Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gozokiak jatea haurdunaldian

Haurdun dauden emakumeek gozoki ultraprozesatuak kontsumitzea ez da gomendagarria edo, nolanahi ere, neurrian jan behar dira.
Egilea: Laura Caorsi 2022-ko azaroak 25
Dulces y embarazo
Imagen: Andres Ayrton
Haurdunaldian ohikoa da elikagai gozoak jateko gogoa sentitzea. Hori gertatzen denean, ohikoena txokolatea, gominolak, litxarreriak, gozogintza industriala edo freskagarriak kontsumitzea da. Baina badira aukera osasungarriagoak ere, horietako batzuk etxekoak, eta horiek ere gustagarriak dira. Gozoek, oro har, kaloria asko eta mantenugai gutxi ematen dituzte, eta, beraz, azukre gutxi duten elikagaiekin ordezkatzea edo saihestea komeni da.

Eztei-begiak haurdunaldian

Haurdunaldian begiak sentitzea frogatuta dago. Adituak ez dira ados jartzen zergatiekin, eta arrazoi psikologiko zein fisikoei edo biei egotzi zaizkie.

Hala ere, Bartzelonako August Pi i Sunyer Ikerketa Biomedikoen Institutuak berriki egindako azterketa baten arabera, arratoi haurdunen garunetan aldaketa bat gertatzen zen neuronen arteko loturetan, sagarriez arduratzen den eremuan. Eta hor egon liteke begien gakoa: haurdunaldian zirkuitu neuronalen berrantolaketa bat gertatzen da eta sariak jasotzeko joera handiagoa dago.

Baina begiak izateak ez du esan nahi beti ase behar direnik. Ezinbestekoa da horiek kontrolatzea eta dieta osasungarri eta orekatua izatea.

Txarra al da gozoa jatea? Haurrari eragiten dio?

Bigarren erdian azukre gutxiago

Haurdunaldian elikadura orekatua izatea funtsezkoa da haurdunaldiaren bilakaera onerako; horren barruan sartzen da azukre gehiegi ez hartzea eta kalitate onekoak izatea.

Kontuan hartu beharreko neurri dietetiko guztien artean, azukre eta gozokien kontsumoa moteltzea dago, batez ere haurdunaldiaren bigarren erdian. Gainera, kontuan hartu behar da frutek (horietatik 3 errazio hartu behar dira egunean) karbohidrato errazak (azukrea) ematen dituztela, bitaminez, mineralez eta zuntzez gain.

Haurdunaldian, gehiegizko azukrea ez da onuragarria ez amarentzat ez haurrarentzat. Haurdunaldian gluzemia-indize altuak izateak konplikazio-arriskua areagotzen du erditze-prozesuan eta -unean:

  • Haurtxo handiagoak
  • Lesioak erditze-kanalean
  • Zesarea bidez erditzeko aukera gehiago.
  • Haurrek hipogluzemia izateko arrisku handiagoa dute bizitzako lehen egunetan, besteak beste.

Haurdunaldiko diabetesa

Dietan azukre gehiegi kontsumitzeak biztanleria osoaren pisua handitzea badakar, haurdunaldian, gainera, azukre sinpleek (gozokien oinarrizko osagaiak) bat-bateko aldaketak eragiten dituzte odoleko glukosa- eta intsulina-mailetan. Haurdunaldiko diabetesa eragin dezakeen egoera da.

Eskura ditugun datuen arabera, haurdun dauden emakumeen % 3-6k gaixotasun metaboliko hori garatuko dute. Nolanahi ere, pisua handitzeagatik edo glukosa- eta intsulina-mailak desdoitzeagatik, haurdunetako gozokiak ez dira egokiak edo, nolanahi ere, neurrian kontsumitu behar dira.

Kaloria askorik gabeko alternatiba gozoak

Azukre erantsirik gabeko produktuak erostea

Elikagai gozoen aukera zabala da. Hala ere, azukre sinple gutxiko produktuak aukeratzea gomendatzen da. Horiek, oro har, ez dira hain energetikoak, baina, hori egiaztatzeko, etiketak berrikusi behar dira.

Esne-gainez, txokolatez edo kremaz betetako galleten ordez gaileta sinpleak edo ogi txigortua erabil daitezke, txokolate-kremarekin edo gazta freskoarekin eta marmeladarekin margotuak.

Azken hori, zuku eta jogurt batzuk bezala, “azukre erantsirik gabe” eros daiteke.

Zaporeak edo fruta-zatiak dituzten jogurtak ere aukera interesgarriak dira, baita irabiakiak, zukuak, izozkiak, flanak edo bizkotxoak ere.

Edarien kasuan, gainera, beste aukera bat da etxean light freskagarriak izatea, azukrerik ezaren ordez kaloriarik gabeko gozagarriak dituztenak, jatorrizkoen zaporea imitatzen dutenak. Hala ere, garrantzitsua da edari gaseosoak eta fruta-zukuak ere murriztea, azukre asko baitute.

Etxeko gozokiak

Azukre gutxiago hartzeko, etxean egindako gozokiak ere jan daitezke. Etxean egiteko aholku nagusia azukrea, eztia, marmelada edo antzeko beste osagai batzuk baztertzea da, baina zapore gozoagoa nahi izanez gero, kaloriarik gabeko gozagarriak erabil daitezke, sakarina esaterako.

Gozogintza

Etxeko opilek industriakoek baino azukre gutxiago erabiltzen dute. Haurdunaldian, eta batez ere haurdunaldiaren bigarren erditik aurrera, 250 kaloria gehiago kontsumitu behar dira, irinkarak (zerealak eta deribatuak, ogia, arroza, pasta, patatak eta lekaleak) eta esnekiak.

Horregatik, hobe da gozogintza sinplea, irin integralekin, esne gaingabetuekin eta azukre eta gantz saturatu gutxirekin (esne-gaina edo pastel-krema). Gozagarri ez-kalorikoak erabil daitezke, hala nola sakarina edo aspartamoa, bizkotxoak, gazta freskozko tartak edo hostopilak egiteko.

Freskagarriak

Light freskagarriak haurdunaldian edari azukredunak ordezkatzeko aukera dira. Haurdunaldiko diabetesaren kasuan ere har daitezke. Beste aukera bat etxeko freskagarriak dira, zapore desberdinetakoak eta azukre erantsirik gabeak.

Egiteko, nahikoa da behar den gaseosa-kantitatea limoi-zukuarekin, laranjarekin, marrubiekin, meloiarekin, sandiarekin, mangoarekin, kafearekin edo tearekin konbinatzea. Limoi- edo marrubi-zaporeko izotz-poloak prestatzeko ere balio du errezeta horrek. Prestaketa molde luzeetan botatzen da, eta ordu batzuetan izozkailuan uzten dira.

Frutak eta fruta-zukuak

Bai frutek bai zukuek gozokirako gogoa berotzen dute. Udan, melokotoia, meloia, sandia, gereziak edo arbeletxekoak dira sasoiko fruta gogokoenak. Osorik edo mazedonian har daitezke (marrubiak, angurria, meloia, kiwia, platanoa). Freskagarriak dira eta bitamina, mineral eta substantzia antioxidatzaile ugari dituzte.

Almibarretan dauden frutek, aldiz, azukre gehiago dute, eta gutxiago kontsumitu behar dira. Etxeko zukuek ere zapore gozoa ematen diote dietari. Aukera zabala dago: sagarra eta azenarioa, kiwia eta marrubiak, sagarra, anana eta sandia, marrubiak laranjarekin, limoia eta mahatsa, anana eta mahatsa, laranja eta melokotoia edo abrikotak, sandia, meloia eta udarea, besteak beste.

Irabiakiak

Esnekiekin prestatutako irabiakiek behar adina kaloria ematen dituzte haurdunaldiaren bigarren erdian. Jogurt likidoak edo esnea erabil daitezke, baita frutak eta kakao-hautsa ere.