Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurra

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haurrak laster ohera joateko trikimailuak

Ohera sartzeko eta handik irteteko ohitura finkatzea, ipuinak irakurtzea eta janari kitzikagarriak saihestea dira zure semeak behar dituen orduak lo egin dezan lortzeko jarraibide batzuk.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2020ko apirilaren 05a
nino pronto a dormir Irudia: ddimitrova

Zaila bada, oro har, haurrak ohera azkar joatea; izan ere, koronabirusaren krisiak eragindako konfinamenduan, ezin dira etxetik irten. Zergatik? jarduera txikiagoa dute, eta gutxiago nekatzen dira. Errealitate berri horri gehitu behar zaio adingabe asko aldatu egiten direla, eta lineako ordenagailu-jokoek edo tabletak eragindako kitzikapen-egoeran mantentzen direla. Hori dela eta, haurrak lotan eta berandu altxatzen dira, eta zaildu egiten da eskola- edo lan-egun bateko ordutegiak mantentzea. Hala ere, garrantzitsua da haurrak goiz atseden hartzera joatea, funtsezkoa baita eskolako errendimendurako eta umorerako. Izan ere, lo-arazoek hazkuntza geldiarazi ere egin dezakete. Artikulu honek bederatzi aholku erraz ematen ditu haurra ohera lehenbailehen joan dadin eta behar dituen orduak lo har ditzan.

Haurrek laster lo egitea eguneroko borroka bihur daiteke. Hainbat arrazoirengatik (jolasteko gogoa, iluntasunari beldurra, arreta deitzeko beharra, etab.). ), haur askori ez zaie gustatzen ohera joateko unea, eztabaida eta kasketekin.

Ondo lo egitea, eskolako errendimendua areagotzeko ez ezik, funtsezkoa da bere osasuna (eta gurasoena) ziurtatzeko. Lo-orduek “eragina dute haurren eskola-errendimenduan eta umorean”, ondorioztatu du Rocío Sánchez-Arotz pediatrak “Loaren nahasteak haurtzaroan” izeneko ikerketak, Espainiako Pediatria Elkarteak bere “Neurologiako protokoloak” lanean argitaratuak. Adituak dioenez, behar baino ordu gutxiago lo egiteak haurraren ohiko hazkuntza-abiadura alda dezake, eta, duela gutxi egindako ikerketen arabera, gainera, portaera-arazo larriak sor ditzake haurrengan.

Nahiz eta garrantzitsua den haurrak bere orduan ohera joatea eta adinagatik behar duten denboran atseden hartzea, “haurren %30ek loaren alterazio kronikoak ditu”, esan du Sánchez-Arotz andreak.

Jarraian, bederatzi trikimailu erraz deskribatuko ditugu, haurra lehenbailehen ohera joan eta behar adina atseden har dezan.

1. Kalkulatu ohera joateko ordu egokia

Haurra ordu egokian ohera joan dadin lortzeko jarraibiderik garrantzitsuena beretzat lo-errutina bat sortzea da. Nola? Lehenengo pausoa ohera joateko ordua zehaztea da. Haur jaioberri batek egunean 16 orduz lo egin behar du. Haurra hazi ahala, murriztu egiten da, progresio honen arabera: 15 ordu egunean, hiru hilabetean; 14 ordu urtean; 13 ordu, bi urtean; 11 ordu, bost urtean; 10, bederatzi urtean; 9 ordu, 14 urtean; eta 8 ordu, adin nagusitik aurrera.

2. Gaueko jarduerak errepikatzea haurrarekin

Lotara joan baino lehen, gauero errepikatuko diren jarduera batzuk ezartzea da hurrengo pausoa. Bainua eman, esne-biberoia eskaini, hortzak batera garbitu edo ipuin bat irakur dezakezu zure konpainian. Erritu bat sortzeak lagundu egiten du ohitura sortzen eta lo hartzen.

3. Oheak ez du inoiz haurrarentzako zigor bat izan behar

Rocío Sánchez-Arotz doktoreak loaren “higieneko” neurri batzuk aipatzen ditu, haurrari behar duen orduan ohera joaten laguntzeko, Espainiako Pediatria Elkartearen “Neurologiako protokoloak” izenekoan argitaratutako artikuluan. Zentzu horretan, espezialistak dioenez, “garrantzitsua da haurrak ohea zigor egoera batekin erlazionatzea saihestea”.

Ikerketaren arabera, akatsa da haurra lotara bidaltzea gaizki portatu delako. Hala ere, komeni da haurrak egunez logelan denbora pasatzea, lotara joan behar duen une desatseginarekin lotu ez dezan.

4. Oheratzeko eta jaikitzeko ordu bera

Haurrarengan logura-errutina bat sortzeak esan nahi du, oheratzeko orduak ez ezik, jaikitzeko orduak ere berdina izan behar duela. Ordutegi finkoak izanez gero, haurrak bere orduan ohera protestarik egin gabe onartuko du.

Oporretan (Gabonak, Aste Santua, uda), loaren erritmoa zertxobait moteldu daiteke haurrarengan. Atseden-asteetan, ikasleek ohiko ordutegiak aldatzen badituzte (oheratu eta geroago jaikitzen badira), komeni da eskolak hasi aurreko egunetan ohiko erritmoan ohitzen joatea pixkanaka.

5. Ariketak haurrari laguntzen dio

Ohera joateko arazorik izan ez dadin, komeni da haurrak nekatuta eta erlaxatuta iristea eguneko une horretara. Horregatik, ona da lanaldian jarduera fisikoa egitea. Txikiek energia asko dute eta gastatzeko irrikitan daude. Garrantzitsua da kanpoan jolastea, korrika egitea, igeri egitea edo beste kirol bat egitea. Hala ere, gaur egun etxeetan dagoen konfinamendu-egoeraren aurrean, komeni da ariketa-taula batzuk berrasmatzea eta prestatzea, sasoian egon daitezen edo, hobeto esanda, familia osoak batera egin ditzan.

6. Haurrak ez du gauez bideo-jokorik erabili behar

Haurra lasaitzeko, garrantzitsua da egunaren azken zati horretan kitzikatuko duten jarduerak saihestea, besteak beste, bideo-jokoak eta telebista. Bestalde, ipuin bat eguneko azken jarduera gisa —argia itzali aurretik eta haurra ohean bakarrik geratu aurretik— irakurtzeak haurra lasaitzen laguntzen du.

7. Argi ahula haurraren loaldian

Gelaren iluntasun-maila ere garrantzitsua da. Ez da ona kaletik argia sartzea. Horregatik, gelak kanpoko leiho bat duenean, komeni da ondo itxita geratzea pertsiana edo gortina lodi baten bidez. Hala ere, komenigarria izan daiteke argiren bat gelaren barruan uztea, haurrak gelan bakarrik gelditzeko beldurrik izan ez dezan. Argi hori lagungarria izango da, halaber, umea gauaren erdian esnatzen bada ez beldurtzeko.

8. Azukrea ahaztu lo egin aurretik

Elikadurak ere eragina du adingabearen loaren kalitatean. Badira haurra kitzikatzen duten janariak, eta, beraz, behar duen orduan, zailagoa izango da ohean sartzea. Alde horretatik, garrantzitsua da eguerditik aurrera azukre asko duten edariak eta kafeina alde batera uztea.

9. Bakoitza bere ohean

“Haurrak bere gurasoak bertan egon gabe lo hartzeko gaitasuna sustatu behar da”, dio Sánchez-Arotz andreak. Eta bere ohean. Argia itzali eta gelatik alde egin ondoren umea berriz jaikitzen bada, medikuak honela jokatzea gomendatzen du: ohera lagundu eta lasaitzea. Hala ere, ez da aurreko errutina errepikatu behar (irakurketa, etab.). ), haurrak denbora irabazteko modu gisa ikusiko baitu, eta erraza baita ohitura gisa hartzea.

Haurra laster ohera joateko pisuzko arrazoiak

Behar baino ordu gutxiago lo egiteak kalte egin diezaioke haurren osasunari. Loaren nahasteak ere ager daitezke, haur eta nerabeengan nahiko arruntak.

Jodi Mindellek eta Judith Owensek haurren lo-arazoen erradiografia egin dute ‘Una guía química de pediatría del sueño pediátrico’ (2009) liburuan. Hona hemen ondorio batzuk:

  • Loaren arazoak ohikoak dira haur eta nerabeengan.
  • Askotan, izaera kronikoa dute.
  • Adingabeen loaren nahasteak tratatu egiten dira eta prebenitu egin daitezke.
  • Haurren lo-arazoek eragina dute familia osoan.
  • Kalitatezko loa beharrezkoa da haurren funtzionamendu eta garapen egokirako.
  • Atseden orduek eragina dute haurren garapen fisiko, emozional, kognitibo eta sozialean.
  • Adingabearen lo-nahasteek beste arazo mediko, psikiatriko edo garapen-arazo batzuk larriagotu ditzakete.

Etiquetas:

koronabirus lo egin

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak