Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Hau esnea da!

Gure gorputzarentzat oso elikagai garrantzitsuak dituen elikagai on eta aberatsa, esnea oso elikagai osasungarria da, baina zurrumurru ugari dabil haren gainean.
Egilea: Nacho Meneses 2019-ko martxoak 1

Img zuria botila beti esnea / HD

Ekonomikoa, kaltzio aberatsa -haren haize-energia nagusia-, bitamina-iturria (A, D, E eta B taldekoa) eta erraz digeri daitezkeen proteina-iturria (kaseina eta albumina, esaterako), esneak zeregin garrantzitsua du gure elikaduran, bizitzaren etapa guztietan. . Honen arabera: Nutrizio Komunitarioko Espainiako Elkartea , “eskola-adinean dagoen haur batek egunean litro erdi esne edaten badu, bide horretatik lortzen du proteinen erdia eta behar duen kaltzioaren eta B2 bitaminaren %80 baino gehiago. Kopuru berarekin, heldu batek bere eguneroko proteina-beharren %30 eta kaltzio-beharren %100 betetzen ditu”. Ontasunak eta kontsumo-aholkuak gorabehera, oinarri zientifikorik gabeko zenbait zurrumurru hari ospea kentzen saiatzen dira. Horri buruz hitz egingo dugu hurrengo lerroetan.

Gomendioek adierazten dute, adinaren eta egoera fisiologikoaren arabera ( haurdunaldian edoskitzea, nerabezaroa, premenopausia eta adin aurreratuetan gehiago jatea gomendatzen da), egunean bi edo lau errazio esneki Ez dira sartzen, noski, esnez egindako postre azukretsu ugari (esneki ez oso gomendagarriak, hala nola natillak, flanak, arroz-esnea, zaporezko irabiakiak…). Espainiako elikatze-kontsumoaren 2017. urteko txostenak dioenez, pertsona bakoitzak batez beste 69,9 litro esne hartzen ditu urtean (48,45 euro urtean), nahiz eta beheranzko joera etengabea izan 2000. urtetik (2009an eta 2010ean izan ezik), moda dietetikoen babesean eta Hiriko mitoak ez dela komeni jatea.

Horrela sailkatzen da esnea

Esneari buruzko mito ugari

(e)ko gehiegizko pisua eta obesitatea gure gizartean, erakunde eta gida dietetikoek lehentasuna eman diote koipe gutxi duten esneen kontsumoari. Hala ere, berriki egindako azterketek arrazoibide horien baliozkotasuna zehazten lagundu dute, kontrako norabidean seinalatzeraino.

Hemen argitaratutako lan baten arabera: American Journal of Clinical Nutrition (2016), haurren esne osoa kontsumitzeak obesitate-arrisku txikiagoa dakar, eta horren arrazoia izan daitekeela iradokitzen du; izan ere, haur bat gustura ez badago, beste elikagai batzuk baino gehiago jaten ditu. Era berean, egunean katilu bat esne oso edaten zuten adingabeek D bitamina-maila erregistratu zuten, hiru katilukada esne eta %1eko koipea hartzen zutenen aldean.

Espainiako dietako kaltzioaren %60 baino gehiago esnekietatik dator.

Balio elikagarri handia izan arren, esneak zurrumurruen biktima izaten jarraitzen du, zehaztasun zientifiko gutxikoa baina sare sozialetan oso hedatua. Baliteke gizakia izatea esnea edoskitu ondoren hartzen duen ugaztun bakarra, baina hori horrela da abeltzaintzan aritzen den edo jezteko gai den espezie bakarra delako.

Era berean, sineste faltsu batzuk ere badaude: esne-gantza kaltegarria da edo esnetik kendu behar da, baita haurrentzat ere. “Kontuan hartu behar da Espainiako dietako kaltzioaren %60 baino gehiago esnekietatik datorrela, eta ikasleen %75ek gomendatutakoak baino kaltzio gutxiago hartzen duela”, dio Luis Calabozo Esne Industrien Federazio Nazionaleko zuzendari nagusiak ( FeNIL ).

Mitoak, ordea, ez dira hor geratzen. Behi-esneak mukiak handitzearekin duen erlazioari buruzkoak ere badira, eta eritasunak asma, diabetea edo gaixotasun kardiobaskularrak, literatura zientifikoak behin eta berriz gezurtatutako akusazioak…

Azterlan ugarik frogatu dituzte beren onurak haur eta helduentzat . Aipatutako American Journal of Clinical Nutrition Kanadakoa da, eta ondorioztatu zuen behi-esnea edaten duten haurrak altuxeagoak direla (1,5 zentimetro batez beste hiru urteko haurrentzat) kontsumitzen dutenak baino. edari begetalak sojarena bezalakoa.

Segoviako Ospitale Nagusiko geriatria-zerbitzuko Ana Suero Roig doktorearentzat, esnekien kontsumoa ere lehenengo tratamendutzat hartzen da, triptofanoa, melatoninaren eta serotoninaren aitzindari den aminoazido esentzial bat, loaren sustatzaile gisa jarduten duten erritmo biologikoarekin lotutako hormonak, direla eta, adineko gaixoen lo-arazoen aurrean.

Azaleko irud. 19 martxoa Eduki gehiago eskuratzeko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria .