Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zure semeak ez du gosaldu nahi? Ez behartu, gosaria hobetu

Gosaria planifikatzea, nutrizio-profil hobeko elikagaiak aukeratzea eta giro lasaia sortzea dira goizetako unerik onenak

Img desayuno ninos siono hd Irudia: TatyanaGl

Zure semea jateko edo edateko gogorik gabe jaikitzen bada, ez da gomendagarria, nahiz eta hamaiketakoa oso garrantzitsua den eta eskolara joaterik ez duen, ezer hartu gabe. Estrategia, ordea, gosaria hobetzean datza: eskaintzen diren elikagai motetatik, horiek gozatzera eramaten den arte. Baitaohitura batzuk berrikustea (adibidez, aurretiko atseden-orduak) eta beste aukera batzuk aztertzea, adibidez, “aurrez grabatutako gosaria”. Hurrengo artikuluan xehetasunez azaltzen dira gai horiek.

Img desayuno ninos siono
Irudia: TatyAgl-a

Etxe askotan, gosaltzeko unea erlojupeko borroka bihurtzen da. Batetik, seme-alabak elikatzen eta eskolara garaiz iristen saiatzen diren gurasoak. Bestetik, gosaltzen duten haurrak desirabazi egiten dute edo, areago, jateko biribilean ere ukatu egiten dira.

Gerta liteke, kasu horietan, haurra altxatzeko denbora gutxirekin jaiki izana, garbitzea, janztea, motxila prestatzea, eta, kasu horietan, hau da: kasu horietan, haurra irribarretsu jaiki da, eta mahai garbi eta lasai batean jarri. Irudi hau adibide bat da. Aski da fruta fresko mota desberdinak moztea, mahaia kolorez eta zaporez betetzeko. Oso erraza da haurrak gustukoenak handik aukeratzea.

Img yogurc frutas hd
Irudia: Dream 79

Seguru asko, argazkia ikustean, irakurle askok pentsatuko dute hori ez dela ohikoa. “Beti jaiki eta korrika egiten dugu beti”, “umea bakarrik sartzen da esne-baso bat kakaoarekin eta lau galleta” edo “ez dugu frutarik sukaldearen mahaiaren gainean, ez baitio kasurik egiten” edo “ez dugu frutarik sukaldeko mahaiaren gainean, askoz ere maizago”. Beharbada, ohitura pixka bat aldatzeko eta zenbait galdera egiteko garaia da. Adibiderik ematen dugu? Gure seme-alabek edozein ordutan jaten digute fruta?

Gosaria topagunea izan daiteke, egun berri bat familian antolatu eta prestatzeko unea. Garrantzitsuagoa da haurrentzat dibertitzeko minutu batzuk pasatzea, gurasoen edo anai-arreba zaharrenen laguntza izatea, eskolara joan baino zerbait gehiago jatea edo edatea, “adituek” esaten dutelako gehiegizko pisua izango dutela edo ez dutela gehiegizko pisua izango.

Gosaria planifikatzen du

Eta orduan? Agian, aurreko gauean hasi behar da gosaria prestatzen. Afaria ez bada gehiegizkoa izan eta haurra ordu zuhur batean oheratzen bada (Europako herrialde askotan, gaueko 7-8etatik aurrera neguan), eta ez telebista-kateek markatzen duten orduan, hobe da atseden hartzea eta aurretik jartzen diotena gosaltzeko gogoz egotea, osasungarria izan behar baitu.

Adibidez? Edozein elikagai, “benetan”: arroz-bolatxo batetik aurreko egunean sobratu ziren makarroietaraino, edo arrautza nahasia ogi integral batekin, tomatearekin, askotariko frutarekin jarraituz, eta jogurt bat fruitu lehorrekin amaituz, edo, barruan, oloa.

Ez al dute gosaritarako zerealak eta gailetak hartu behar? Produktu horietako ontzi askok osasungarriak direla adierazten duten arren, energia ematen diete eta bitaminak eta burdina dituzte, hazi egingo direla eta egunero gosaltzeko egokiak direla, eta ez dela ahaztu behar ogia, oloa, arroza eta makarroiak ere zerealak direla. Hain zuzen, zereal gutxiago prozesatuak eta interesgarriagoak dira nutrizioaren ikuspegitik, batez ere integralak badira.

Puntu hori oso garrantzitsua da; izan ere, kaxa horietan, haurrentzako marrazki erakargarriekin apainduta egoten dira, eta eraldatu egin dira (hiperprozesatuak); hala, gozokien antz handiagoa dute, benetako elikagaiak baino. Produktu gozo horiek milioika adingaberi (eta gurasoei) lotu dizkiete, gosarian zerealak hartu behar direla “ofizial” aitzakia hartuta.

Hori dela eta, goserik ez badu, ez da beharrezkoa haur bat behartu lehenbailehen jatera. Askotan, elikagai osasungarriz mozorrotutako gozoki horiek hartzera gonbidatzen zaituztenez, oso maila onean onartuko dituzte, baina berriro ere jateko gogoa izango dute denbora gutxian, eta bi aldiz baino gutxiagotan gosalduko dute. Hori, gehienetan, ez da beharrezkoa, eta etorkizunean gehiegizko pisua izaten lagun dezake.

Aurrez grabatutako gosaria

Maiz gertatzen dena da haurrek gosari “geroratua” hartzen dutela: gosaldu beharrean etxean 8:30ean gosaldu beharrean, 10:30ean edo 11:00etan eskolako patioan.

Hori dela eta, haurrak eskolan “gosaldu” erabakitzen badu, osasungarria dela pentsatu behar da, eta ahogozo, zuku edo esneki azukredunak, hestebeteak (urdaiazpikoa, fuet, indioilar-fianbrea, saltxitxoia, salamia…) jarri. Elikadura arloko ikerketak aurrera egin du, eta gaur egun badakigu ez direla gomendagarriak eguneroko bizitzarako.

Hobe, ogi integraleko ogitartekoa egiteko aukera hauetako batekin: humusa eta kalabaza-pipitak; guakamolea tomate-xerra bi, piper gorri eta almendrazko ogitartekoa; gazta freskoa azenario-xerra batekin; gazta freskoa azenario-xerrekin; gazta freskoa (sardinak edo izokin xehatuak, arantzarik gabeak…). Ehunka konbinazio daude landare-elementuekin, fruitu lehorrekin, arrainekin edo gaztarekin, eta horiek egunero hautatzen joan daitezke. Haurren gosari eta askariei buruzko aukera ugari azaldu ditu hemen Silvia Romero dietista-nutrizionistak. Eta Julio Basultto eta Juan Revera dietistek kontatuko digute nola gosaldu zure gosariak, Jesús Soria protagonista duen irrati-elkarrizketa honetan.

Gosari “diferitua” egiteko beste aukera bat taperra da, moztutako eta jateko prestatua dagoen fruta eskaintzeko aukera ematen baitu. Argazki-postontziaren edukia, artikuluaren hasieran, taper-era eraman daiteke inolako arazorik gabe. Hori bai, horrekin ados jarri behar da adingabearekin, barruan dagoena bere gustuekin bat etor dadin. Ikastetxeetako zaborrek ogitarteko ia osoak eta ukitu gabeko frutak dituzte. Haurra handia bada, motxilan fruta-pieza bat jartzea denbora gutxiago izango du eta aukera osasungarria da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak