Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurrak > 4 urte baino gehiago

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bost askari osasuntsu haurrentzat, eta oso aberatsak!

Haurrek, askarian, ez dituzte opilak, ontziratutako zukuak eta esneki koipetsuak, eta elikagai osasungarriagoak eta nutritiboagoak aukeratu behar dituzte

Kontuz ibili kaloria-gailetekin, kakao-kremarekin, opilekin… Haurren askaria izan ohi da txikienen gustukoena, nahiz eta beti ez den osasuntsuena. Inolako neurririk hartu gabe, erraza da gantz saturatuak elikagai nutritibo eta osasungarriagoen gainean jartzea. Artikulu honetan, askari osasuntsuak adingabekoen menuan duen garrantzia azaltzen da, haurren otordu honetan gomendatzen ez diren elikagaiak zehazten dira eta haurrentzako askari osasuntsuen bost proposamen eskaintzen dira: jogurtak eta fruta-piezak, eta etxeko bizkotxoak fruitu lehorrekin.

Irudia: Bruce Tuten

Haurrak, zergatik da garrantzitsua askaria?

Haurren askariak eguneko kalorien %15 eduki behar du, nutritiboa eta orekatua izan

Bost otordu egunean. Espainiako Pediatria Elkarteak (AEP) proposatzen du 1 eta 12 urte bitarteko haurren eguneroko elikadura. Hau da, hiru otordu nagusiez gain (gosaria, bazkaria eta afaria), adin txikikoek ezin dute ahantzi hamaiketako hamaiketakoa eta, nola ez, merienda.

Irudia: eyeliam

AEPk dio, eguneko haurren banaketa dietetikoan, askariak kaloria-balio osoaren %15 izan behar duela. Funtsezkoa da papera, arratsaldea modu aktiboan emateko behar duten energia ematen baitie afarira arte.

Baina gurasoek ez dute bermatu behar janari horren ekarpen kaloriko egokia. Gainera, garrantzitsua da haurrei ohitura ona ematea eta askaria nutritiboa eta orekatua izan dadin saiatzea.

Izan ere, Manuel Hernández Pediatriako katedradunak (Diaz de Santos, 2001) gogora ekarri duenez, funtsezko elikadura-helburuetako bat da haurren etapan, "elikadura-ohitura onak finkatzea adingabeengan".

Bost askari osasuntsu eta aberats haurrentzat

Elikadura Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak prestatutako 'Zure haurren elikadura' gidak hainbat merienda osasungarri dakarzkigu gurasoei eta zaintzaileei.

  • Jogurta eta udarea. Esneki osasuntsu bat eta fruta bat dira merienda egiteko konbinazio ezin hobea. Lehen Mailako Atentzioko Espainiako Pediatria Elkarteak gomendatzen du hiru urte arteko haurrek esneki osoak jan ditzatela, eta, hiru urtetik aurrera edo haurrak pisu handia badu, erdigaingabetuak edo gaingabetuak aukeratu behar dituzte. Fruta larruazalarekin edo larruazalik gabe har daiteke (behar bezala garbitzen bada), adingabekoaren gustuaren arabera.
  • Gazta-ogitartekoa. Ogi tradizionalarekin egindako ogitartekoa moldeko ogiarekin baino elikagarriagoa izaten da. Gainera, osoko ogia are osasungarriagoa da, haurrei txiki-txikitatik ohitzen lagunduko diena. Gaztei dagokienez, komeni da gantz gutxien dutenak (gaztanbera edo gazta freskoa) eta zapore leunagokoak izatea.
  • Etxeko bizkotxoa eta sagarra. Etxeko bizkotxo aberats bat alternatiba osasungarriagoa da opil industrialak baino (kalorien erdia ematen du eta gantz eta azukre gutxiago ditu). Sagarrak, fosforo eta B bitamina aberatsa izateaz gain, hortzak garbi eta osasuntsu mantentzen laguntzen du, txantxarretatik babesten baitute.
  • Fruitu lehorrak eta platanoa. AEPk fruitu lehorrak kontsumitzea gomendatzen du, ez gazituak, haurrentzat, baina hiru urtetik beherakoei ehotzea aholkatzen die, eztarrian trabatzeko arriskua baitago. Zuntz ugari dute, bitaminak eta mineralak, eta gantz osasungarriak dituzte. Platanoa zapore gozo eta biziagatik gustatu ohi zaie, eta, kaloriak beste fruta batzuk baino gehiago badira ere, oso egokia da ondoren ariketa egiten badu.
  • Urdaiazpiko-ogitartekoa eta udarea. Hestebeteen eta urdaitegi-produktuen artean, urdaiazpiko naturalezko edo serranozko urdaiazpikoa aukera osasungarriagoak dira, gehigarri eta gehitutako substantzia gutxiago baitituzte.

Haurrentzako askaria: gomendatutako elikagaiak

Azkenaldiko asaska-ohiturei buruzko azterketa bat egin dute, eta ez bakarrik adin txikikoek (% 25), batzuetan, janari hori. Gainera, talde handi bat gaizki ari da, hau da, osasungarriak ez diren produktuak kontsumitzen dituzte. Txosten honen egileek, Madrilgo Juan Carlos Errege Ospitaleko pediatrak, diotenez, askaria haurrentzat funtsezko janaria den arren, "ahazturik" ere badago, denbora gutxiago ematen baitu prestatzen.

Haurren meriendarako gutxien gomendatzen diren elikagaien artean, hauek nabarmentzen dira:

  • Opil industrialak. 6 urteko haurren %34k eta 12 urtekoen %46k hartzen dituzte produktu horiek. Gurasoentzako aukerarik erosoenetakoa den arren, gomendagarriena da.
  • Gantz ugariko esnekiak. Adin txikikoen %94k esnekiak jaten dituzte, baina %76k flan, natilla edo irabiaki industrial moduan egiten dute, gantz portzentaje handia duten produktuak, eta, beraz, ez dira gomendagarriak haurren dietan.
  • Edari azukretsuak. Fruta ontziratuen zukuak eta edari gaseosoak haur askoren askariaren parte dira. Horrelako produktuek azukre asko eduki dezakete eta "gizentasunaren garapenean asko laguntzen dute".

Haurren meriendarako lau aholku

  • Ogi tradizionala (osokoa hobea) moldeko ogia baino hobea da.
  • Hobe da gantz edo urdaiazpiko ondu gutxiko hestebeteak hautatzea oso prozesatutako fianbreak baino.
  • Fruta fresko osoen eta gordinen kontsumoa osasungarriagoa da ontziratutako zukuak galkorrak baino.
  • Esnekiak (egunean hirutik laurak) esnea edo jogurta izan behar du. Hobe da gantz saturatuak (flanak, irabiakiak, natillak…) dituzten esnekiak saihestea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak