Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kiwiak: ez dute miraririk egiten, baina zaindu egiten zaituzte

Zergatik da fruta hau beti eskura izatea komeni den elikagaietako bat?
Egilea: Laura Caorsi 2019-ko otsailak 23

Bruno, Gracie, Monty, Jones… Erraza da kiwiak familia gisa ikustea, kideetako batzuek dituzten izenei esker. Eta, kontsumo-estatistikei erreparatzen badiegu, oso erraza da zer diren estimatuak ulertzea. Espainian, fruta horren ekoizpena eta inportazioa etengabe hazi dira azken urteotan. Orain haien ontasunak eta dietan nola sartu kontatzen dugu.

Milagroko kiwiaren urpekaritza Irudia: Alexas_Argazkiak

Benetako ezezagunetatik gure erosketa-saskiko ohiko kideetara. Hiru hamarkada eskasean, kiwiak bitxikeria exotiko izateari utzi diote, fruta-dendan, sukaldean eta, garrantzitsuena, gure ahosabaia konkistatzeko. Ez da tiro bakarrik egin inportazioa Halaber, laborantza eta kontsumoa sustatu ditugu. Gaur, pertsona bakoitzak urtean hiru kilo kiwi jaten ditu, eta lur-eremu handiak erabiltzen ditugu hori ekoizteko. Galizian bakarrik, fruta horren ekoizpen nazionalaren buru baita, 700 hektarea landu dira, hau da, 980 futbol-zelai. Kiwiaren gola eskuadra osoan zehar.

Bai ekoizpen handietan, bai berrikuntza txikietan gourmet -adibidez, baby kiwiak, eremu muturrekoak-, jatorri txinatarreko eta Zeelanda Berriko fruta bikain hau gure herrialdera iritsi da geratzeko. Baina zein da arrakastaren gakoa? Zer du berezia? Erantzun bat nutrizio-propietateetan dago, kiwitik gauza miragarriak besterik ez baitira entzuten. Egiazkoak dira? Datu zientifikoek adorea handitzen laguntzen digute.

Zalantzarik gabe, oso elikagai osasungarria da, eta beti eskura izatea komeni da gosaltzeko, mokadu gisa edo postrerako. Elikagai interesgarriak eskaintzen dizkigu, zuntz dietetikoa eta potasioa noiz arte C bitamina Laranjak baino eduki handiagoa du. Hainbat ikerketa zientifikok beren ohiko kontsumoa arrisku kardiobaskularra gutxitzea eta heste-igarotzea asetzea eta hobetzea .

Baina hori ez da landare-jatorriko beste elikagai batzuek eskaintzen digutenaren oso bestelakoa. Batzuek potasio gehiago izango dute eta beste batzuek, folato gutxiago, baina landareek, oro har, beren eginkizuna hobeto betetzen dute elkar osatzen dutenean. Hau da, guztiek gure eguneroko elikaduran lekua dutenean. Horregatik, elkarteko adituak 5 egunean azpimarratu jaten ditugun fruta eta barazkien kopurua handitzea, barietate bakar baten kontsumoa sustatu beharrean.

“Dieta miragarriak” dira planteamendu horren antitesia. Hauek dira: elikagai jakin bat sustatzea , gainerakoen kalterako, eta nutrizio-propietateak goresten dituzte, esklusibak balira bezala eta efektu magikoak balitu bezala. Kiwiak ez dio ihes egiten joera horri, eta, hain zuzen, oso erraza da Interneten mirariak egiteko gai den superelikagai gisa sustatzen duten orriak aurkitzea. Hemen ibili behar da kontu handiz, eta gogoratu fruta hori sagarrondo edo udare batzuk bezain osasungarria dela, nahiz eta azken horiek inoiz ez izan kiwiak izan zuen exotismo-halo hori.

Kiwiak gustu guztietarako

Kiwi onaren bereizgarria
Irudia: 2000ko genious-a

Kiwi-mota batzuk daude. Horietako batzuek izen bitxiak dituzte: Bruno, Gracie, Monty, Hayward edo Jones , eta femeninoak dira. Baina gizonezkoak ere badaude, besteak beste, Tomuri, Matua eta M-3 . Espainian, kiwi landuena Hayward da: azala gogorra du, tamaina onekoa da eta kolore berde distiratsua du, oso erakargarria, eta ukitu gozoa puntu azidoarekin oso ondo orekatzen duen zaporea.

Ale horretaz gain (ezagunena eta kontsumituena), kiwi horia . Nutrizio-propietateak ia berdinak dira (C bitamina, zuntza, folatoak, potasioa), baina badu berezitasun bat: karotenoide eta antozianina ugari. Elementu horiek ere oso osasungarriak dira, eta kolore horiaren (baita laranjaren ere) erantzuleak dira. Hain kantitate handia duenez, fruta honen kolore berde tipikoa maskaratzea lortzen du, klorofilaz ere oso aberatsa baita.

Berdeak edo horiak, kiwiak aukera bikainak dira gure eguneroko elikaduran txertatzeko . Erostean nahi ez diren aleak aukeratu behar dira, orbanik gabeak eta ez oso bigunak. Etxean kontserbatzen dira oso ondo, oso poliki heltzen baita. Giro-tenperaturan, 15 egun irauten dute; hozkailuan, berriz, hilabete bat.

Posible da jan hala nola entsaladetan, elkarrekin konbinatuta, beste fruta batzuekin nahastuta… Etxetik kanpo baldin bagaude, ez dago zuritu beharrik: nahikoa da erditik moztea eta koilaratxo batekin hartzea. Eta aurrekontu gehiago badugu, eskukada bat eraman dezakegu baby kiwiak : cherry tomate baten tamaina dute, azalarekin jaten dira eta apartak dira. Poltsikoan sartzen dira, baina baita ere eskatzen dute, batez beste 20 euro baino gehiago balio dutelako kiloko.

Eduki gehiago eskuratzeko, kontsultatu inprimatutako aldizkaria .