Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Haurtxoa > Haurrak > 4 urte baino gehiago

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zergatik joan behar zuen zure seme-alabek eskolara oinez

Caminar a la escuela o instituto ayuda a prevenir la obesidad, aumenta la autoestima y el rendimiento académico y reduce la contaminación atmosférica en las ciudades, entre otros beneficios

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2019ko irailaren 19a
Irudia: Free-Photos

Nuestros niños y adolescentes apenas se mueven. La mayoría (casi el 64 %) no realiza al día 60 minutos de actividad física moderada o vigorosa, como recomienda la Organización Mundial de la Salud (OMS). Sin embargo, casi el 80 % pasa más de dos horas al día delante del ordenador, móvil, televisión u otros dispositivos digitales. Lo advierte el ‘Estudio PASOS’ de la Gasol Foundation, que ha evaluado el nivel de actividad física y de sedentarismo en este grupo de población en España. ¿Cómo aumentar el primero y reducir el segundo en nuestros hijos? Ir andando al colegio es un pequeño gesto para conseguirlo. Y no solo por prevenir la obesidad infantil. Esta actividad asequible para tu bolsillo también tiene otros beneficios que repercuten en la salud de los más jóvenes y, de paso, en el medio ambiente. Te los contamos todos.

OMEk honela definitzen du ariketa fisikoa: “eskeleto-muskuluek eragindako edozein gorputz-mugimendu, eta, horren ondorioz, energia-kontsumoa”. Jarduera horien artean daude, besteak beste, lanera, jolastera eta bidaiatzera egindakoak, etxeko lanak eta jolas-jarduerak. Oinez ibiltzea, urte bakar batekin ikasten duguna, denetan sinpleena da, eta onura ugari ekartzen dizkigu, baita txikitatik ere.

Beraz, zergatik ez egunero egin? Hori sustatzeko modu erraz bat da seme-alabak ikastetxera oinez joaten ohituta egotea, nahiz eta guztiok oheratu aurretik jaikitzera behartu. “Oinez kilometro bat eta bueltako beste bat ibiltzea —ikastetxearen eta etxearen arteko distantzia batez bestekoa— adin txikikoei gomendatutako eguneko ariketaren 2/3 zatitzea da”, dio María José Mellado Espainiako Pediatria Elkarteko (AEP) presidenteak.

Baina garraio aktibo horrek (bizikletaz, patinak, patineteak edo monopatinak ere bai) jarduera fisikoaren maila %23 areagotzen du, eta nerabeetan, berriz, %36koa. Askoz ere abantaila gehiago daude ebidentzia zientifikoarekin, pediatriako adituek jasotzen duten moduan, Lehen Mailako Atentzioko pediatren eskura jartzeko, eta ikastetxeak, berriz, ingurumen-osasunean diziplina anitzeko lan lankidetza-sare bat sortzeko eta ingurune horretan giro osasungarriagoak sortzen laguntzeko.

Haurren obesitatea prebenitzen eta murrizten du

Espainian, AEParen arabera, haurren %40k gizentasuna edo presoa du; hiru haurretatik bat (%32,1) 7 eta 13 urte bitarteko haurren artean dago, JAMA Pediatrics-en abuztuan argitaratutako azterketa baten arabera. Prebalentzia-tasa egonkortu egiten da, Europako gainerako herrialdeetan bezala, baina ez da guardia jaitsi behar. Eta jarduera fisiko horrekin lor daiteke.


Irudia: Esplorer Bob

Izan ere, oinez oinez joatea kaloria-gastua handitzea da, eta, ondorioz, gehiegizko pisua murrizten eta gorputz-masaren indize txikiagoa mantentzen laguntzen du. Gainera, beste faktore demografiko batzuen, gantz dietaren, gorputzeko gantz portzentajearen edo jarduera fisikoari emandako minutuen ondoriozko gizentasun abdominala saihesten du. “Emaitza horiek oso etorkizun handikoak izan daitezke gizentasuna duten gazteentzat; izan ere, eskolara joatea erraza izan daiteke eguneroko jardunean eta obesitatea kontrolatzeko eta murrizteko”, aitortzen du Juan Antonio Ortega García doktoreak, AEPko Ingurumen Osasuneko Batzordearen koordinatzaileak (OMZ).

Baina, zenbat egin? Osasun-onurak lortzeko, gutxienez, jarduera fisikoa astean 3 minutuz behin egitea gomendatzen da, baina pediatrek diote emaitza positiboak izan direla eskolara 15 minutu baino gutxiagorekin, eta horrek esan nahi du ibilbide laburrek ere zeregin garrantzitsua izan dezaketela osasunean.

Ona da zure semearen bihotzarentzat

“Eskolara bizikletaz ibiltzen diren edo bizikletaz joaten diren haurrek eskolara modu aktiboan bidaiatzen ez duten haurrak baino jarduera fisiko handiagoa eta bihotz-hodietako egoera hobea dituzte”, azpimarratzen du AEP aldizkariak. Izan ere, eskolara oinez joateko ikasturte oso batean 20 minutu hartzeak% 13 handitzen du bihotz-bihotzezko gaitasuna.

Baina hori ez da guztia. Osasun Sustapen Batzordearen (LEP) jarduera fisikoko kidea den Julio Álvarez Pitti doktoreak nabarmentzen du “arteria-presioaren balioak murrizten laguntzen du, odolaren azukre mailak erregulatzeko gaitasuna hobetzen du, triglizeridoen balioak murrizten ditu, kolesterolaren balioak handitzen ditu (HDL), eta bihotzaren eta arnasketaren egoera fisikoa hobetzen laguntzen du”.

Haren giharrek eta zutabeek eskertuko dute

Ikastetxera oinez joanez gero, hobetu egiten da muskuluen egoera fisikoa, muskuluak bizkortzen dituelako eta muskulu-masa handitzen laguntzen duelako, batez ere beheko eta bizkarreko trenarena. “Muskulu-masa handitzea funtsezkoa da gorputz-tonu ona izateko eta gorputz-jarrera kontrolatzeko. Gainera, egoera fisikoaren beste osagai batzuk hobetzen dira, hala nola oreka eta koordinazioa”, zehaztu du Alvarez Pitti-k. Zehazki, ‘Caminando al cole’ saioan, egunean 20 minutuz ibiltzea %11 handitzen da bizkarrezurraren erresistentzia, %8 malgutasuna eta %69 oreka.


Irudia: samanitvijit

Egoera emozionala eta errendimendu akademikoa hobetzen ditu

Jarduera fisikoak garuneko plastikotasunean eta malgutasunean ere eragiten du. Epe luzeko ariketak, berriz, dokumentuan aipatzen dira: garuneko odol-fluxua, neurona-konexio berriak sortzea, hipoeremu bidezko transmisioa eta nerbio-hazkuntzako faktoreekin lotutako geneak. Horren ondorioz:

  • Autoestimua handitzea eta antsietatea eta depresioa gutxitzea nerabeen artean.
  • Familiaren eta gizartearen bizi-kalitatea hobetzea. Ikasleek egunero jokatzen dituzten egoera estresagarrien aurka babesten du: lankideekiko harremanak, lagun berriak ezartzea, burlak edo klase-lana edo etxeko lanak egitea. “Gurasoak eta seme-alabak elkartzeko uneak errazten ditu”, dio Alvarez Pittik.
  • Eragin positiboak errendimendu kognitiboan eta emaitza akademikoetan. “Azterlanen emaitzek —adibidez, OLOak— iradokitzen dute ikastetxea baino lehentxeago egiten den jarduera fisikoak benetako ikaskuntza bultzatzen duela, eta ahozko, zenbakizko eta arrazoitzeko trebetasun hobeak ikusten dituela ikastetxera garraio aktiboa egiten dutenak”, dio Álvarez Pitti doktoreak. Gainera, praktika horrek gaitasunak hobetu ditzake eta haurren espazioa arrazoitu.
  • Portaera eta parte-hartze maila hobetzen ditu. Jarduera fisikoak eragin positiboa du kontzentrazio-mailan, eta portaera hiperaktiboak edo autoestimulatorioak murrizten ditu.

Taldearen motibazioa eta kide izateko zentzua areagotzen ditu

Eskolara oinez joanez gero, hobeto, hobeto, motibazioa handitzen baita. Berrazterketa sistematiko bat egin arte, hau da, praktika hori modu antolatuan egiten denean eta eskolako autobusekin edo ikasgelako hezkuntza-estrategiekin inplementatzen denean, emaitzak eraginkorragoak izan daitezke. Horregatik azpimarratzen da eskola-ingurunetik jarduera fisikoa sustatzea tresna garrantzitsua dela “energia edo tentsioa liberatzeko” eta taldeko kide izateko sentsazioa areagotzeko.

Gainera, adin goiztiarretan ibiltzen hasten dira, eta txikienek jarrera sedentarioa arintzen dute.

Poluzio atmosferikoa murrizten du

Kotxea etxean uztean eta zure seme-alabarekin batera aukeratzean, gutxitu egiten da haurren poluzio atmosferikoa, minutuko gehiagotan arnasten baitute, eta helduek baino aire-bolumen handiagoa arnasten dute, arnas sistemaren heldutasun anatomiko eta funtzionalari esker. Poluzio akademikoa gutxitzearekin, lan-memoriarekin, haurrengan duen arreta eta birika-funtzioarekin lotutako memoriarekin lotzen da poluzio hori”, dio Ortega doktoreak.

Cómo fomentar que tu hijo vaya caminando al cole

Con solo 7 años pueden ir solos al colegio. ¿Solos? A estas edades las habilidades de orientación espacial ya están complemente desarrolladas, dicen los pediatras. Pero todo dependerá de la madurez personal y, sobre todo, de la distancia de casa a la escuela (0,88 km para niños de primaria y 1,32 km para estudiantes de secundaria) y de cómo de seguro sea el camino. ¿Qué sería necesario? Aceras antideslizantes, amplias y accesibles, vallas en las vías cercanas al centro escolar, calles peatonales y calzadas a 30 km/h, guardias municipales de cruces, incrementar el número de aparcabicis o el desarrollo de programas o materiales promocionales como el Pedibús de Torrelodones, el Oinbus de San Sebastián u otras iniciativas parecidas que recoge la DGT en Camino Escolar Seguro.

Pero se puede hacer más. Desde el comité de Salud Medioambiental de la AEP, junto con otros grupos de nuestro país, se promueve una proposición no de ley para la conversión de los entornos escolares en áreas de protección de la salud de la infancia.

Etiquetas:

eskola ibili

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak