Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurdunen aurretik > Deiak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurdunaldi osasuntsua: hori errazten duten zazpi ohitura

Ernaldu aurretik ohitura batzuk aldatzeak haurdunaldi osasuntsuagoa eta arrisku gutxiagokoa lortzen laguntzen du.

Emakume batek haurdun dagoela egiaztatzen duenean, edo edoskitze naturala hautatzen duenean, bere osasuna zaintzea eta balizko konplikazioak saihesteko ohitura kaltegarriak saihestea da bere jarraibide nagusietako bat. Baina, zergatik ez hasi lehenago? Gero eta ginekologo eta ugalketako espezialista gehiagok aholkatzen diete haur bat izatea erabaki duten emakumeei haurdunaldiaren aurreko hilabeteetan zaintzeari ekitea, eta, are gehiago, haurdunaldi osasungarria garatzen lagunduko dioten baldintzarik onenetan kokatzeko, aurretiko ebaluazio bat egitea.

Irudia: JimiGlide doktorea

Ginekologoarengana joan, haurdun geratu baino lehen

Nahitaezkoa ez den arren, gero eta gehiago zabaltzen ari da ginekologoaren kontsultara haurdun geratu baino lehen joatea. Funtzio aurreko kontrolaren helburua bikoitza da. Alde batetik, konplikaziorik gabeko haurdunaldiaren sorreran edo garapenean eragina izan dezaketen arrisku-faktoreak ebaluatzeko aukera ematen du. Bestetik, arrisku horiek ezabatzeko edo murrizteko balio duten estrategiei eta jarraibideei buruzko beharrezko informazio guztia ematen dio emakumeari.

Haurdunaldiaren aurreko bisita hori gomendagarria da, batez ere, egoera jakin batzuetan dauden emakumeentzat, hala nola, gaixotasun kroniko bat (diabetea, hipertentsioa edo obesitate morbidoa) izatea, lehenago haurdunaldi arazotsuak edo abortoak izatea, edo ikusmena lortzeko arazo luzeak izatea. Talde horietako bakoitzari azalduko dio zer neurri eta kontrol hartu behar dituen arrisku gutxiagoko haurdunaldiari ekiteko.

Haurdunaldi osasungarrirako prestatzea

Aldez aurreko kontrol horretaz gain, espezialistek haurdun geratzea erabaki duten emakume guztiei gomendatzen diete zenbait jarraibide eta ohitura har ditzatela, haurdunaldiko bederatzi hilabeteak arazorik gabe eta osasun-egoera onean gainditzeko:

1. Azido folikoarekin hasi

Azido folikoa da haurdunaldiaren berri izan bezain laster emakumeari agintzen zaion gehigarri ohikoenetako bat. Hala ere, ernaldia planifikatuko bada, espezialistek gomendatzen dute lehenbailehen hastea (hiru hilabete eta hilabete artean) folatoak jaten; izan ere, ikerketa eta saiakuntza klinikoek frogatzen dute haurdun egon baino hilabete lehenago gutxienez azido folikoa hartzeak nabarmen murrizten duela hodi neuronalean, garaia baino lehenagoko erditzeetan edo jaiotzean pisu txikia duten haurtxoen jaiotze-arriskua.

2. Tabakoaren kontsumoa uztea edo gutxitzea

Tabakoaren gehiegizko kontsumoak, bai gizonenak bai emakumeenak, ikusmena zailtzen duen faktore garrantzitsua izateaz gain, ondorio kaltegarria du haurrarengan, haurdunaldia lortu ondoren. Zenbait azterketa eta ikerketak agerian uzten dute tabakismoa lotuta dagoela fetuaren hazkunde txikiagoarekin, abortu espontaneoa izateko arriskua handitzearekin eta, are, jaio ondoko osasun-arazoekin, hala nola asma edo bat-bateko heriotza.

Hori dela eta, pentsatu baino lehen, emakumeak eta bere bikotekideak tabakoa erretzeari uztea pentsatu behar dute, eta egunero erretzen duten zigarro-kopurua pixkanaka murrizten hasi, haurdunaldia iristen denean erretzeko ohitura erabat uztea errazagoa izan dadin.

3. Ez edan alkoholik

Edari alkoholdunen kontsumoa guztiz kontraindikatuta dago haurdunaldian. Horien bidez, jaiotzetiko malformazio larriak gertatzeko arriskua areagotzen da, zatidura intelektuala murrizten da eta, gainera, hizkuntza-, koordinazio- eta egokitze-arazoak sortzen dira.

Osasun Ministerioak gomendatzen duen bezala, onena edari alkoholdunak edateari uztea litzateke, sortu aurretik, “emakumeak haurdun dagoela baieztatzen duenean, haurdunaldiko aste batzuk izango ditu”. Era berean, emakumeak alkohola kontsumitzeko ohitura erregularra badu, hobe da aldez aurretik uztea, haurdun dagoenean ez dadin hain traumatikoa izan.

4. Pisua kontrolatzea

Gomendagarria da gehiegizko pisua duten emakumeek argaltzeko dieta hastea haurdun geratu aurretik. Pisu osasungarri batek ulertzeko erraztasuna areagotzeaz gain, haurdunaldian pisua askoz handiagoa izatea eta horrek eragin ditzakeen osasun-arriskuak areagotzea ekidingo da, hala nola likido-erretentzioa, hipertentsioa edo diabetesa.

5. Dieta zaintzea

EROSKI CONSUMERen gida praktikoak “Nola elikatu gure adinaren eta lan-motaren arabera” proposatzen duenez, “dieta osasungarria egiten hasteko unerik onena haurdun geratu aurretik da”. Gida oso honetan, eguneroko dieta osatzen duten elikagaiei arreta jartzea proposatzen da, haurdunaldian kaltegarriak edo gomendagarriak izan daitezkeen elikagaiak saihestea eta haurdunaldian neurri handiagoan beharko diren mantenugaiak pixkanaka-pixkanaka sartzea.

6. Egin ariketa

Haurdunaldiari egoera fisiko onean aurre egiteak lagundu egiten dio emakumeari etapa hori gainditzen eta haurdunek baino baldintza hobeetan erditzen, bizimodu sedentarioa erabiliz. Horregatik, haurdunaldia planifikatzen denean, ohitura berrien artean muskulatura indartzeko, malgutasuna areagotzeko eta, oro har, motrizitatea hobetzeko ariketak egin daitezke. Jarduera hori haurdunaldian mantendu daiteke, baldin eta espezialistak proposatzen dituen ariketen intentsitateari eta aniztasunari buruzko gomendioei kasu egiten bazaie.

7. Antisorgailuak uztea

Haurdunaldia planifikatu nahi denean eman beharreko lehen urratsetako bat aurretik erabiltzen diren antisorgailuak uztea da. Hesi-metodoak, hala nola preserbatiboa, diafragma edo DIUa, ez dira aldez aurretik erretiratu behar; izan ere, horiek erabiltzeak ez dio eragiten emakumearen organismoari edo obulazioari, eta, beraz, erabiltzeari uzten diotenean, ikuskera gerta daiteke.

Hala ere, Espainiako Ginekologia eta Obstetrizia Elkarteak (SEGO) dioenez, beste metodo batzuek, hala nola pilulak edo injekzio antikontzeptiboek, haurdun geratu baino bi hilabete lehenago alde egitea eskatzen dute, emakumearen obulazio-zikloak normalizatu daitezen. Emankortasuna berehala berreskuratzen bada ere aplikatzeari uzten zaionean, komeni da aldez aurretik kentzea, obulazio-datak zehaztasun eta zehaztasun handiagoz zehaztu ahal izateko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak