Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Superelikagairik badago?

"Superelikagaiei" ematen zaizkien propietate miragarriak ez daude haien euskarri diren azterketa zorrotzetan oinarrituta
Egilea: María Manera 2012-ko abenduak 13
Img frutos goji listp
Imagen: Wikimedia

“Superelikagai” terminoa eguneroko hizkuntzan zabaldu da. Nahikoa da Interneteko edozein bilatzailetan idaztea hautagaien zerrenda luze bat agertzeko: txokolatea, txiza , kinoa , espirulina , gojia , estebia , ajos y un largo -largua- eta abar. Elikagai jakin batzuek nutrizio-osaera interesgarria izan dezaketela ukatu gabe, “superelikagaiei” (terapeutikoak, zahartzearen kontrakoak, argalgarriak…) egozten zaizkien propietate miragarriak ez daude elikagai horiei eusten dieten azterketa zorrotzetan oinarrituta. Gainera, gaitasun horiek elikagai bakar bati edo gutxi batzuei esleitzeak elikadura osasungarri baten garrantzia gutxiestea ekar dezake, oro har. Hurrengo artikuluak “superelikagai” kontzeptua desmitifikatzen du, publizitatearen, kazetaritza ez oso zorrotzaren eta gehigarri dietetikoen negozioaren esparruetatik sortutako izendapena, baina ez dator bat ikerketa zientifikoen emaitzekin.

“Superelikagaien” jatorria: gaizki interpretatu ikasketak

Superelikagaiei esleitutako elikadura- eta osasun-adierazpen gehienak azterketa konplexuetatik ateratako ondorio sinplistak ikerkuntzan adituak ez diren pertsonek, ezjakintasunagatik edo interesengatik.

“Superelikagai” gehienek osasunarentzat onuragarriak diren mantenugaiak dituzte, baina horien azterketan kontsumitutakoak baino askoz kontzentrazio handiagoak erabiltzen dira.

Egia da “superelikagai” gehienek osasunerako onuragarriak izan daitezkeen elikagaiak edo substantziak dituztela. Hala ere, laborategiko analisiek, konposatu jakin batzuen laburpenekin egindako azterketek edo elikagai batek animalietan kontsumitzeak dituen ondorioei buruzko ikerketek ez dute zertan erlaziorik izan kontsumo horren ondorioekin pertsona baten ohiko elikaduraren esparruan.

Askotan, azterketetan erabiltzen diren mantenugaien edo fitokimikoen kontzentrazioak dieta arrunt batean kontsumituko liratekeenak baino ehunka aldiz handiagoak izaten dira. Beste batzuetan, aztertutako ondorioek epe labur bat baino ez dute hartzen, edo pertsona gutxi batzuk ebaluatzen dituzte . Azterketa horiek baliagarriak dira zientzialariek elikagai jakin batzuen propietateei buruzko ikerketa-hipotesi berriak plantea ditzaten, baina zentzu komun eta etikoa duen osasun-profesional batek ere ez lituzke erabili behar ikerketa horietatik datozen datuak “superelikagaiak” gomendatzeko edo pertsonen dietan aldaketak egiteko.

Elikagai magikoak ez daude

Dietista-nutrizionistak dioen bezala Julio Basulto , “elikadurako elkarte zientifikoen mezua da fruta- eta barazki-mota asko hartzea, baina inoiz ez digute eskatzen fruta- edo barazki-mota jakin bat jatera. Elikagai batek, bakarrik, ez du inola ere miraririk egingo gure osasunean. Hala egingo du, epe ertain edo luzera, landare-jatorriko elikagaietan aberatsa den dieta batek”. Frutak, barazkiak, fruitu lehorrak, haziak, lekaleak, espeziak eta zereal integralak (ogia, arroza eta pasta, besteak beste) “urteen poderioz gure organismoan gertatzen den narriadurarekin lotutako gaixotasun kroniko asko prebenitzen lagundu dute, zalantzarik gabe”, adierazi du espezialistak.

Propietate magikoak, aparteko onurak eta gure gizartearen gaitzak sendatzen dituzten elikagaien ustea, zalantzarik gabe, oso erakargarria da. Baina, oraingoz, oinarrizko ikerketa, literatura eta zinema fantastikoarekin batera, superelikagaietarako eremurik egokienak dira. Beharrezkoa da kazetariak, publizistak, enpresaburuak eta terapeutak zuhur eta arduraz jokatzea, “superelikagai” berriak iragartzen dituztenean.

Benetako superelikagaiak: frutak eta barazkiak, batera

Frutek eta barazkiek osasunerako duten funtzio positiboa babesten duen ebidentzia izugarria da. Espainiako Dietista-Nutrizionisten Elkarteko Berrikuspen, Azterketa eta Jarrera Taldeak nabarmendu duenez ( GREP-AEDN ), gehiago kontsumitzearekin batera, gaixotzeko eta hiltzeko arrisku txikiagoa dago. . Superelikagai deritzenekin ez bezala, badira hainbat eta hainbat ikerketa haien kontsumoak dakartzan onurak adierazten dituztenak. Besteak beste, zenbait gaixotasunek (minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak, 2. motako diabetesa, obesitatea, idorreria edo dibertikulitisa) sortzen duten arriskua murriztea. Hala ere, oraindik ezin izan da ziur argitu zer mekanismo eta osagaik azaltzen duten.

Ez da ahaztu behar, halaber, gerta daitekeela haien babes-efektua elikagai-kopuru txikiaren ondorio izatea; izan ere, elikagai horiek gehiegi kontsumitzean, heriotza-arriskua areagotzen dute, hala nola azukre libreak, gantz saturatuak, trans gantz-azidoak eta sodioa. Izan ere, fruta eta barazki asko jaten direnean, denbora (eta leku) gutxiago dago opiletarako, hestebeteetarako, edari azukretsuetarako eta aurrez prestatutako jakietarako.