Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Ingurumena > Hiri-ingurumena

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ikasi jaten planeta salbatzeko

2050ean Lurrean izango diren 9.000 milioi pertsonak elikatzeko,% 70 janari gehiago beharko da, baina gaur egungo ekoizpen- eta banaketa-sistemak ez dira jasangarriak izango

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2019ko uztailaren 21a

Katearen hasieratik amaierara, ekoizten den elikagai orok eragin nabarmena duingurumena. Aztarna hori lortzeko baldintzek zehazten dute.banaketa: berotegi-efektua eragiten duten gasen emisioak eta lurra bezalako baliabideen erabileraeta ura, poluzioa eta produktu kimikoen inpaktua, herbizidak eta pestizidak, esaterako”, Europako Batzordeak adierazi du. Kontsumoak planetan duen eragina minimizatzeko, hau da:beharrezkojaten ditugun elikagaiak eta uzten duten ingurumen-aztarna kontu handiz aukeratzea. Jakin ezazu zer eduki behar duen dieta jasangarriak eta elikadura kontsumoarekin zerikusia duten beste zer ekintzek Lurra zaintzeko.


Irudia: Italiance

Argi utzi behar den lehen gauza da iraunkorra eta osasungarria ez direla nahitaez
sinonimoak.
"Iraunkortasuna ingurumenaren ikuspegitik kontuan hartuta, hau egin dezakegu:
lehengai iraunkor ugari lortzea, baina osasuntsu egotea edo ez izatea
egin ditzagun. Produktu ultraprozesatuak fabrikatzeko erabiltzen badira, gutxi axola zaie
osagai jasangarriak", hausnartu du Beatriz Roblesek, dietista-nutrizionista. Adibidez,
galleta batzuk artisau ekoizle batena izatea, bertako osagaiekin egitea eta ez
plastikoak erabiltzen dira ontziratzean, opilak izaten jarraituko dute, eta, beraz, ez dira oso gomendagarriak.

Nolakoa izan behar du dieta jasangarriak?

Gure elikadura osasungarria izan dadin eta benetan ingurunea errespetatuz, linean
Nazio Batuen (NBE) Garapen Iraunkorraren Helburuekin (NBE), energia-kontsumoa mugatzea komeni da.
produktu ultraprozesatuak eta elikagai freskoak, tokikoak eta sasoikoak sustatzea. Aukeratu
hurbiltasun-produktuak garraiatzeak eta laguntzeak eragindako poluzioa murrizten du, gainera
tokiko ekonomia garatzea.

Irudia: photographee.eu

Landare-jatorriko elikagaiei lehentasuna ematen dien dieta, animalietatik datozenak
onurak osasunerako eta ingurumenerako, adostasun-dokumentuaren arabera
'Dieta osasungarrietatik oinarritutako dieta osasungarriak', aurten aldizkarian argitaratua
The Lancet, hau da, "barazki gehiago kontsumitzea (frutak, barazkiak, fruitu lehorrak), zerealak
integralak, kalitate oneko proteinak (lekaleak, arrautzak, arraina, haragia)
zuria, esnea eta esnekiak, azukre erantsirik gabe, haragi gorriak eta prozesatuak mugatuz),
oliba birjina, urarekin hidratatzea eta edari azukretsuak eta alkohola saihestea", azaldu du Roblesek.

Elikadura-eredu hori familiakoa da. Mediterraneoko dieta herrikoiarena da.
munduko osasungarrienak, bizi-itxaropen handiagoa eta arrisku gutxiago izateko.
gaixotasun kardiobaskularrak, obesitatea, diabetea, minbizia, alzheimer edo depresioa", Anna kontua
Bach, Universitat Oberta de Catalunyako Osasun Zientzietako irakaslea. Lagundu
elikagai-eredu hau, Espainian eta Estatu Batuetan gaur egun
dagoen batez besteko janariaren aurrean aditu hori koegilea dela kontuan hartuta, emisioa% 72 murriztea eragingo luke.
berotegi-efektua eragiten duten gasen% 58 eta nekazaritza-erabilerako lurraren% 58,% 52 gutxiago
energia eta% 33 aurreztea aztarna hidrikoan. Gehiegizko abeltzaintzak, gainera, berotu egiten du
planeta", dio Bach-ek. Nekazaritza eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundearen arabera,
Elikadura (FAO): landare-jatorriko proteina kilo bat produzitzea 26 litroko gastua da.
ura, eta, horren ordez, 112 kaloria behar ditu haragitik.

Haragi gorri eta prozesatuen kontsumoa mugatzea.
Osasuna (OME) 2015. urtearen amaieran, hainbat gizarte dietetikoren gomendioetako bat da.
mundua. Horrela, Erresuma Batuko World Cancer Research Fund taldeak haragia saihestea gomendatzen du
Prozesatua eta astean 500 g haragi gorri baino gehiago ez jatea, 'Elikagaien Gida' bezala
Frantziako Osasun Publikoko Agentzia, fruta eta barazkien kontsumoa handitzea iradokitzen duena.
lekaleak, eta asteko 150 g-ra murriztu urdaitegia. Eta Eskolako 'Jateko Plater Osasungarria'
Harvardeko Osasun Publikoko gomendioa da haragi gorria mugatzea eta hirugiharra, fianbrea eta bestelako haragia saihestea.
prozesatuak.

Doitze horrek ez du zertan eragin behar egunero behar diren nutrienteen erosketan; izan ere, "ez dago erabat haragi gorrian bakarrik dagoen inor. Izan ere,
dieta begetarianoa eginez gero, zer mantenugai erantsi behar zaio dieta begetarianoari?
B12", Roblesek dio.

Kontuz janari alferrik galtzeko

Dieta jasangarria ez da elikagai egokiak aukeratzea soilik; jakin ere egin behar da
zenbat, ahalik eta gutxien alferrik galtzeko. Izan ere, otordu guztien %42
Zaborretan amaitzen da, 'Janari gehiago, gutxiago' txostenaren arabera
"alferrik", Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioarena.

Kontsumo-ohiturak
herritarrek zeregin garrantzitsua
dute, beraz. Garrantzitsua da zerrenda arretaz planifikatzea
erosketari dagokionez, sukaldean duguna berrikusi eta presarik gabe establezimendura joan,
arreta berezia jarriz produktuen iraungitze-datei eta kontsumo-datei.
erosten dugu. Etxean, elikagaiak kontserbatzeko ontzi egokiak erabili, jatetxean,
ez eskatu jan nahi dena baino gehiago eta, soberan badago, eraman etxera.

Plastikorik gabe, askoz hobeto

Irudia: Pexelak

Gure erosteko erabakiek planeta errespetatzea interesatzen zaigunean, hau da:
Establezimendu komertzialetara joatean, zer da garrantzitsua?
erabilera bakarra, elikagai ugari biltzen dituztenak adibidez (poliestirenozko erretiluak barne)

Poltsak egiteko erabiltzen direnak (oihalezko edo errafiazko beste batzuez ordezka ditzakegu).
orain ez dira doakoak). Ahal den guztietan, eskatu elikagaiak soltean (lekaleak, pasta, arroza,
fruitu lehorrak, espeziak, etab. ). Eta azken aholku bat: beroa datorrenean, hobe da mantentzea
hidratatu egiten da, baina askoz hobeto erabiltzen dira botila berrerabilgarriak erabiltzen badira,
erabiltzea eta botatzea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografias | Argazkiak | Ikerketak