Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurdunaldia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola arindu idorreria haurdunaldian

Haurdunaldian idorreria arintzeko, funtsezkoa da dieta hobetzea, ur gehiago edatea eta ariketa fisikoa egitea.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko maiatzaren 08a
Img estrenimiento embarazo listp Irudia: Jason White

Dieta faktore garrantzitsua da idorreriari aurrea hartzeko eta tratatzeko, eta, gainera, sintomak arintzeko. Ariketa fisikoa egitea, ur gehiago edatea eta zuntz gehiago kontsumitzea dira aliatu nagusiak. Hesteen mugimenduak umetokitik oso hurbil badaude, fetuaren hazkuntza kalte dezakete. Horregatik, babes-mekanismo natural gisa, hesteetako peristaltismoa murriztu egiten da haurdunaldian. Gainera, hormona-aldaketek heste-hustuketa okertzen dute, eta horrek idorreria areagotzen du.

Img estrenimiento embarazo
Irudia: Jason White

Idorreriaren ezaugarriak

Idorreriaren ezaugarrietako bat da gorozkien kopurua eta pisua murriztea, eta, sarritan, horien testura gogortzea. Gainera, sintoma gogaikarriekin lotzen da: buruko mina, urdaileko pisutasuna, flatulentziak eta gasak, ebakuatzean mina, hemorroideak edo uzkiko pitzadurak. Idorreria eragin dezaketen faktore asko daude: likido gutxi hartzea, jarduera fisikorik eza, dietan zuntz gutxi hartzea, sendagai batzuk eta, are, laxanteak erabiltzea.

Pertsona askok idorreria jasaten dute konturatu gabe, arazo subjektiboa baita, pertsona bakoitzaren ohituren eta elikadura- eta ariketa-ohituren eraginpean dagoena. Pertsona osasuntsu batean, gorozkien maiztasun normala astean hirutik hirura bitartekoa izaten da, eta gorozkietatik zailtasunik gabe kanporatzen da kasuen %75ean. Idorreria gaixotasuntzat hartzen da pertsonaren bizi-kalitatea aldatzen duenean.

Haurdunaldia eta idorreria

Haurdunaldian gertatzen diren aldaketek organo gehienei eragiten diete, besteak beste, hesteei. Aldaketa horien ondorioz, hesteetako mugimendu peristaltikoak murrizten dira, eta mugimendu horiek ahalbidetzen dute haien edukiak aurrera egitea. Haurdunaldian idorreriaren garapena hormona-aldaketen edo fetuaren tamaina handitzearen ondorio izan daiteke. Esku hartzen duten hormonetako bat progesterona da. Honek efektu lasaigarria eragiten du hesteetako giharretan, eta digestioan arazoak sortzen ditu eta haurdun dagoen emakumearen ahultasuna eragiten du gorozkiak kanporatzeko.

Beste hormona baten maila, motilina, urdailaren eta hestearen mugimendua estimulatzeaz arduratzen dena, jaitsi egiten da haurdunaldian. Mugikortasun gastrointestinal txiki hori umetokiaren presioaren ondorioz ere sor daiteke. Horregatik, heste-mugimenduak gutxitu egiten dira fetua babesteko, eta horrek atzeratu egiten du heste-hustuketa, eta idorreria eragin edo areagotu egiten du.

Haurdunaldian idorreria eragiten duten beste faktore batzuk hauek dira: dietan zuntz falta izatea, likido gutxiegi irenstea, ariketa fisikorik ez egitea, estresa, hemorroideak izatea eta, are gehiago, anemia tratatzeko zenbait haurdunek hartu behar dituzten burdin osagarriak.

Idorreria arintzeko modua: ariketa fisikoa, ura eta zuntza

Idorreria arrastoan mantentzeko modua bizitza ohiturak aldatzea da, batez ere elikadurari dagokionez. Idorreriaren sintoma gogaikarriak arintzeko modurik natural eta eraginkorrena da behar adina zuntz (25-30 gramo egunean) duen dieta orekatua egitea. Horretarako, zuntz asko duten elikagaien kopurua eta maiztasuna pixkanaka handitzea komeni da. Kontuan hartu behar da zuntz-ekarpena handituz joan behar dela digestio-aparatua egokitzeko eta hesteetako bestelako eragozpenak saihesteko, hala nola flatulentzia edo hantura.

Idorreria prebenitu eta arintzeko, zuntz gehiago hartu, ur gehiago edan eta egunero 30 minutuz ariketa fisikoa egin behar da.

Halaber, garrantzitsua da likido gehiago edatea (1,5 eta 2 litro artean egunean, hala nola ura, infusio leunak, barazki-saldak edo mamidun zuku naturalak). Halaber, gomendagarria da ariketa fisikoa egitea heste-mugimendua estimulatzeko eta libratzearen erreflexuan parte hartzen duen muskulatura indartzeko. Egunean ordu erdiz igeri edo oinez egin daiteke, astean hiru egunez gutxienez, eta horrek, gainera, onurak ekarriko ditu erditzean.

Era berean, hesteetako ohitura ona sortzea komeni da, komunera joateko ordutegi finkoarekin, hestea hezten saiatzeko. Ona da, halaber, poliki jatea, elikagaiak ondo murtxikatzea eta jatorduen ordutegiekin erregularra izatea.

Libragarriak erabili aurretik, espezialistarekin hitz egin behar da. Gorozkien bolumena handitzen duten substantziak -zuntzezko osagarriak bezala- seguruak diren arren, zuhurtziaz erabili behar dira, etengabe erabiltzeak mendekotasuna eragin baitezake. Hala ere, errizino-olioa, parafina eta magnesio-gatzak dituzten agenteak kontraindikatuta daude haurdunaldian.

Idorreria arrastoan edukitzeko elikagaiak

Zuntz ugariko elikagaien artean daude barazkiak eta barazkiak, fruta fresko eta lehortuak, lekaleak, osoko zerealak eta horien deribatuak eta fruitu lehorrak. Halakoen kontsumoa gomendatzen da, flatulentzia gehien sortzen dutenak izan ezik, hala nola alkatxofak, aza, azalorea, bruselazak, piperra, pepinoa, errefauak, tipula, porruak eta astringenteak, hala nola irasagarra, pomeloa eta platanoa. Hala ere, haurdun bakoitzaren tolerantzia baloratu behar da, dieta behar baino zorrotzagoa ez egiteko. Hobe da pasta, ogia, galletak eta zerealak eta arroza -janari lehorgarria- osorik jatea, barazkiekin eta/edo egoskariekin batera.

Etxeko erremedio erabilgarri batzuk ere badaude:

  • Kiwia edo laranja-zukua baraurik hartu.
  • Aranpasa errehidratatuak -aurreko gauean ur edalontzi batean jarrita- baraurik jan.
  • Hartu baso bat ur epel baraurik.
  • Sagar-konpota eta aranpasa goizez.
  • Gehitu olo-zahia edo liho-hazien koilarakada bat jogurtei.
  • Kamamila, martorri edo poleo infusioak hartzea.

Zuntzaren eginkizuna idorrerian

Zuntzak ez du xurgatzen ez digeritzen. Idorreria prebenitzen edo arintzen laguntzeaz gain, kolesterol- eta glukosa-mailak erregulatzen ditu eta asetze-eragin handia du. Zuntza bi motatakoa izan daiteke:

  • Disolbagarria, urarekin kontaktuan jartzean gorozkien bolumena handitzen duena (adibidez, frutak eta fruitu lehorrak dituena).
  • Disolbaezina, urarekin batera eragin laxantea sortzen duena, heste-abiadura handitzen baitu (adibidez, zerealak eta lekaleak).

Egunean 25-30 gramo hartzea gomendatzen da, hau da, 2-3 fruta fresko. Ohiturarik ez badago, pixkanaka kantitatea handitzea komeni da. Zuntz gehiegi izateak ere ez du onura handirik ekartzen. Egunean 50 gramo zuntz baino gehiago hartuz gero, kaltegarria izan daiteke, beherakoa eragin baitezake eta mantenugaiak (burdina, kaltzioa, magnesioa, zinka edo B bitamina) xurgatzea eragotz baitezake.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak