Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurrak > 4 urte baino gehiago

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola lortu zure seme-alabek (nerabeek) ariketa gehiago egitea

Lehen Hezkuntzan eta DBHn, ingurune seguruetan eta ohitura osasungarrietarako hezkuntzan astean hiru ordu gutxienez ematea funtsezkoa da gazteak aktiboagoak izan daitezen

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2020ko urtarrilaren 31
Adolescentes practicando una actividad física: zumba Irudia: arembowski

Nerabeen sedentarismo-maila kezkagarria da. Hain zuzen, Osasunaren Mundu Erakundearentzat (OME) beharrezkoa da “premiazko neurriak” hartzea, 11 eta 17 urte bitarteko haurren artean jarduera fisikoa areagotzeko, haien oraingo eta etorkizuneko osasuna jokoan baitago. Munduko OMEk gazteen ariketa fisikoari buruz egindako azterketa handienaren arabera, eskola-adinean dauden nerabeen % 80 (nesken % 85 eta mutilen % 78) ez da iristen egunean ordu bateko gutxieneko mailara. Espainian zertxobait hobeto gaude: batez bestekoa %76,6koa da, mutilen kasuan %69,8ra jaisten da eta nesken kasuan %83,8ra igotzen da. Zer egin dezakegu? Hurrengo lerroetan azalduko dugu zer onura dituen jarduera fisikoak adin horietan, zer jarraibide jarrai ditzakegun guraso gisa, gure seme-alabek gehiago egin dezaten, eta zer neurri har ditzakegun ikastetxe eta administrazio publikoetatik.

OMEren ebaluazioa azaroan argitaratu zen The Lancet Child & Άent Health aldizkarian, eta jarduera fisiko mota guztiak hartu zituen kontuan: jolas aktiboari eskainitako denbora, jolas-jarduerak eta kirolak, etxeko lan aktiboak, oinez eta bizikletaz egindako joan-etorriak edo bestelako garraio aktiboak, gorputz-hezkuntza eta planifikatutako ariketa. Eta ondorioetan bat dator ‘Urratsen azterketa’-koekin (2019ko iraila). Gasol Foundation-en txosten horretan esaten denez, Espainian 8 eta 16 urte bitarteko haurren eta nerabeen %63,6k ez ditu egiten egunean 60 minutu horiek jarduera fisiko neurritsua edo bizia egiten dutenean. Eta, gainera, egiaztatu du ez-betetze hori nabarmena dela nesken artean (nesken % 70,4 ez da iristen gomendatutako mailara, eta mutilen % 56) eta nerabeen artean (bigarren hezkuntzako ikasleen % 72,4k ez du betetzen gomendioa; lehen hezkuntzako ikasleen % 55ek, berriz, ez).

Generoaldetik, maiatzean, Bizitza Aktibo eta Osasungarriaren Behatokiak, Juan Carlos Erregea Unibertsitateak (URJC) eta Mapfre Fundazioak egindako ‘Emakume gazteak jarduera fisikoan parte hartzea’ izeneko azterlanak ere ohartarazi zuen. Ikus daitekeenez, 12 eta 17 urte bitarteko nesken % 23,8k bakarrik egiten dituzte 60 minutu egunean —gizonek baino % 16 gutxiago—, eta Espainiako nesken eta nerabeen % 83k ez dute kirola egin ohi bezala.

Zergatik ez dute zure seme-alabek jarduera fisiko gehiago egiten?

Zergatik egoera hau? Denbora librean pantailak (ordenagailua, mugikorra, bideo-kontsolak, telebista edo tabletak) gehiegi erabiltzea sedentarismo horren errua da. ‘Urratsen azterketan’ horretaz ohartarazi da. Víctor Arufe Coruñako Unibertsitateko Eskola Kirola, Gorputz Hezkuntza eta Psikomotrizitatea Ikertzeko Unitateko zuzendariak ere uste du beste faktore bat dela bizimodu osasungarri baterako hezkuntza falta. “Familiak ez badira kezkatzen haurrak eta nerabeak ohitura eta ohitura osasungarrietarantz hezteko, horiek gutxitan hartuko dute ekimena”, dio. Gainera, ingurune seguruen urritasunak eta hainbeste produktu ultrprozesaturen elikadura ez oso osasungarriak ez dute laguntzen.

Neskak jarduera fisikoa egiten: saskibaloia
Irudia: KeithJJ

Nesken kasuan, gainera, URJCren txostenak azpimarratzen dituen beste inguruabar batzuk ere gertatzen dira: duten karga akademiko handia, kirolerako trebetasun eta trebetasun gutxiago dituztela uste izatea eta mutilekin elkarreraginean barregarri geratzeko beldur handiagoa izatea. Eta Batxilergotik aurrera kirola egiteari uzten hasten direla esan du. Azterlanean aipatzen duten arrazoi nagusia beren heldutasuna eta erantzukizun-zentzua da, eta, horri esker, gehiago kezkatzen dira beren ikasketez eta etorkizunaz, jarduera fisikoa egiteaz baino.

Baina, era berean, neskek ez dute aurkitzen beren motibazioei egokitutako kirol-eskaintzarik, eta familiaren eta haren inguru hurbileko laguntza txikiagoa izaten dute kirola egiten jarraitzeko. “Oraindik badira emakumeari eta kirolari buruzko estereotipo eta aurreiritziak. Alabak kirola egiten badu muskulua garatu dezakeela eta gorputz-estetikaren aurka joango litzatekeela uste duten gurasoei entzuten jarraitzen dut. Familiei erreparatzen diet semeari ez diola patinajera joaten esaten, neska guztiak baitira”, aitortu du Arufe irakasleak.

Zer onura galtzen ari diren

Hala batzuek nola besteek, jarduera fisiko nahikoa egiten ez badute (ordubete edo gehiago egunean), galdu egiten dira bizitzako etapa horretan osasunari dakarzkion onura asko, eta onura gehienak helduaroan mantentzen dira. Hezkuntza, Berrikuntza eta Ekimena blogaren egilearen arabera, jarduera fisikoak onurak sortzen ditu bost eremu handitan:

  • Egoera fisikoa hobetzea, gaitasun fisikoak indarra, erresistentzia eta abar handituz.
  • Gizarte-alderdian laguntzen du, gizarte-harremanak indartuz, arauak, balioak, etika eta abar betez.
  • Alderdi psikiko eta emozionaletan, dopamina, serotonina, norepinefrina… bezalako neurotransmisoreei eragiten die. Neurotransmisore horiek ongizate-sentsazioa sortzen dute, arreta hobetzen dute, lasaitasun- eta zorion-egoerara eramaten dute, etab. Onura horien artean daude, halaber, hobekuntzak informazioaren prozesamenduan, arretaren mekanismoetan, neurogenesian, laneko oroimena sustatzean, etab. horrek etekin akademikoa hobetzea ekar dezake.
  • Laugarren esferak zenbait patologien prebentzioan eta errehabilitazioan egindako hobekuntzei egiten die erreferentzia, bereziki sedentarismoari lotutakoei, hala nola gehiegizko pisua edo obesitatea. Alde horretatik, OMEk azpimarratzen du jarduera fisikoak bihotz-, arnas eta muskulu-gaitasuna, hezurren osasuna eta osasun kardiometabolikoa hobetzen dituela. Gainera, duela gutxi Nafarroako Unibertsitate Publikoan (UPNA) María Medrano doktoreak defendatu duen bezala, gainbegiratutako ariketa fisikoak gibel gantzatsu ez-alkoholikoaren (esteatosi hepatikoa) agerpenari aurre egiten dio.
  • Eta, azkenik, jarduerak hobetu egiten du psikomotrizitatearen mugimen-gaitasunei eta osagaiei dagokien guztia, zeinak, egoera fisikoarekin batera, eragina baitute zenbait aldagai psikologikotan, hala nola autoestimuan, autokontzeptuan edo autokonfiantzan.

Zer egin dezakegu jarduera fisiko gehiago egin dezaten?

Haurrak jarduera fisikoa praktikatzen parke batean
Irudia: christianecvo

Aipatutako txostenek beste datu kezkagarri bat ematen dute: adin horietan jarduera fisikorik ez izatea duela 15 urtetik mantentzen den joera da, eta ez du aldaketa-seinalerik. Hala ere, iragarpen hori aldatzera animatzen dute. Nola?

OMEko ikertzaileek nerabeen jarduera fisikoa areagotzeko eraginkorrak direla frogatu duten politikak eta programak “urgentziaz” zabaltzeko asmoa dute; esate baterako, This Girl Can kanpaina britainiarra, emakumezkoen kirola sustatzeko. Halaber, uste dute sektore anitzeko neurriak hartu behar direla, gazteei bizitza aktiboa izateko aukera emateko, hezkuntzaren, hirigintzaren eta bide-segurtasunaren arloetan, besteak beste.

Guraso gisa, txikitatik, osasuntsu hazten lagunduko dieten kirol-ohiturak har ditzakete. “Haur txiki batek kirola osasuntsu hazteko egin behar den errutina dela ikusten badu, lehen hezkuntzan ere jarraituko du kirola egiten, eta bigarren hezkuntzan ere bai. Haurrek kirola eginez ezkontzea lortu behar dugu”, dio irakasleak.

Lurrean ia jolasik edo uretan gainbegiratutako jarduerarik (igerilekua edo bainuontzia) ibiltzen ez direnean, balio dute. Eguneroko jolasak eskolan edo parkean, hala nola ezkutatzea edo kombarako jauzia, 5 urtetik beherakoentzat eta egunean 30 minutu eskola-eremutik kanpo kirola egiten dutenentzat, 5 eta 12 urte bitarteko haurrentzat, hori sustatzeko modu bat dira, InfaSEN (Ametsa, Ariketa, Nutrizioa) edo Zentzuzko Haurtzaroa estrategiaren arabera. Estrategia hori Quiros-ek kudeatzen duen lau ospitale publikotako osasun-profesionalen diziplina anitzeko talde batek garatu du. Horrez gain, 12 urtetik gorakoentzat gutxienez ordu bat proposatzen dute eskolatik kanpo eta 30 minutu bizpahiru egun indartze ariketan (rokodromoa, atletismoa). Eta hori guztia, egunean ordubete baino gehiago pantaila jokoekin igaro gabe.

Oinez ibiltzea, bizikletaz joatea eta eskailerak igotzea, autoan edo beste garraiobide batzuetan ibili beharrean, edo igogailuak eta eskailera mekanikoak erabili beharrean, urrats bat da. Dantzatzea, erosketa-poltsak eramatea, txakurra paseatzea edo baratzean edo lorategian laguntzea ere balio du. Eskolara oinez edo bizikletaz joatea eta kirola eskolaz kanpoko jarduera gisa egitea dira aukerak. Mendi-ibiliak, borroka-arteak, taldekako kirolak (saskibaloia, futbola…) eta hain sozialak ez diren beste batzuk (igeriketa, tenisa edo patinajea) lagungarriak izan daitezke kirol-jarduera bultzatzeko. Arau gutxi, arrisku (eskalada, surfa), abentura (txirristak, basoetako parke akrobatikoak, paintballa) eta abarrekin, dokumentu ofizial honetan proposatzen den bezala, lagunduko dute horretan. Garrantzitsuena da jarduerak dibertigarriak eta interesgarriak izatea haurrentzat, nerabezaroan eta helduaroan jarduera fisikoarekiko jarrera positiboa izan dezaten.

Nerabeak jarduera fisikoa egiten: skate
Irudia: ottawagraphics

Gasol Fundation-en aburuz, funtsezkoa da gorputz-hezkuntzaren orduak eta kalitatea areagotzea ikastetxeetan, baita Kirol Kontseilu Gorenak, autonomia-erkidegoekin eta udalerriekin batera, jarduera fisikoa eta kirola eskolatik kanpo sustatzeko ekimenak indartzea ere.

Gorputz eta Kirol Hezkuntzaren Kontseilu Nagusiak Lehen Hezkuntzan eta Bigarren Hezkuntzan astean gutxienez hiru ordu ematea proposatu dio Gobernuari. Andaluzia, Gaztela eta Leon eta Euskal Autonomia Erkidegoa bezalako erkidegoek hiru ordu gehiago dituzte irakasgai honetan. Hala ere, Arufek nahi du ikastetxe eta institutuek egunean ordu bat eskaintzea, Change.org plataformatik eskatu bezala. “Ezin gara konformatu ordu batekin, bitan edo hirutan. Daukagun gizarte sedentarioaren aurrean, eskolak Gorputz Hezkuntzako ordu batekin erantzun eta egokitu behar du. Lehenetsi eta buruz besterik ez duen eskola batetik bekatuko dugu. Eskola aktibo batera joan behar dugu. Eta ez bakarrik eskola, baizik eta unibertsitateek jarduera fisikoko ordu bat sustatu beharko lukete beren ikasketa guztietan”, ohartarazi du.

“Osasun-arazoz eta gaixotasun hipozinetikoz betetako gizarte batekin, heriotza-arrazoi nagusi gisa, eskolak horren arabera jokatu behar du, agertoki horretan haurrek batez ere igarotzen baitute eguneroko denbora”, dio irakasleak. Horregatik, eguneko orduaz gain, beste aukera batzuk ere kontuan hartu beharko lirateke: patio aktiboen erabilera sustatzea, eskolako betebeharren karga murriztea…

Gobernuak eta gurasoak inplikatzen dituzten neurri gehiago? Parke gehiago eraikitzea, kalean jolasteko denbora gehiago eta pantaila gutxiago uztea, natura jarduera fisikoa egiteko alternatiba gisa erabiltzea bultzatzea… Azken batean, Arufek beharrezkotzat jotzen du “jarduera fisikoa areagotuko duen hezkuntza integrala, elikadura egokiarekin eta ohitura osasungarriekin batera. Haur batek Gorputz Hezkuntza egunero ordubetez egiten badu ere, gero, etxera iristean, kaloria, gantz eta karbohidrato askoko jakiak hartzen baditu eta bere egunaren gainerakoa eserita igarotzen badu, ordu horretan balio izan zion gutxi gorabehera”, ondorioztatu du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak