Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurrak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Familiaren ongizatea: gure seme-alaben osasun mentala zaintzeko aholkuak

UNICEFek familia osoarentzako jarraibideak eskaintzen ditu, konfinamenduak eragindako estresa eta antsietatea murrizteko.

familia tarea casa convivencia Irudia: Gjorgji Klinkarov

COVID-19 pandemia dela eta, gure etxeetan zenbait astez konfinatu ondoren, gero eta zailagoa da familiei egoera horri aurre egitea. Kideen ongizatea eta osasun mentala oso garrantzitsuak dira; horregatik, UNICEFek zenbait aholku eskaintzen ditu koronabirusaren agerraldiak eragindako estresa eta antsietatea murrizteko, bai pertsona helduengan, bai gure etxeetan bizi diren haur, haur eta nerabeengan.

Zenbat aldiz galdetu diozue zuen seme-alabak konfinamendu horretan behar bezala babesten ari ote zareten? Segur aski, behin baino gehiagotan. Hori dela eta, UNICEFek gida bat sortu du, kasu horietan oso erabilgarria izan daitekeena, eta koronabirusak sortutako egoerarekin zerikusia duten galdera guztiei buruzko erantzunak biltzen dituena: ‘Gurasoek eta hezitzaileek jakin behar dutena: nola babestu seme-alabak, seme-alabak eta ikasleak’.

Baina, aholku horiek guztiak ematen jarraitzen dugun arren, guraso bat ere ez dago libre neskek, mutilek eta nerabeek etxetik irteterik ez izateak eragiten duen estresa, beldurra edo antsietatea jasateko. Ez eta haurrak zaintzeko ardura duten gainerako pertsonak ere, hala nola anai-arreba zaharrak, aiton-amonak edo zaintzaileak, besteak beste. Estres edo antsietate koadroek hainbat forma hartzen dituzte, eta horrek neke fisikoa eta mentala eragin ditzake.

Faktore horiek ezabatzea edo, gutxienez, murriztea lortzen badugu, abantaila handiak lortuko ditugu: argi pentsatzea eta erabaki egokiak hartzea, egoerari errazago aurre egitea edo egoerarekin eta gure seme-alabekin pazientzia handiagoa izatea, frustrazioa edo tristura erakusten badute, eta horrek haien sentimenduak eta portaerak hobeto ulertzen lagunduko du. Ez dugu ahaztu behar hobekuntza horiek guztiek gorputza sendo eta osasuntsu izaten lagunduko dutela.

Oso garrantzitsua da jakitea 12 urte bete arte gure seme-alaben ongizatea zuzenean lotuta dagoela gurearekin. Hau da, gurasoek eta zaintzaileek egiten duten bezala islatzen dituzte estres-ekintzak eta -erantzunak.

nina unicefak
Irudia: Tomislav Georgiev

Helduen ongizate emozionalerako aholkuak

Konfinamendua egin bitartean adimen osasuntsua mantentzen saiatzeko, UNICEFek zenbait baliabide eta aholku ematen ditu koronabirusaren pandemiak sortutako egoera horiei aurre egiteko:

  • Atseden hartu, saiatu zure ohikeriarekin jarraitzen eta ohean ohi baino denbora gehiago ez pasatzen.
  • Hartu denbora egunero, bost minutu besterik ez badira ere.
  • Hitz egin lagunekin, bizilagunekin… Bideo-dei bat egin, mezu bat bidali edo telefonoz dei diezaiekezu.
  • Ez da komeni albisteen zain egotea etengabe, baizik eta eguneko une programatu eta puntualetan.
  • Gertaera egiazkoak eta zurrumurruak bereizten saiatzea. UNICEFen kizean birusari buruz zenbat dakizun egiazta dezakezu.
  • Egunero jarduera fisikoa egitea.

Gomendio hauei jartzeaz gain, gizaki garela onartu behar dugu, eta antsietatea, beldurra edo haserrea normalak direla. Ezagutu eta onartu ondoren, saia gaitezen gauza atseginetan pentsatzen, lasai hitz egiten eta arnasa normaltasunez hartzen.

Adingabeei ondo sentitzen laguntzeko jarraibideak

Errutinak edukitzea komeni da, hala nola jatorduak, bainua, jolasteko denbora eta ohera joateko ordua. Lagundu eta motibatu seme-alabak ikasten eta jolasten jarrai dezaten, nahiz eta eskolara joaterik edo kalera ateratzerik ez izan.

nerabea, osasun mentala
Irudia: Tomislav Georgiev

Zuen seme-alaben adin-taldearen arabera, jarraibide hauek jarrai ditzakezue hobeto sentitzen laguntzeko:

0-3 urte:

  • Haurrak sentikorrak dira gure presentzia emozionalarekin eta hurbiltasun fisikoarekin. Saiatu ahalik eta denbora gehien ukitzen, baita haurrak badira ere.

6 urte:

  • Erakutsi hemen zaudela zu zaintzeko.
  • Adin horretan, gauzak arakatu eta lanpetuta egotea gustatzen zaie. Ez mugatu portaera hori.

6-11 urte:

  • Inguruko pertsonen galerari buruzko amesgaiztoak eta beldurrak izan ditzakete. Uler itzazu zure sentimenduak eta normalizatu: “beldurra ematen du amona arriskuan dagoela pentsatzeak”, adibidez.
  • Galdetu zer ari diren pentsatzen eta/edo zer duten beldur.
  • Beren beldurrak adierazten eta hitz egiten laguntzen die. Honelako esaldiak erabil ditzakezu: “haur batzuk beldur dira…”.
  • Hitz egin haiekin gertaerei buruz. Ez gehiegi, baina zintzotasunez jokatzen du, promesa faltsuak egin gabe. Nola egin ez badakizu, UNICEFek zenbait ideia ditu koronabirusak sortutako egoerari aurre egiteko.
  • Informatu etxean geratzeko arrazoia prebentzioa dela, ez ateratzea arriskutsua delako, eta egoera hori ez dela betiko izango.
  • Gogoratu hemen zaudela haiek zaintzeko.
  • Ez hitz egin larriki gaixotutako edo hildako pertsona-kopuruari buruz.

12 urte edo gehiago:

  • Izua sortzen duten mezu alarmistez galdetzen badigute, lasai egon eta errealitatea ulertzen lagundu behar diegu.
  • Lagunen mende daude emozionalki. Horregatik, kontuan hartu behar dugu zer une zailetatik pasatzen diren, baina murrizketetan salbuespenik egin gabe.
  • Adin horretan gertaerak behar dituzte. Oso sentiberak dira, eta badakite noiz ezkutatzen zaien egia; hori gertatzen bada, konfiantza galduko dugu.

Nerabezaroa etapa zaila da edozein gazterentzat, eta egoera are gehiago korapilatu daiteke konfinatuta egonda. Hori dela eta, psikologiako profesionalen aholkuekin bat egin nahi genuke, gazteen osasun mentala zaintzeko. Priyanka Pruthy UNICEFeko zuzendari exekutiboak jaso du bideo hau. Baina, batez ere, mezu bat argi utzi nahi dugu: ez zaudete bakarrik, ez zaudete bakarrik.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak