Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zurrumurruak (eta egiak) laranjei eta beste zitriko batzuei buruz

Zitrikoei buruzko lau mito faltsu eta fruitu horiei buruzko beste lau egia.
Egilea: Laura Caorsi 2019-ko urtarrilak 8

Zurrumurruak egia laranjak hd

Laranjen C bitamina eta frutaren kaloriak, mandarinen azukrea eta limoiak gantzarekin duen erlazioa. , zitrikoei buruzko lau mito faltsu desmuntatu, eta fruta horiei buruzko lau egia bildu.

Laranja-zukua, C bitamina eta erlojua

“Bébete zukua, bitaminak botatzen zaizkiola”. Zenbat aldiz esan edo entzun dugu esaldi hori? Laranja zukutuz gero C bitamina berehala galtzen dutela uste dutenek, dagoeneko baztertu dezakete ideia (eta zukua astiro edanda), sineste hori mitoa . Laranja bat (edo beste edozein zitriko) zukutuz gero, C bitamina ez da desagertzen eta ez da berehala jariatzen.

Nondik sortzen da zurrumurru hori? Agian, gaizki azaldutako egia batetik. C bitamina (edo azido askorbikoa) azkar oxidatzen da airearekin kontaktuan, eta azido dehidroaskorbiko izeneko substantzia bilakatzen da. Baina berria substantziak C bitaminaren propietateak mantentzen ditu . Zenbat denboran? Egun erdi inguru! Elikaduran adituak diren hainbat adituren esanean, berrikuspen zientifikoa bitamina hori ederki kontserbatzen da zukuan 12 orduz, nahiz eta edariaren zaporea zertxobait mikatzagoa izan. Adituek diotenez, zukua muturreko kondiziotan jarri beharko litzateke (adibidez, 120 °C-tik gora berotu), C bitamina nabarmen murriztu dadin.

Diabetesa eta mandarinen azukrea

“Diabetea baduzu, ez duzu frutarik jan behar” . Ideia hori oso zabalduta dago gure inguruan, eta eskuzko arrazoibide logiko sinple batean oinarritzen da: diabetesa dutenek ez dute azukrerik hartu behar, eta frutek azukrea dutenez, diabetesa dutenek ez dute frutarik jan behar. Harrigarria, ezta? Bada, ez da zuzena. Edo, hobeto esanda, zehaztugabea Izan ere, enuntziatu horretan ez dira kontuan hartzen ez azukre kopurua, ez mota, ez eta horiek dituen elikagaiaren kalitatea ere (kasu honetan, fruta).

Mandarinek, zitrikoen gozoenek, 9 g azukre baino ez dute 100 gramo bakoitzeko. Jakina, diabetesa dutenek datu hori jakin behar dute, eta kontuan izan (batez ere, gluzemia-maila intsulinarekin kontrolatzen dutenean). Baina jakin behar dute, halaber, gaur egun ez dagoela diabetesean erreferentzia den erakunderik, ez eta patologia horretan aditua den inor ere fruta bere dietatik kentzeko. Alderantziz: Diabetearen Amerikako Elkartea (AAD) jaten dituzten karbohidratoak barazkietatik, frutetatik, osoko zerealetatik, lekaleetatik eta esnekietatik hartzea gomendatzen du, beste iturri batzuetatik kontsumitu beharrean, hala nola, koipeak, azukreak edo gatza gehitu zaizkien elikagaietatik.

Lerro berean, Osasun Ministerioa dio frutak elikagai osasuntsuak direla, eta fruktosa-kantitate txikiak ematen dituztela ohiko dieta batean, eta, horregatik, ez dela komeni gutxiago jatea. dietista-nutrizionista, Julio Basulto azaltzen duenez, diabetesa dutenek gaixotasun kardiobaskularrak izateko arrisku handiagoa dutenez, oso gomendagarria da fruta jatea: “Ondorio onuragarriak izan ditzake kolesterol-mailan eta arrisku kardiobaskularreko beste faktore batzuetan, hala nola arteria-tentsioan”.

Limoiaren kasuan, agrasak erretzen dira.

Limoiaren zukua eraginkorra da baxera, tresnak eta sukaldeko gainazalak garbitzeko. Azido askorbiko eta azido zitriko ugari duenez, jan ondoren plateretan geratzen diren koipe-hondarrak kentzen laguntzen du, adibidez, oilasko errea. Elikagai frijituren bat egiten dugunean, olio-zipriztinak garbitzeko ere erabil daiteke, edo gainazalak leuntzeko bikarbonatoarekin konbinatzeko. Garbiketako industria-produktu askok deskoipeztatzeko aukera ematen diote sustapenei.

Baina, gauza bat da limoiak plater baten koipea kentzen laguntzea, eta beste bat oso bestelakoa da gure gorputzeko gantza disolbatu ahal izatea. . Limoi-zukuak, ur epelarekin konbinatuta, gorputzeko gantza erretzeko balio duela eta, gainera, selektiboki erretzen duela sinestea (hau da, gustatzen ez zaiguna bakarrik hondatzen duela) akatsa da eta iruzur bihur daiteke. Ideia hori erabiliz saltzen diren zenbait erregarri osagarri daude. Eta gezurra da. EFSAk (elikaduraren arloko Europako agintaritza gorenak) ez du onartu gorputzeko gantza berariaz kentzeko ustezko gaitasunari buruzko inolako elikagai edo osagarriren osasun-adierazpenik. Erredurak ez dabiltza .

Laranja eta zukua

Ez dira gauza bera laranja-pieza osoa eta laranja-pieza zukutua . Lehenik eta behin, osaera nutrizionala aldatzen duelako. Fruta zukutuz gero, zuntza galtzen da. Mantenugai horren onurak hesteetako igarotzea hobetzetik haratago doaz. Elikagaien zuntza garrantzitsua da bihotz-hodien osasunerako, eta gure pisua kontrolatzen ere laguntzen du. Eta hori ez da guztia.

Baso bat zuku egiteko, gutxienez laranja pare bat zukutu behar da. Zuku-edalontzi hori azkarrago edango dugu bi fruta-zatiak jan baino (ez dago murtxikatu beharrik), eta gure organismoan duen eragina oso desberdina izango da. Carlos Casabona pediatra oso argi dago horretaz: “Zukua edateak azukre askez betetako uhar likido bat jariarazten du, bere kaloriekin. Eragin metabolikoa oso bestelakoa da elikadura-boloa hestean erritmo egokian aurreratzen denean gertatzen denarekin alderatuta. Horri esker, askoz mantsoago askatzen dira barruan dauden azukreak, eta denbora ematen zaio organismoari eraginkortasunez erantzuteko, odolean glukosa gehiegi eta bat-batean ager ez dadin”.

Gainera, ez gaitu berdin asetuko. Izan ere, litekeena da zuku horrekin batera zerbait solidoa izatea (sandwich bat, ogi txigortua, kruasan bat…). Aldiz, bi laranja-zatiak jaten baditugu, ez da hain erraza izango laguntzeko beste gauza batzuk jateko gogoa izatea. Laburbilduz, zuntza galtzen dugu, azukre gehiago kontsumitzen dugu kolpetik eta kaloria gehiago gehitzen ditugu beste elikagairen batekin, zukuak ez baitigu gosea kenduko. Horregatik, adituek azpimarratzen dute zukua ez dela fruta osoaren baliokidea, ezta haren ordezkoa ere.

Ezagutu behar dituzun zitrikoen lau egiak

  • Begia pomelo-zukuarekin. El pomeloa A bitamina gehien duen zitrikoa da, eta, gainerako frutek bezala, propietate osasungarri asko ditu. Hala ere, kontuz ibili behar da, sendagai batzuen eragina oztopa baitezake haien kontsumoak (organismoan ez xurgatzeko edo gutxiago xurgatzeko). Antsiolitikoak, kolesterola murrizteko botikak, antihistaminikoak edo arteria-tentsioa erregulatzeko botikak hartzen baditugu, medikuari galdetzea komeni da.
  • Ez zaigu C bitamina falta. C bitamina oso garrantzitsua da osasunerako (antioxidatzailea da, gure immunitate-sistema indartzen du, zauriak orbaintzen laguntzen du…), baina ez da beharrezkoa hartzen duguna baino gehiago kontsumitzea. Espainian aise gainditzen ditugu gomendatutako janaldiak. Era berean, ez da beharrezkoa zitrikoen kontsumoa areagotzea, bitamina hori eta hotzeria prebenitzeari begira: badira bitamina hori duten beste elikagai asko. Batzuek, hala nola piperrak, perrexila, kalea, brokolia edo azalorea, limoiek, pomeloek eta laranjek baino C bitamina gehiago dute.
  • Frutak ez du gizentzen. Ez baraurik, ez gauez, ez urarekin, ez postrean: frutak ez du gizentzen. Aldiz, frutak zuntz, ur, bitamina eta mineral ugariko elikagaiak dira. Elikadurarekin zerikusia duten elkarte zientifiko guztiek diote komeni dela jatea, osasun-egoera ona bultzatzeko. Gainera, badira ebidentziak fruta eta barazkien kontsumo handia errazago lotzen dutenak pisua galtzeko eta galdutako pisuari eusteko.
  • Kontuz azidotasunarekin. Urdaileko azidotasuna osasun arazo errepikaria da gure herrialdean (populazioaren laurdenak sintomak dituela edo izan dituela kalkulatzen da). Gorritasuna eta mina sentitzeaz gain, hestegorrian lesioak gerta daitezke, prebenitzen ez bada eta behar bezala tratatzen ez bada. Elikagai batzuek urdaileko azidotasuna edo erretzea , eta zitrikoak eta haien zukuak elkarren artean daude. Arazo hori izanez gero, saihestea komeni da.