Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zuntz eta arrain gehiagoko dieta koloneko minbiziaren aurka

Koloneko minbizia aztertzeko, garrantzitsua da zuntz eta arrain gehiago eta haragi gorri eta prozesatu gutxiago hartzea.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2011ko irailaren 27a
img_ensalada 6

Dietak eginkizun erabakigarria du minbiziaren prebentzioan eta garapenean. <href=”https://www.consumer.es/web/es/salud/prevención/2011/04/01/199711.php”“colon ohikoenetako bat da, baina arriskua murriztu egin daiteke dietetika-ohar jakin batzuk betez gero. EPIC (Minbiziaren eta Nutrizioaren Europako Ikerketa) ikerketaren arabera, zuntzaren, arrainaren, haragi gorri eta prozesatuen konbinazioak garrantzi handia du etiologian. Gaixotasun hori saihesteko kontuan hartu beharreko beste faktore batzuk dira alkohola hartzea, obesitatea eta jarduera fisiko eskasa.

Irudia: Dalibor Ogrizovic

Lau jarraibide dietetiko saihestezin

Kataluniako Onkologia Institutuko (ICO) Nutrizio, Ingurumen eta Minbizi Unitateak egindako ikerketaren emaitzen arabera, minbiziari eta elikadurari buruzko Europako Ikerketa Prospektiboan (EPIC) orain arte ikusi diren ondorio nagusiak biltzen dira, minbizi-mota ohikoenekin lotutako faktore dietetikoetan. Hori dela eta, oinarrizko lau elikadura-gomendio hauek hartu behar ditu kontuan prebentzio-dietak:

  • Zuntz gehiago. EPIC azterketak berretsi egin du zuntz ugariko dieta batek kolon-ondesteko minbizia izateko arriskua murrizten duela dioen hipotesia. Aurkikuntza horiek bat datoz Estatu Batuetako Minbiziaren Institutu Nazionalak egindako ikerketekin. Emaitzen arabera, zuntzak babes-efektua du, bai polipoen garapena geldiarazteko, bai eraldaketa gaiztoa saihesteko. NBEn, Europako hamar herrialdetako 25etik 70 urtera bitarteko 519.978 pertsonak hartzen duten zuntza eta kolon eta ondesteko minbiziak duten eragina alderatu dira, eta alderantzizko lotura dago zuntz gehiago kontsumitzearen eta kolon eta ondesteko minbiziak duen eraginaren artean. Ebidentzia zientifikoaren arabera, ez dago beste batzuk baino gehiago babesten duen elikagairik zuntz-iturri gisa (osoko zerealak, barazkiak edo frutak). Hori dela eta, dietari zuntz gehiago emateko modu erraz eta seguru bat, egunean gutxienez 400 g landare (fruta eta barazkien artean) eta lekale (astean bitan edo lautan) jateaz gain, gosarien osagarri gisa olo-zahia edo liho-haziak sartzea da.
  • Arrain gehiago. Arrainaren kontsumoak alderantzizko lotura du koloneko minbizia izateko arriskuarekin: egunean 80 g arrain baino gehiago hartuz gero, %31 murrizten da, egunean 10 g baino gutxiago kontsumituz gero. Arrainaren nutrizio-balioak dieta hobetzen du, elikagai hori bere espezieetan eta prestatzeko eta menuetan aldizka aurkezteko moduetan sartzen bada. Arraina bigarren plater gisa jateaz gain, elikagai hori eguneko zenbait unetan gehiago jateko proposamenak ere egin behar dira, hamaiketakoen eta hestebete-askarien eta opilen ordez: atun- eta antxoa-ogitartekoa, paniniak barazkiekin eta atunarekin, bakailao- edo izokin-hanburgesa, sardina frijituen ogitartekoa edo ogi txigortua etxeko atun-patearekin.
  • Haragi gorri eta prozesatu gutxiago. Datu horrek berretsi egiten du haragi gorria eta koipetan aberatsa den haragi prozesatua (hestebeteak, saltxitxa industrialak, txakurtxo beroak, hanburgesak) hartzearen eta kolon-ondesteko minbizia izateko arrisku handiagoaren arteko lotura positiboa dela. Datuen arabera, eguneko 160 g haragi gorri eta prozesatu irensten direnean, arriskua %35 handitzen da, egunean 20 g baino gutxiago irensten denean baino. Gainera, elikagai horiekin lotutako minbizia izateko arriskua handitu egin zen zuntz gutxi hartzen zuten parte-hartzaileen artean, zuntz asko kontsumitzen zuten taldeen aldean.
  • Ez alkoholari, minbizia izateko arriskua badago. Edari alkoholdunen kontsumoari dagokionez, NBEk berretsi du kolon-ondesteko minbizia izateko arriskua nabarmen handitu dela, egunean 15 g alkohol edateari lotuta. Kopuru hori edari hauetako baten eguneroko kontsumoaren baliokidea da: edalontzi bat (150 ml) ardo beltz, bi garagardo-botilatxo, txupito bat (brandy, whisky, pattarra), botila erdi sagardo edo aditz-kopa bat.

    EPIC AZTERKETA

    EPIC da Europan egin den azterketa epidemiologikorik handiena, eta dietaren, nutrizio-egoeraren, bizimoduaren, ingurumen-faktoreen eta minbiziaren eta bestelako gaixotasun kronikoen eragina ikertu du. Bertan, Europako hamar herrialdetako 35 eta 70 urte bitarteko milioi erdi pertsonak (520.000) parte hartu dute: Danimarka, Frantzia, Alemania, Grezia, Italia, Herbehereak, Norvegia, Espainia, Suedia eta Erresuma Batua.

    Kolon-ondesteko minbiziari dagokionez, NBEtik ondorioztatzen denaren arabera, intzidentzia handitu egiten da, baita bigarren mailako edo hirugarren mailako senideen kasuan ere, baina lehen gradukoak baino proportzio txikiagoan, eta, beraz, prebentzioa dieta eta bizimodu osasungarri baten bidez da errezetarik onena.

    RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak