Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurra > 1-2 urte

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Amatasuneko jaitsiera-uneak gainditzeko aholkuak

Erditze osteko depresio bat dela eta, tristura, denbora edo erne egoteko arriskua onartzea funtsezkoa da haur bat hazteko zailtasunei aurre egiteko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2016ko abenduaren 05a

Amatasuna idealizatutako aldia da. Sarritan, etapa zoragarri gisa irudikatzen da, non gauza onak bakarrik baitaude. Errealitatetik urrun dago errealitate hori: garai zailak dira, neke handia, bakardadea eta jaitsiera-uneak. Artikulu honek azaltzen du zer arrisku dituen irudi mitifikatu horrek, eta zenbait gako ematen ditu amatasunak dakartzan zailtasunei aurre egiteko, hala nola, tristura onartzea, tribua egitea, benetan nahi dena egitea eta denbora ematea, eta, gainera, arreta jartzea erditzearen ondorengo depresio bati.

Amatasunaren irudi mitifikatuaren arriskuak

Irudia: kalinovsky

Gure gizartean dago ideia hau: amatasuna eta aitatasuna -bereziki, haurren bizitzako lehen hilabeteetan edo urteetan– aldi zoragarria dela, zoriontasun osoa. Komunikabideek oraindik sustraitutako eta zabaldutako sinesmen horrek kalte handia egiten die emakume eta gizon askori, eta beren esperientziaren egunerokoan egiaztatzen dute, benetako hazkuntzan, dena ez dela arrosa kolorekoa.

Neke eta bakardade handiko garaiak dira. Haurtxoak ia etengabeko arreta behar du, eta, horren ondorioz, gurasoek gutxi eta gaizki lo egiten dute, horrek eragiten dituen egoera fisikoan eta umorean ondorioekin. Aitatasun-baja, gainera, laburra da; beraz, amek jasaten dituzte gehien ondorio horiek. “Haur bat izatea, besteak beste, nekagarria da”, dio Carolina del Olmok, filosofoak eta idazleak, ‘¿Dónde está mi tribu?’ liburuaren egileak. (Ed. Kapital Intelektuala, 2013). Hori dela eta, ohartarazi du arriskutsua dela “amatasunaren irudi mitifikatu bat”, “ama esperientziaren anbiguotasunak aurkitzea mingarria izan baitaiteke”.

Gizarte-sareek garrantzi handia dute. Danimarkan, Zoriontasuna Ikertzeko Institutua dago, eta, 2015ean, azterketa baten emaitzak argitaratu zituen, zeinean Facebookik gabe hobeto bizi baitzen. Arrazoi nagusietako bat da sare sozial horretan, beste batzuetan bezala, erabiltzaileek oso ongi erakusten dutela beti. Haurtxo bat hazi bitartean, oro har partekatzen diren testuak, argazkiak eta bideoak une positiboei eta edertasun handikoei dagozkie. Beste pertsona batzuek beren egoera bertan ikusten dutenarekin konparatzen dutenean, frustratuta eta triste sentitzen dira.

Haurtxoa hazteko zailtasunei aurre egiteko gakoak

Iaz, Lucy Scott artista britainiarrak ‘Doodle Diary of a New Momm’ (“Ama, ama, ama berria”) argitaratu zuen: nekeari, bere buruentzako denbora faltari, eguneroko zereginak egin behar izan zituen beti besoetan, eta abar. Marrazki horiek, horietako batzuk Facebook-en orrian ikus daitezke, eta Del Olmok aipatzen duen “amatasun-irudi mitifikatu” horri aurre egiteko modu dibertigarria dira. Baina, hortik haratago, zaila izan daiteke egunez egun zailtasun horiei aurre egitea.

Hainbat modu daude beheraldi une horiei aurre egiteko eta tristurari aurre egiteko. Ondoren, hainbat aholku emango ditugu.

1. Tristura onartzea

Tristura gainditzeko lehen neurria bere existentzia onartzea da. Sarritan, amatasunaren irudi mitifikatuak eragiten duen presio sozialak, eta, hein txikiagoan, aitatasunak ere, egoera minimizatzeko saiakera bat egiten du, edo norberaren sentimenduak ez betetzea. “Zenbat eta denbora gehiago pasatu zure emozioa ukatzen, orduan eta intentsitate handiagoa sentituko duzu”, dio Cristina Veira psikologoak, ‘Notas de una madre autónoma’ blogeko errealizadoreak.

Zer da tristura onartzea? Espezialistak hiru ekintza aipatzen ditu: konfiantzazko norbaiti kontatzea, lagun egitea eta ez epaitzea; negar egitea, hori egiteko gogoa dagoenean; eta ezinbestekoa ez dena egitea eta gauzak okerrera egingo duela jakitea. Veiraren iritziz, lehen urrats hau da garrantzitsuena eta gero askoz errazagoa izango da, “triste egon ondoren, berriz ere alai egotea da kontua”.

2. Tribuak egitea

Hazkuntzaren bakardadeari aurre egiteko, “tribua berreskuratzea” baino hoberik ez dago. “Tribu indartsu hori behar dugu gure sentimenduak, zalantzak, emozioak eta uneak partekatzeko”, ziurtatu du amak Inma Alcázar, ‘Hazkuntzako eta beste zenbait ibilbideko’ errealizadorea. Hala, posible da “gizarte modernoetan jasaten ari garen isolamendua saihestea”.

Tribu hori hurbileko familiartekoekin, konfiantza handiko pertsonekin edo, bereziki, antzeko esperientzia batetik pasatzen ari diren pertsonekin bila daiteke. Osasun-zentroek eta irabazteko asmorik gabeko erakunde askok eskaintzen dute talde horien aukera.

3. Egin nahi dena pentsatu eta egitea proposatu

‘Guía Presente del Padre Primoizo’ (Ed. Larousse, 2015), Rafael Esteve Lloret idazle eta marrazkilariak kontatzen duenez, aitatasunaren nekeak eta estresak, lanak sortutakoei gehituz, antsietate-krisia izatera eraman zuen. Une horretatik aurrera, gauzak hobeto egiten eta bizitza lasaiago hartzen saiatu zen.

“Lehenik eta behin, esan nuen Esteve-k paper batean idatzi ninduen, zapuztuta nagoelako zapuztuta sentitzen nintzen gauza guztiak, aitatasunean egin ezin izateagatik”. Bere desioen mapa bat osatu zuenean konturatu zen ez zirela hainbeste, ez hain zailak, gauza sinpleak baizik: gehiago marraztu, irakurri, gitarra jotzen ikasi, ingelesa praktikatu, etab. Orduan, “hutsune bat aurkitzea” proposatu zen, asteko errutinetan, eta ulertu zuen modurik onena haiek konbinatzea zela, ahal izanez gero, behar batekin: alabarekin denbora asko pasatzea. Horrela hasi zen marrazkiarekin marrazten, gitarra jotzen zuenean gitarra jotzen, eta abar, eta horrela askoz hobeto sentitu zen.

4. Denbora ematea

Batzuetan, tristura gauzak ongi egiten diren edo “ama ona ez izateko” beldurretik dator. “Askotan, ezer ongi ez egitearen sentsazioa itxaropen irreal edo eskuraezinek zehazten dute”, azaltzen du Amelia Fuentes Valenzuela, haurtzaroan espezializatutako psikologoa eta Psikologia Kliniko Kognitiboaren Europako Elkarteko kidea (AEPKCC). Horren aurrean, espezialistek gomendatzen dute autoexijentzia maila jaistea, gainerako gurasoekin konparatzea eta denbora ematea.

Adrián Cordellat ‘Un papá en prácticas’ blogaren errealizadorea da, eta bere alabaren lehen urtean “nahiko frustrante” gertatu zitzaiola egiaztatu zuen, bien arteko lotura, neskatoak amarekin zuena baino askoz ahulagoa baitzen. “Nire ustez, ezin nuen ulertu bost minutu entretenigarri egon nintzenik nirekin”, gogoratzen du Cordellatek. Gero egoera aldatu egin zen. Eta zein da gakoa? Denboraren iragaitea. Alaba hazi egin zen, gaitasun berriak bereganatu eta autonomia irabazi zion amari. Horregatik, zure aholkua hau da: “Pazientzia izan, ez etsi. Azkenean, zuen seme-alaben eguneroko bizitzan gurasoak baldin badituzue, dena denbora-kontua baino ez da”.

5. Erditzearen ondorengo depresioari arreta jartzea

Tristura-uneak normalak izaten dira, eta haur bat haztea eskatzen du. Baina adi egon behar da, arazoa noizbehinkako beheraldi batetik haratago doan jakiteko eta erditze ondoko depresio baten ezaugarriak hartzeko. Erditze ondoko depresioak Espainiako amen eta guraso askoren %13ri eragiten die, azken azterketa baten arabera.

Erditze osteko depresioa urruntzeko, funtsezkoa da atseden ona eta elikadura ona izaten saiatzea, beste pertsona batzuek ematen duten laguntza aprobetxatzea, entretenitzeko eta dibertitzeko denbora bilatzea eta bikotekidearekin intimitatea zaintzea. Aholku horiek ez badute laguntzen eta sintoma garrantzitsuagoak badituzte (insomnioa, izuaren krisia edo antsietatea, haurra zaintzeko ezintasuna, etab.) profesional batengana jotzea gomendatzen da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak