Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Patatak: poltsiko-hiztegia, barietateak (eta horien erabilerak) ezagutzeko

Patata guztiak ez dira berdinak eta ez dute balio errezeta guztietarako, baina prestatzeko modu batek aukera ematen du horiek baskulan nabaritu gabe jateko.
Egilea: Laura Caorsi 2018-ko irailak 19

HD hiztegiko patata-img

Patatak gure herrialdeko oinarri gastronomikoan daude. Gure errezeta gustukoenetako batzuk, tortilla esaterako, ez lirateke existituko. Aberatsak izateaz gain, merkeak ere badira, asetzen gaituzte eta asko ematen dute sukaldean. Horregatik dira arrakastatsuak salmentak. Nekazaritza Ministerioaren datu berrienen arabera, etxean kontsumitzeko janaria eta edaria erosteko erabiltzen dugun aurrekontuaren ia % 1,7 da. Gutako bakoitzak 25 euro baino gehixeago uzten ditu urtean elikagai horretan, eta 30 kilo jaten ditugu urtean, hau da, 2,5 kilo hilean. Kopuru horietan sartzen dira patata-aurkezpen guztiak -prozesatuak edo izoztuak barne-, nahiz eta kontsumitzeko joera oso argia izan: erosketa-organ sartzen ditugun pataten %75 freskoak dira. Baina zenbat dakigu haiei buruz? Errezeta bakoitzerako onenak aukeratuko ditugu? ‘Monalisa’ entzutean Leonardo Da Vinciri buruz bakarrik pentsatzen badu, edo “Red Pontiac” esapidearekin autoen marka mitiko baten irudia datorkio burura, agian hauek interesatzen zaizkio jaten duena hobeto ezagutzeko eta erosketa-hauteskundeak doitzeko pistak.

Patata berriak, estaziokoak eta zaharrak

Izenak dio (ia) dena. Berriak udaberrian biltzen dira, heldu aurretik; urtarokoak, udan, heltzen diren puntuan daudenean; eta zaharrak, udazkenean, lurraren azpian zenbait aste igaro ondoren. Gauza bera ematen dute batzuek eta besteek? Ez. Biltzen diren unean, ezaugarri nutrizional desberdinak dituzte, eta errezeta batzuei besteei baino hobeto egokitzen zaizkie.

  • Berriak (martxoa-ekaina). Azala finagoa du, zapore leunagoa, ur gehiago eta besteak baino samurragoak. Almidoi gutxiago ere badute. Ondo jasaten dute irakina eta frijituta .
  • Estaziokoa (2004-iraila). Dagokien puntuan daude. Berriek baino gehiago irauten dute, eta ur gutxiago dute, baina erabilera gehien dituztenak dira. Ondo jasaten dituzte sukaldaritzako teknikak, eta mota guztietako errezetetarako erabil daitezke. Komodin bat.
  • Zaharrak (urria-azaroa). Almidoi gehiago dute (hau da, karbohidrato konplexu gehiago) eta besteak baino lehorragoak dira. Zapore biziagoa dute eta azalak, lodia eta latza izanik, ingurutik babesten ditu. Bere testura egokia da pureak edo gisatuak egiteko, horrelako errezetei gorputza ematen baitie.

Izen propioa duten patatak

Biltzeko uneaz gain, patatak barietateen arabera sailka daitezke. Ehunka daude, baina hauek dira tokiko merkatuan ohikoenak:

  • Pontiac sarea Azal gorria eta mami zuria ditu. Almidoi ugari du. Oso ona gisatzeko.
  • Agria. Azal txigortukoa da eta mami horixka du. Forma luzexka du. Frijitzeko ezin hobea.
  • Fenix. Biribila eta ez oso handia; azala horixka du, eta hondoratze ertainak ditu. Erregosia egiteko aproposa: egosita eduki eta saltsa loditzen lagundu.
  • Monalisa. Forma biribilean, azala eta mamia ia ia kolore berekoak dira, hori argikoak. Patata komodina da, ondo jasaten baititu kozinatzeko teknikak.
  • Kennebek. Luzanga samarra, azal txigortukoa eta mami zurikoa, oso ondo geratzen da errea eta irakina .

Patata frijituak? Kalorien arreta

Patata frijituen irud. 10 hd
Irudia: Steve Bott

Egoste-teknikek elikagaiak aldatzen dituzte, eta patatak ez dira arau horren salbuespena. Patata frijituek, patata egosiekin alderatuta, hiru kaloria baino gehiago dituzte, eta 125 aldiz koipe gehiago (oliotik datorrena).

Horregatik da hain garrantzitsua kalitate-olioa eta zaindu garbia frijitu aurretik. “Frijitzeko gutxien gomendatzen diren koipeak trans eta landare-olioak dira, koipe poliasegabeetan handiak direnak, erraz oxidatzen baitira. Tenperatura jakin batetik gora berotzean, toxina ugari sortzen dituzte”, dio Juan Carlos Montero dietista-nutrizionistak. Aukerarik onena oliba-olioa da.

Frijitu ondoren, funtsezkoa da patatak ondo xukatzea eta paper xurgatzaile baten gainean jartzea. Eta, jakina, patata frijituak gure dietan noizbehinka ager daitezen saiatu behar dugu.

Nola prestatu patatak argaltzeko

Patatak kaloriak dira eta gizentzen dira, baina deskribapen hori ez da guztiz zuzena. Gauza bat da patata frijituak erregulartasunez jatea, eta beste bat oso desberdina da egosita hartzea, mikrouhin-labean edo labean. Ongailuek (eta horien kantitateak) ere eragina dute nutrizio-profilean: ez da gauza bera maionesa erabiltzea edo kétchuparekin eta gatz-euriarekin gozatzea, baizik eta oliba-olioaren haria eta piperrauts pixka bat erabiltzea.

Patatek sodio gutxi eta potasio dezente arteria-presioa erregulatzen laguntzen duen konbinazio bat. Eta bada zerbait gehiago ere: gure pisua zaintzen ari bagara, jateko modurik onena irakinak eta hotzak . Zergatik? Almidoi erresistentetik. Patatak hotz daudenean, almidoia aldatu egiten da eta digestioari aurre egiten dio; gure organismoak ia bere horretan kanporatzen du. Patata hotzek (baita arrozak ere) bete egiten gaituzte, baina ez gaituzte gizentzen.