Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zure umeak jan behar duena idorreria saihesteko

Zuntz, ur eta gantz osasungarriak ugari dituen dieta funtsezkoa da haurren idorreriari aurre egiteko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2016ko urtarrilaren 11

Haurren idorreria da gastroenterologia pediatrikoaren arloko ohiko kontsultetako bat. Arazo horri lotutako oinarrizko patologia baztertu ondoren, pediatrak idorreria funtzional txikia diagnostikatuko du. Kasu horietan, oso garrantzitsua izango da sintomak kontrolatzeko eta itzultzeko estrategiak ezartzea, oso gogaikarriak izateaz gain, gaixotasun larriagoak sor baititzakete. Ariketa fisikoarekin eta libratzeko ohiturak berritzearekin batera,dieta funtsezkoa da idorreriari aurre egiteko. Ondoren, haurrekin lantzeko gakoak azalduko ditugu.

Irudia: phipimage

Haurren ohiko libratze-maiztasuna adinaren arabera aldatzen da. Amagandiko edoskitzea edo edoskitze artifiziala duten haurtxoetan, normaltzat jotzen da egunean bi edo hiru posizioren erritmoa (batez beste). Erregulartasun hori gutxitu egiten da, eta bi posizioetaraino jaisten da 6-12 hilabete baino gutxiagokoetan (batez beste) eta 3 urtetik gorakoetan (batez beste). Hala, haurrek astean bizpahiru aldiz baino gutxiagotan egiten badute libratzeko, libratzeko zailtasuna (minarekin edo gabe) eta gorozkiak gogorrak direnean, gomendagarria da idorreria kontrolatzeko estrategiak ezartzea.

Nola tratatu idorreria haurrengan

Irudia: Ernst Vikne

Helburu nagusia da haurrak era erregularrean komunera joatea, idorreriaren arazoak saihesteko (inpaktazioa fekala, pitzadura uzkiak, sabelaldeko ondoeza). Tratamenduak berekin dakar elikadura-ohiturak aldatzea, libratzeko ohiturak berriro heztea eta ariketa fisikoa egitea, eta, beharrezkoa bada, medikazioa erabiltzea ebakuazioa ziurtatzeko.

Idorreriaren tratamendu dietetikoa egiteko, bolumen handiko eta pisuzko boloduna, lubrifikatua eta hidratatua lortzen da, digestio-hodian ahalik eta gehien aurrera egiteko. Beraz, kasu horietan, zuntz dietetikoaren, uraren eta koipeen ekarpen egokia bermatu beharko da.

Zuntz ugariko dieta haurrentzat: zenbat zuntz eta nola?

American Health Foundation-ek gomendatzen zuen bi urtetik gorako haurren zuntza, gutxienez, adina + 5 g/egun izatea. Gaur egun, Estatu Batuetako Institute of Medicine erakundeak, American Academy of Pediatrics eta Academy of Nutrition and Dieteticsek gomendatzen dute zuntz gutxiago kontsumitzea:

  • 1 eta 3 urte bitarteko haurrek 19 g zuntz hartu behar lituzkete egunean.
  • 4 eta 8 urte bitarteko haurrek 25 g zuntz hartu behar lituzkete egunean.
  • 9 eta 13 urte bitarteko haurrek egunean 31 g (mutilak) eta 26 g (neskak) kontsumitu beharko lituzkete.
  • 14 eta 18 urte bitarteko nerabeek egunean 38 g (mutilak) eta 26 g (neskak) hartu beharko lituzkete.

Gaur egun, ordea, haurrek ez dute gomendatutako zuntza kontsumitzen. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren arabera, Europako batez besteko zuntza 0 eta 20 g/egun da, 12 urte arteko haurrengan, eta 15 eta 30 g/egun artean, nerabeetan. Haurren artean egindako azterketak (adibidez, Kid azterketak) erakusten du haur eta nerabeen zuntz kontsumoa 10,7 g/egun dela, 2-5 urte bitarteko haurrengan; 6 eta 9 urte bitarteko haurrengan, berriz, 12 g/egun; 14 eta 13 urte bitarteko haurrengan 12 g/egun eta 14 eta 17 urte bitarteko nerabeen artean 16,8 g/egun.

Nola areagotu daiteke zuntza gure seme-alaben elikaduran? Landare-jatorriko elikagaietan dago zuntz dietetikoa: frutak, barazkiak, barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak eta zerealak (integralak, batez ere). Elikagai eta anoa hauek bost gramo zuntz gehiago hartzen dute:

  • Laboreak: osoko arroz egosia (350 g), kinoa egosita (200 g), pasta zuri egosia (250 g), ogi zuria (150 g), ogi zuria (150 g), All Bran motako zerealak (50 g), arroz puztua (1,4 g) edo muesli (70 g).
  • Barazkiak: Bruselako aza (125 g), espinakak (160 g), alkatxofak (53 g), brokolia (160 g) edo lekak (160 g).
  • Lekaleak: ilar egosiak (70 g), garbantzu egosiak (50 g) edo dilistak (64 g).
  • Tuberkuluak: patata (250 g).
  • Fruta: kiwia (180 g), mangoa (200 g) edo anana (300 g).
  • Fruitu lehorrak: almendrak (40 g) edo intxaurrak (80 g).

Zuntz gehiago hartzeko, fruta, barazkiak, lekaleak eta fruitu lehorrak (arroza, pasta zuria, okintzako produktuak eta opil finduak) sustatu behar dira. Gogoan izan behar da zuntzak ematen duen idorreriaren kontrako efektua lortzeko, ura hartzea bermatu behar dela, bolumen handiko eta pisuzko boloduna osatzen laguntzeko. Gainera, gantz osasungarri ugari duten elikagaiak (oliba olioa, adibidez) lagungarri izan daitezke gorozki-boloa lubrifikatzeko eta digestio-traktutik pasatzen laguntzeko. Bost gramo zuntz ematen dira, errezeta hauekin:

  • Laranja eta sagar papila (300 g).
  • Jogurta (125 g), osoko zerealekin (20 g).
  • Kirtena (100 g) intxaurrekin (40 g).
  • Fruitu lehorren entsalada: letxuga, tomatea eta pepinoa (80 g) almendrekin (20 g).
  • Fruta-irabiagailuzko azkenburu izotz-emailea (150 g) polenarekin eta labore integralekin (10 g).

Jarduera fisikoa eta libratzeko ohiturak

Ariketa fisikoa areagotzeak digestio-traktuaren muskulu-tonua areagotzen lagunduko du, eta gorozkiak kanporatzeko beharrezkoa den peristaltismoa sustatuko. Hori dela eta, haurraren edo nerabearen bizimodu aktiboa sustatu behar da. Ibiltzea, jolastea, korrika egitea, bizikletan ibiltzea edo patinatzea gomendatutako jarduerak dira, eta, aldi berean, jarduerarik gabeko denbora murriztea gomendatzen da (telebista, ordenagailua, etab. ikustea).

Halaber, garrantzitsua da libratze-ohiturak berriz heztea. Haurrak bazkaldu ondoren komunera joan dadin saiatu behar da, 5-10 minutuz libratzen saiatzeko, eta, une horretan, haurrak erraz sartzeko moduan egon behar du, eta denbora eta lasaitasuna eduki behar ditu. Gorozkien erregistro batek libratzeak kontrolatzen lagun dezake.

Etiquetas:

Dieta idorreria zuntz

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak