRUTA- ETA OBESITATE-ZUKUAK

Edari azukretsuen kontsumoa esponentzialki handitu da azken hamarkadetan, eta bat etorri da gehiegizko pisuaren eta obesitatearen nagusitasun handiagoarekin mendebaldeko herrialdeetan. Edari horiek, neurri handi batean, populazioaren zati baten energia- eta azukre-ekarpena egiten dute, bai haurrena bai helduena.

Batzuetan, biek hartzen dituzte mokadutxo eta askaritan, baina ez da ohitura egokia. Badira gehiegizko pisua eta edari azukretsuen kontsumoa orduen artean lotzen dituzten ebidentziak, dieta osasungarri baten testuinguruan ez kontsumitzeko.

Obesitateari dagokionez, arreta-gune nagusia freskagarrien kontsumoa da, baina azukre erantsiak dituzten beste edari gozo batzuk, fruta-zuku batzuk esaterako, gehiegizko pisuarekin ere lotzen dira. Hala ohartarazten du Bostongo (Estatu Batuak) Harvard School of Public Health-eko Department of Nutrition sailak gai horri buruz egindako azken berrikuspenak. Ondorio hau ateratzen du: “azukrez gozatutako edariek, bereziki freskagarriek, elikadura-onura gutxi ematen dituzte, pisua areagotzen dute eta, seguruenik, diabetesa, haustura eta hortzetako txantxarra izateko arriskua”.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak