Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurrak > 4 urte baino gehiago

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Eskolara itzultzean lo-ohikeriak berriro hartzeko gakoak

Haurrek beren ohiko lo-ordutegietara pixkanaka itzultzen laguntzea da egokiena, bai eta telefono mugikorretatik eta tabletetatik hurbil lo egin ez dezaten ere.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2017ko irailaren 12a

Oporretan ohetik jaiki eta jaikitzeko ohiko ordutegiak aldatzen dira eta, sarritan, haurrek jasaten dute, eskolaldiari berriro ekiten zaionean. Horregatik, oso garrantzitsua da pixkanaka loaren ohiturak ohitzen joatea. Artikulu honek oporretan eta eskolara bueltatzean lo egiteko ohiturekin zer gertatzen den azpimarratzen du, eta haurrek behar dutena baino gutxiago lo egiten dute. Testuak amets osasungarriaren errutinei berriro ekiten laguntzeko gako batzuk aipatzen ditu eta, gainera, motxilak aipatzen ditu, ikasgeletara itzultzean garrantzi handiko beste elementu bat.

Oporrak, eskolara itzultzea eta loaren ohiturak

Irudia: CONSUMER EROSKI

Oporretan, ohitura eta errutina asko aldatu egiten dira, bai haurrentzat, bai helduentzat. Loa ohiko kasua da: ordutegi zorrotzak bete beharrik ez dagoenez, ohikoa da oheratzea eta beranduago jaikitzea gainerako sasoietan baino. Eskolara itzultzeko unean, berriz ere, haurrek ezarritako ordutegira egokitu behar dituzte ohiturak. Nola lortu ahalik eta traumatikoena izan dadin?

Espainiako Pediatria Elkarteko (AEP) adituen aholku nagusia da haurrak goiz hasten direla oheratzen eskolak hasi baino egun batzuk lehenago, aldaketa zakar gerta ez dadin. "Haurrak eskola-loaren errutinara ohitu behar dira lehenbailehen", adierazi du Gerardo Rodríguez Martínezek, AEPko Jarduera Fisikoaren Batzordeko koordinatzaileak.

Egokiena ikastaroa hasi baino bi aste lehenago hastea da. Izan ere, zenbat eta lehenago hasi ohiturak aldatzeko epe hori, orduan eta handiagoa izan daiteke. Jaikitzeko ordutegia bi ordutan atzeratzen bada oporretan, eta bi astez zuzentzeko, nahikoa da egunero hamar minutu lehenago esnatzea eta oheratzea, errutina "bere tokira" itzultzeko ia hautemanezina den moduan. Prozesua lau egun lehenago hasten bada, egun bakoitzean haurrak aurrekoan baino ordu erdi lehenago jaiki beharko luke.

Haurrek gutxi edo gaizki lo egitearen ondorioak

Eta zer gertatzen da eskolara itzultzeko eguna prestatze-etapa honetatik pasatu gabe iristen bada? Litekeena da haurrak ezin izatea lo hartu berandu arte. Hurrengo egunean beste aukerarik ez duenez, 10 edo 11 ordu baino gutxiago behar dira ikasleentzat, bai AEParen aldetik, bai Estatu Batuetako Loaren Fundazioaren aldetik.

Dena delako baino gutxiago lo egiteak ez du esan nahi haurrak egunean zehar izango duen atsekabea, narritadura eta umore txarra. Loaren kalitate txarrak eskola-errendimenduari eragiten dio. Hainbat ikerketak erakutsi dutenez, gainera, haurtzaroan gutxi edo gaizki lo egiteak gehiegizko pisuarekin, obesitatearekin eta depresioa izateko arrisku handiagoarekin lotuta dago. Aldaketak kroniko bihurtzen badira, hazkuntza-arazo fisikoak ere sor ditzakete, Rocío Sánchez-Cararoren, Nafarroako Unibertsitatearen neuropediatraren, artikulu batek dioenez.

Lo onaren errutinei berriro heltzeko gakoak

Jarduera fisikoa da, hain zuzen ere, haurrak loa goiztiarragoa izan dadin laguntzeko gakoa. Oro har, gomendioa da haurrek egunean ordubete gutxienez egiten dutela jarduera fisikoa, neurritik bizira. Loaren ordutegiak egokitu behar diren garaian, beste jarduera batzuk sustatu daitezke, gero indarberritze-atsedena eska dadin. Gerardo Rodríguez Martinezek ere (Zaragozako Lozano Blesa Ospitale Kliniko Unibertsitarioko pediatra) adierazi du ariketa fisikoa eskola-errendimendu hobearekin eta haurren gogo-aldarte hobearekin lotuta dagoela.

Irudia: woodley wonderworks

Bestalde, funtsezkoa da loaren errutinei erreparatzea: afaria, bainua eta lotara joateko garaia dela adierazten duten ohiko beste jarduera batzuk. Oraindik argi natural asko badago, une horietan pertsianak jaistea komeni da, eta, aldiz, goizean goiz jaikitzea umea esnatu baino lehen.

Pantailei ere arreta jarri behar zaie, loaren etsai baitira. Estatu Batuetako eta Alemaniako ikertzaileek egindako ikerketa baten arabera, ohetik gertu telefono mugikor bat edo tableta bat duten adingabeek batez beste 20 minutu lo egiten dute, gailu horietatik urrun. Lan zientifikoan esaten zen bezala, hurrengo egunean, lehen taldekoek ere behar adina lo egin ez zutela sentitzen zuten. Eguneko azken orduetan aparatu horiek erabiltzen ez uzteko aholkuak urte osorako balio du, baina are biziagoa da eskoletara itzuli eta lehen egunetan.

Gosaria da beste elementu bat, eta ez bakarrik eguneko otordurik garrantzitsuena delako, baita ikasturteko lehen goizetan erritual gisa esan nahi duenagatik ere. Gosari gozoa eta elikagarria prestatzen bada, eta familian gozatzeko behar adina denbora ematen badu, eta presarik gabe, goiz jaiki beharra merkeagoa izango da eta haurrak egunari biziagoa eta umore onagokoa egin behar dio.

Motxilak, beste elementu garrantzitsu bat klaseetara bueltatzeko

Ikasgeletara itzultzean nabarmentzeko aholku garrantzitsu bat haur-motxilak behar bezala erabiltzea da. AEParen txosten batek adierazten duenez, “behar bezala ez erabiltzeak” muskuluak eta artikulazioak kalte ditzake, eta lepoko, bizkarreko eta sorbaldako mina eragin dezake. Adierazi du motxilaren pisuak ez duela gainditu behar haurraren gorputz-pisuaren %15. Horrek esan nahi du 30 kiloko mutiko batek inoiz ez duela eraman behar 4,5 kilo baino gehiagoko zorrorik.

‘Fisioterapia’ aldizkari espezializatuan argitaratutako ikerketa batek dioenez, zortzi eta hamar urte bitarteko haur batek egunero hiru eta sei kilo arteko motxila izaten du, eta horrek osasun-arazo batzuk izan ditzake: bizkarrezurreko lerro fisiologikoak, kontrakturak, muskulu-gainkargak eta muskulu-eskeletikoak aldatzea.

Orgak hobeak al dira orduan? Adituak ez dira ados jartzen. “Carritos o motxilas en la edad escolar” liburuaren egileek hainbat adituri galdetu zioten, baina erdiak erantzun bat eman zien, eta beste erdiak, berriz, aurkakoa. Nolanahi ere, saihestu egin behar da haurrek alferrikako pisua kargatzea eta bizkar-zorro zabal eta bigungarriekin erabiltzea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak