Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Munduko paradoxa: futbola telebistan, kaloriak sofan

Janari azkarra, freskagarriak eta edari alkoholdunak dira nagusi Munduko Futbol Kopan, zenbait ikerketaren arabera.
Egilea: Laura Caorsi 2018-ko ekainak 25

Gure kontsumo-ohiturak errotik aldatzen dira futbol-txapelketetan, eta Errusian ospatzen den munduko txapelketa egun horiek ez dira salbuespena. Hilabete honetan, sofak snack-ak eta garagardoek dieta osasungarriari eta ariketa fisikoari egindako golaren truke irabaziko dute. Orain dela gutxi egindako inkesta eta azterketek zenbakietara itzultzen dituzte gure elikadura-lehentasunak. Eta, haren ondorioen arabera, nutrizionisten taldeak ezer gutxi du ospatzeko: hauek: snack-ak freskagarriak, pizza, alkohola eta eramateko janaria dira produktu gogokoenen zerrenda horretako buruak. Zerrenda horretan, kontsumitutako latak eta poltsak milioika dira.

Sofako futbolaren eta kalorien gaineko img Irudia: blackregis2

Kirol lehiaketetan okerrago jaten dugu. Gehiago daude fast food eta etxeko sukaldaritza gutxiago; patata frijitu gehiago eta entsalada gutxiago; freskagarri gehiago eta ur gutxiago. Telebistan futbol-partida bat ikustean, gure lehentasunak asko aldatzen dira, eta datuek zalantza handirik ez dute uzten. Zenbait ikerketak, Oath aholkulariak aurten egin dituenak, esaterako, honako hau adierazten dute: snack-ak eta freskagarriak dira Errusiako Mundu Kopan gehien kontsumitzen diren bi produktuak. Poltsaren mokokaduaren eta edari azukretsuen atzetik, pizzak, edari alkoholdunak eta eramateko janaria datoz.

850 milioi garagardo-lata Munduko Futbol Txapelketan

Baina zer kopuruz ari gara? Dendaren atarian duela gutxi egindako inkesta batek arrastoaren gainean jartzen gaitu. Espainian, Munduko Futbol Txapelketan, 850 milioi garagardo lata, 680 milioi freskagarri lata, 325 milioi patata frijitu eta 127 milioi pizza. Eta hori, helduak bakarrik. Itxura guztien arabera, dieta osasungarritzat hartzen denarekin lotzen dugu aisialdia zenbait elikagai eta edarirekin.

Analisiek erakusten dutenez, gure herrialdean futbola gizarte-ekintzatzat hartzen dugu. Txapelketa honi jarraitzen diotenen %90ek lagundu egiten diote (bai familiak, bai lagunek), eta Espainian frantziarrek, ingelesek edo alemanek baino bi bider joera handiagoa dugun arren partidak tabernan ikustera, %67k nahiago du bere etxean eta, zehazki, sofan ikusi.

Eta sofa-janaria ez da prestatzen; are gehiago gure begiak platerean ez daudenean, telebistako pantailan baizik. Kasu horietan, mokokadak (natxoak eta patata frijituak) edo eskuz jaten den guztiak (pizza edo saltxitxak, esaterako) arrakasta izateko aukera handiagoa du Wellington azpizuna baino. Etxean zerbait prestatzen badugu ere, estiloa izango da fast food . Partida dagoenean, janaria osagarri bat da eta ez zaio arreta handirik jartzen. Goxoa eta zaporetsua izatea baino ez zaio eskatzen, hau da, koipe eta azukre ugari izatea, edo, kasu honetan, koipeak eta gatza.

Energia-dentsitate handiko elikagaiak aukeratzeko joera dugu, hau da, pisu txikian energia kantitate handia biltzen duten elikagaiak aukeratzeko joera. Atsegingarriak eta palatableak dira eta plazer handia ematen digute. Gure garunari gutxi diren elikagaiak gustatzen zaizkio eta, kontsumitzen ditugunean, ondo sentiaraziz sartzeaz gain, halaber, seinaleak bidaltzen ditu, hain aberatsa den horretaz jaten jarrai dezagun, apetituaz haratago. Horregatik, eta elikagai prozesatu askok zapore-indartzaileak dituztelako, glutamato monosodikoa – ia ezinezkoa da poltsako patata frijitu bakar bat jatea.

HD munduko irakaspena Irudia: belchonock-a

Markagailuan (kilometrotan): futbolariak 10, gu 0

Munduko txapelketa hau freskagarri-marka batek, janari lasterreko marka batek eta garagardo-marka batek babesten dute. Gainera, txapelketa jokatzen den herrialdeetako legeria aldatzea lortu du, estadioetan edari alkoholdunak saldu ahal izateko. Brasilgo Munduko Txapelketan gertatu zen, 2014. urtean, eta berriro gertatu da.

Ikasketen arabera, gure elikagai-hauteskundeak publizitate horren eskutik doaz. Hala ere, ikusleok ez dugu ikusten dugun guztia imitatzen. Adibidez: futbol-jokalari batek, batez beste, 10 kilometro egiten ditu partidako, eta guk, etxean, zero egiten dugu. Sedentarismoa, elikadura txarra eta alkohol gehiegi kontsumitzea, tabakismoarekin batera, gaixotasun oso larriak izateko arrisku-faktore nagusiak -baita hilgarriak ere-, hala nola bihotz-hodietakoak, diabetesa edo minbizia. Noiz ibili ginen edo 10 kilometro egin genituen azken aldiz? Zer maiztasunekin egiten dugu?

Mundialaren paradoxa horixe da, hain zuzen ere: kirola telebistan geratzen da, eta kaloriak sofan zabaltzen dira. Baina dena ez dago galduta.’ Partida gainditzeko modu praktiko bat futbolariak gehiago imitatzea da, eta gutxiago iragarkiak. Gehiago ibili eta hobeto jan. Txikitu gutxiago eta murriztu etxean eserita ematen ditugun orduak. Jokalariek, jolasten ari diren bitartean ariketa fisikoa egiteaz gain, aste osoan entrenatzen dute. Eliteko kirolariak dira, eta, halakotzat, bizimodu aktiboa dute. Elikadura ere zaintzen dute. Futbol Elkarteen Nazioarteko Federazioak, FIFA izenaz ezagunagoa denak, hainbat elkarte biltzen ditu jokalarientzako aholku dietetikoak . Ez dago snack-ak pizzak edo garagardoak, besteak beste. Aitzitik, energiaren eskakizunak beteko dituen eta “mantenugai askoko elikagaiak, hala nola barazkiak, frutak, babarrunak, lekaleak, zerealak, haragi gihartsuak, arrainak eta esnekiak” oinarri dituen dieta askotarikoa egin behar da.