Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurdunaldia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kaltzioa haurdunaldian: Zein elikagai dira onak?

Haurdunaldian kaltzio-beharrak asetzeko, adituek esnekien hiru eta lau anoa artean hartzea gomendatzen dute

Kaltzio-kontsumoa funtsezkoa da haurdunaldian, batez ere azken hiruhilekoan, hau da, haurraren hezurrak garatzen direnean. Adituek aholkatzen dute emakumeek, aldi horretan, %50 kaltzio gehiago hartzea, preeklanpsia eta hipertentsioari lotutako beste arazo batzuk gutxitzeko, bai eta etorkizunean osteoporosia izatea ere. Hurrengo artikuluan azaltzen den bezala, esnekiak dira gomendatutako kaltzio iturri nagusia, baina beste elikagai asko daude, hala nola hosto berdeko barazkiak, arrain batzuk, fruitu lehorrak eta lekaleak.

Irudia: Stephanie Sicore

Kaltzioa haurdunaldian: mantenugai esentziala

Kaltzioa funtsezkoa da haurdunaldian, batez ere azken hiruhilekoan. Izan ere, mineral hori, batez ere, haurtxoaren hezurren ekoizpenean aritzen da, haurdunaldiaren azken bi edo hiru hilabeteetan. Fetuak amaren organismoan kaltzioa hartzen du, eta, beraz, kaltzioa behar adina irentsi ezean, haurtxoarentzat arriskutsua izango da, batez ere emakumearentzat: etorkizunean osteoporosia edo hezurrekin lotutako beste gaixotasun batzuk izateko arriskua handiagoa izango da.

Img embarazo calcio leche soja art
Irudia: xuanhuong

“Haurdunaldian, kaltzioaren eta D bitaminaren beharrak asetzeko, bere egituran oso dieta orekatua eta orekatua egin beharko da, egunean hiruzpalau errazioren artean zehazten den esnekiak”, azaldu du Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkarteak. D bitamina kaltzioarekin oso lotuta dago, bitamina horren ondoriozko hormona baten baitan baitago azken hori xurgatzea. Hori dela eta, adituek diotenez, haurdunaldian hezur-osasun ona izateko garrantzitsua da bizimodu aktibo eta osasungarria eta aire zabaleko paseoak mantentzea.

Haurdunaldian, %50 kaltzio gehiago

Adituek aholkatzen dute “kaltzio gehiago hartzea haurdunaldian”, amaren hezurra deskaltzifikatu ez dadin. Egunean 1.200 miligramo kaltzio hartzea gomendatzen da. Eskakizun hori lortzen ez bada, adituek adierazten dute “osagarri mineralekin osatu behar direla balio horiek”.

Amaren etorkizuneko hezur-osasuna ez da denbora-tarte horretan kaltzio gehiago hartzea onartzeko arrazoi bakarra. Munduko Osasun Erakundeak dioenez, “alderantzizko elkarketa dago amaren kaltzioaren eta haurdunaldiko hipertentsio-trastornoen artean”. Haurdunaldiko hipertentsioari lotutako arazo nagusia preeklanpsia da. Kaltzioa ere garrantzitsua da beste patologia batzuk kontrolatzeko (diabetesa, adibidez).

Kaltzioa duten elikagaiak haurdunaldian: esnekiak eta bestelakoak

Oro har, elikagaien kaltzioaren %25 eta %40 artean xurgatzen da, baina egoera berezietan, haurdunaldian, esaterako, kopuru hori %60raino igotzen da. Kaltzio-iturri nagusia esnekiak dira, ez bakarrik mineral horren kopuruagatik, baita xurgapen-portzentaje handiagatik ere. Baina beste elikagai askok kaltzioa dute. Adituak hauek dira:

  • Hosto berdeko barazkiak: espinakak, zerbak, brekola, kolkada, aza arrunta, eskarola, arbia eta colina.
  • Arrainak, adibidez, sardina latak, beren arantza, izokin eta bestelako kontserbekin.
  • Fruitu lehorrak, adibidez, almendrak, Brasilgo intxaurrak eta ekilore-haziak.
  • Lekaleak, garbantzuak, dilistak eta babarrunak.
  • Olo-irina.
  • Soja eta haren deribatuak, hala nola edaria, tofua eta landare-hanburgesak.
  • Ernamuinak.
  • Algak.

Gainera, badira kaltzioz aberasten diren elikagaiak ere, hala nola ogi mota batzuk, gosaritarako zerealak, esne batzuk, jogurt bereziak, haurrentzako esnekiak, soja edariak, tofua eta zuku batzuk.

Haurdunaldian kaltzioa hartzeko aholkuak

Osasun Ministerioak gomendatzen du “obesitatea eta gehiegizko pisua prebenitzeko eta haurdunaldian nutrizio-egoera ona izateko gomendioak”. Produktu gaingabetuak edo erdigaingabetuak hautatzea gomendatzen du Osasun Ministerioak, gantz saturatu gutxiago hartzen dituzten osoek baino mantenugai gehiago ematen baitituzte.

Dokumentuak hiru dieta-adibide eskaintzen ditu, haurdunaldian eguneko kaltzio-beharrak ase ahal izateko, kaloriak gainditu gabe:

  • Litro erdi esne erdi gaingabetua (bi katilu handien baliokidea), 125 gramo (ontzi bat) jogurt gaingabetuarekin eta 50 gramo (terrina txiki bat) Burgosko gaztarekin.
  • Litro erdi esne erdi gaingabetua, kaltzioz aberastua, eta 50 gramo (hiru xerra) gantz gutxiko barra gaztaduna.

  • 400 zentilitro (bi katilu ertain), kaltzioz aberastuak, gehi jogurt gaingabetuzko ontzi bat eta 100 gramo (lau zopa-koilarakada) gazta freskoa Quark motako gazta freskoarekin.

Haurdunaldirako gomendatutako kaltzio-balioak dietaren bidez lortu ezin badira, gehigarri mineralak erabiltzea gomendatzen da. Kasu bakoitzean, medikuak dosi egokiak adieraziko ditu.

Irakurri gehiago haurdunaldiari buruz.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak