Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurdunaldia > Bigarren hiruhilekoa

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Obesitatea haurdunaldian: arriskuak eta zainketak

Haurdunaren gehiegizko pisua arrisku faktore bat da amarentzat, fetuarentzat eta jaioberriarentzat.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko otsailaren 21a
img_embarazada obesa 3 listp

Espainian, obesitatea gero eta garrantzitsuagoa da adin-talde guztietan, eta emakume haurdunek ez dute nahitaez izan behar. Haurdunaldia hastean emakumeak duen gehiegizko pisuaren arabera, osasun arloko profesionalak erabakiko du zenbat kilo irabaztea komeni den, igoera pisu normaleko emakumearena baino txikiagoa izan behar baita. Haurdunaldiaren aurretik edo haurdunaldian hartutako gehiegizko pisua arrisku-faktore bat da beti, eta konplikazioak sor ditzake haurdunaldian, erditzean eta erditu ondoren.

Img embarazada obesa 3
Irudia: fonticulus

Haurdunaldiaren hasieran pisu normala duen emakume bati haurdunaldi osoan 7 kilotik 11ra igotzea gomendatzen zaio. Beharrezkoak dira umekiaren eta amaren ehun euskarrien irabazi ponderala lortzeko. Handitze txikiek zeruko hazkundea atzeratzeko arriskuarekin dute zerikusia. Hala ere, emakume lodi baten haurdunaldiaren aurrean, gomendioak desberdinak dira.

Haurdunaldia ez da pisu-galeraren erregimena aplikatzeko garaia, baina ez da urrundu behar adituek gomendatzen dituzten nutrizio-xedeetatik: nutrizio-kalitate handiko elikagaiak hautatzearen garrantzia nabarmendu behar da, eta kaloria asko dituztenak eta beharrezkoak ez direnak saihestu. Haurdunaren pisua bat-batean handitzen bada, batez ere haurdunaldiaren lehenengo bost hilabeteetan, azterketa ginekologikoak haurdunaldiko diabetesa baztertuko du.

Kaloria-irensketa gutxitzeak funtsezko mantenugai gutxiegi ekartzen ditu eta fetuaren garapenean arazoak sor ditzake.

Era berean, 20 asteko haurdunaldiaren ondoren, pisua bat-batean handitzeari ere adi egon behar da; izan ere, oinak, eskuak eta aurpegia handituz gero, eklanpsia aurreko sintoma izan daiteke. Ezaugarri hauek ditu egoera horrek: arteria-hipertentsioa, gernuan proteinak gehitzea eta buruko mina. Haurdunen %10i eragiten die, eta, orain arte, kasu arinenetan erabateko atsedenean eta larrienetan erditzearen indukzioan oinarritzen da tratamendua.

Obesitatearen arriskuak haurdunaldian

Haurdun geratu nahi duten emakume gizenek jakin beharko lukete zer arrisku dakartzan haurdun geratzeko. Besteak beste:

  • Lehenengo ernaldian (primiparoak), erditze oso goiztiarrak (32 aste baino lehen) eta fetuak goiz edo berandu hiltzea.
  • Emakume multiparoetan, handiagoa da fetua hiltzeko arriskua, 28 astera edo gehiagora.
  • Aurreklanpsia maiztasuna handitzen du, gorputz-masaren indizearen (GMI) gehikuntzarekin zuzenean lotuta.
  • Hodi neuralaren (arantza bifidoaren) akats bat duen bularreko haur bat erditzeko arrisku handiagoa, azido folikoa hartzetik haratago. Dirudienez, folato-kontsumo egokiak ez die emakume horiei babesik ematen, pisu normaleko haurdunekin alderatuta.
  • Konplikazio obstetrikoak ugariagoak eta ohikoagoak dira, hala nola erditze luzea. Horrek zesarea izateko arriskua (eta indarberritze-denboraren luzapena) eta haur goiztiarra izateko arriskua areagotzen du.
  • Haurdunaldiko diabetesa izateko arrisku handiagoa, diabetikoak ez diren emakumeen haurdunaldian glukosa-maila handia hautematen denean. Gaixotasun metaboliko horren kontrol txarraren ondorioak asko dira.

Argaltzeko dieten arriskua haurdunaldian

Haurdunaldia ez da une egokia argaltzen hasteko. Orain arte, ez dago ebidentzia zientifikorik haurdunaldian ematen diren dieta hipokalorikoak etorkizuneko amarentzat edo haurrarentzat onuragarriak direla ziurtatzeko. Aitzitik, frogatuta dago kaloria gutxiago hartzeak funtsezko elikagai gutxiegi ekartzen dituela eta fetuaren garapenean arazoak sor ditzakeela.

Mantenugai-defizitak proteinak eta gantzak energia-iturri gisa erabiltzea eragiten du, fetuaren garapen neurologikoa aldatzen duten gorputz zetonikoak sortuz. Beraz, gomendagarria da haurdun gizenak ez egotea kaloria murrizketarik gabe, baizik eta haurdun ez dagoen emakume baten nutrizio irizpide berari jarraitzea.

Haurdunaren elikadura-plana

Gauza jakina da gizentasunari lotutako konplikazio asko prebenitzen dituela haurdunaldiaren aurreko pisu-jaitsiera iraunkorrak. Beraz, garrantzitsua da, haurdunaldia arazorik gabe amaitzeko, dietaren erabilera egokia eta jaio aurreko kontrol berariazkoak egitea. Horretarako, haurdun dagoen emakumearen dietan oinarrizko elikagai hauek falta behar dira:

  • Esnekiak. Hobeak dira gaingabetuak, kaltzio- eta proteina-kopuruan aberatsak, bai eta homologo osoak ere, baina gantz- eta kaloria-erdia dutenak.
  • Zerealak eta deribatuak. Ogia, arroza, pasta, kantitate eta maiztasun ertainarekin, espezialistak ezarritako jarraibide dietetikoen arabera. Ogia, galletak eta gosariko zerealak integralak izatea komeni da, asetasun-balioa handitzeko eta zuntza ematen laguntzeko.
  • Lekaleak. Osagai begetalekin konbinatuta, jarraibide dietetikoan ezarritako kantitate eta maiztasunarekin.
  • Frutak. Batez ere freskoak eta sasoikoak izatea, azala eta oso ondo garbituak.
  • Barazkiak. Egunean gutxienez entsalada bat jan behar da. Sartu barazkiak gantz gutxirekin prestatutako lehen eta bigarren plateren osagai gisa.
  • Haragia, arraina eta arrautzak. Aukeratu haragien giharren ebakiak eta kendu ikusten den gantza. Koipe gutxi behar duten sukaldaritzako teknikekin egin, labean, plantxan, parrillan, lurrunetan edo olio gutxirekin erregosita.
  • Koipeak eta olioak (oliba-olioa eta haziak). Zuhurtasunez erabili behar da olioa, bai oliba-olioa bai hazi-olioa, eta gainerako elikagai koipetsuak ahalik eta gehien mugatzea gomendatzen da, hala nola gurina edo margarina, maionesa, esnegaina, gantza, seboa, hestebeteak, fruitu lehor koipetsuak, olibak edo aguakateak, besteak beste.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak