Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zuntz dietetikoa: osasunerako elikagaiak

Zuntz ugariko dieta funtsezkoa da gaixotasun kroniko ugari prebenitzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2014ko otsailaren 04a
img_arroz fibra hd Irudia: Luca Nebuloni

Zuntz dietetikoa bigarren mailako aktore izateari utzi dio, eta elikadurako izar bihurtu da. Rol-aldaketa nabarmena da. Bere onurei buruzko gomendio lotsati horiek, orain dela denbora arte idorreria prebenitzeko soilik erabiltzen zirenak – eta “pero” ugari izaten zituzten, orain, haien irabaziak nabarmentzen dituzten baieztapen sendo eta zorrotzak dira. Horregatik, erreferentziazko erakunde batek ere ez du zalantzan jartzen zuntz ugariko dieta funtsezkoa dela gaixotasun kroniko ugari prebenitzeko. Testu honek mantenugai horrekin lotutako berritasun zientifiko berrienetako bi zehazten ditu.

Img arroz fibra
Irudia: Luca Neguili

Zuntzaren papera gaixotasun kardiobaskularrak prebenitzeko

Gaixotasun kardiobaskularren kausa nagusiak, OMEren arabera, tabakoa, jarduera fisikorik eza eta osasungarritasun gutxiko dieta dira. Horrela, elikadurak garrantzi handia duenez, merezi du ikertzea patologia horien eragina gutxitzen duten estrategiak. Hori da Diane Thea leton doktoreak koordinatutako ikertzaile-talde bat, 2013ko maiatzean eta abenduan argitaratutako bi azterketa zorrotzetan.

  • Zuntza eta Istripu Baskular Zerebrala (AVC). Stroke aldizkarian jasotako bi ikerketetan, zuntz-kontsumoak izan duen eragina ebaluatu zen istripu kardiobaskular mota bat prebenitzeko, istripu baskular zerebrala (AVC) eta “apoplexia” edo “iktusa” ere bai. Heriotzaren gaitza da, eta urtean 6,2 milioi pertsona hiltzen ditu. Azterketaren ondorioa izan zen: zuntz dietetiko gehiago kontsumitzea, batez ere, AVC bat izateko arrisku txikiagoarekin lotzen da.

    Horien aurkikuntzek zuntz dietetikoa gehitzea eskatzen duten gomendio dietetikoak ematen dituzte, eta bereziki garrantzitsuak dira erretzaileentzat, pisu gehiegi edo hipertentsioa dutenentzat, AVC arriskua handiagoa baita. Egunean 7 gramo zuntz gehiago hartzea, AVC bat izateko arriskua %7 gutxitzearekin lotzen da dokumentuan. Gauza egingarria da, kopuru hori osoko arroz-errazio batean baitago, fruta-pieza batekin batera.

  • Zuntz gehiago, bihotz-hodietako arrisku gutxiago. Bigarren azterketan, Britshi Medical Journal aldizkarian argitaratua, Threa leton eta kolaboratzaileak, berriz, 1990az geroztik zuntz kardiobaskularraren papera ebaluatu duten ikerketa guztiak sistematikoki berrikusi dituzte, gaixotasun kardiobaskularrak prebenitzeko. Europan gertatzen diren heriotza guztien ia erdia (% 48) eta mundu osoko heriotza-arrazoi nagusia sortzen dituen patologia-multzoa da.

    Ondorioak ere aurreikus daitezke: zuntz ugari duten elikagai ugari hartzea, adibidez, labore integralak, frutak eta barazkiak, gaixotasun kardiobaskularren arrisku txikiagoarekin lotuta dago. Baina bada zerbait gehiago, bere artikuluaren ondorioetan argitu egiten baita datuek “aldatu gabeko elikagaien kontsumoarekin lotutako frogak ematen dituztela”, eta, beraz, ez dutela laguntzen zereal edo barazkietatik datorren zuntz erantsia duten elikagaien kontsumoa. Beste era batera esanda, landare-jatorriko elikagaiak kontsumitzean ikusten diren onurak ezin dira estrapola ez zuntzez aberastutako elikagaietara edo gehigarri dietetikoetara, zeren eta, 2010eko maiatzean, Ospitaleko Nutrizioan argitaratutako zuntz dietetikoari buruzko berrikuspena egin baitzen. “Ondorioak [de los suplementos fibra] apalak dira, eta ez dute mofifikatu gabeko elikagaietan zentratzen, zuntz ugariko elikagaien kontsumoa sustatzeko.

Zenbat zuntz kontsumitu behar dugu?

Helduentzako gomendioek egunean 25 eta 38 gramo zuntz kontsumitzea proposatzen dute, elikagaietatik abiatuta. Zein da Espainiako Estatuan benetako zuntza? Dietetika Irensteko Inkesta Nazionalaren (ENIDE) datuen arabera, 17 eta 21 gramo artean hartzen ditu egunean. Egoera hau hobetu behar da, zalantzarik gabe: ogi zuriaren ordez ogi integrala jarri behar da (hobe gatzik gabe bada), arroz zuria arroz integralez, pasta zuria pasta integralez eta fruta-zukuak fruta oso bakoitzeko. Gainera, lekaleak eta fruitu lehorrak gehiago jaten badira, eta, ahal dela, ahalik eta elikagai gehien jan behar dira.

Espainian zuntz gutxiago kontsumitzen bada ere, kezkagarriagoa da “dieta miragarrietako” sareetara erortzen denean sortzen den zuntza. Dieta Dukan deritzona da aski ezaguna, egunean 3-10 gramo zuntz ematen baititu, Elikagaien Segurtasunerako, Ingurumenerako eta Lanerako Segurtasunerako Frantziako Agentziak (ANSES) emandako datuen arabera. Ez da harritzekoa Eduard Baladon Giza Nutrizioan eta Dietetikan aditua den Eduard Baladok aldarrikatzea dieta horrek “osasun publikorako arriskua dakarrela”. Osasunaz estimatzen badugu, egokiena guru faltsuetatik urruntzea eta dieta osasungarria egitea da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak