Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Ingurumena > Hiri-ingurumena

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Pandemia, autoa aparkatzeko aukera (eta hirietan mugikortasun-eredua aldatzeko aukera)

Konfinamenduan, kutsadura atmosferiko eta akustiko txikiagoa dugu, eta bizimodu osasuntsuagoa, oinez edo bizikletaz joanez gero. Eta autoa gutxiago erabiltzen badugu?

coche atasco Irudia: nile

Konfinamenduaren hilabeteetan, autoak hirietatik alde egin zuen eta zeruek kolore urdina berreskuratu zuten. Gehiago interesatzen zaizkigu bizikletak eta patineteak, eta oinez joatea posible zen leku guztietara, joan-etorri soil bat baino gehiago. Hala ere, lanera itzultzea eta eskolara itzultzea ia irteera-laukira itzuli zaigu, eta lortu ditugun ohitura on eta osasuntsuetako asko atzean geratu dira. Zergatik ez berriro hasi? Europako Mugikortasunaren Astea dela eta, zenbait arrazoi azaldu ditugu, autoa gutxiago erabiltzeko edo, gutxienez, ingurumena gehiago errespetatzeko eta seguru ibiltzeko.

Iraila iristean, autoak kalera itzuli dira. Garraio publikoan errutina eta covid-19 kutsatzeko beldurra izan daitezke ohitura zaharretara itzultzearen erantzuleak. Baita ibilgailu partikularra konfinatu aurretik baino gehiago erabiltzen dela adierazten duten adierazleak daude. Horietako bat da 20 urtetik gorako ibilgailu erabilien salmentak %31 egin duela gora uztailean. Telelana, hezkuntza erdipresentziala edo erosketa-ohituren aldaketak gorabehera, hirietako zirkulazio-maila handitu egin da, eta, martxoan bezala ez badaude ere, badirudi dena lehen bezala izango dela.

Pandemiaren hilabete gogorrenek gure inguruko alderdirik atseginena erakutsi digute. Kutsadura atmosferiko eta akustiko txikiagoa izan dugu, oinez, bizikletaz edo patinete bidez egiten diren joan-etorriei esker bizimodu osasuntsuagoa… mantsoago bizitzen ikasi dugu. Agian, autoa behin betiko aldatu eta aparkatuta uzteko unea izango da. Kontua ez da gure mugikortasunari uko egitea, baizik eta ingurumena gehiago errespetatuz eta, azken finean, geure bizitzarekin. Orain da unea.

Europak ez du emisiorik nahi

Irailaren 16tik 22ra, 2020ko Europako Mugikortasunaren Astea garatzen ari dira. Aurtengo leloa “Emisiorik gabeko mugikortasunaren alde” da. Kontinente osoan, 2050ean klimaren aldetik neutroa den Europa lortzeko helburua betetzera herritarrak kontzientziatu eta animatzeko ekintzak egiten ari dira.

Munduko populazioaren %80 inguru hiriguneetan biziko da 2050ean, eta, beraz, hiriak esparru ezin hobea dira emisioak murriztuko dituen edozein plan abian jartzeko. Hauek dira eragin handieneko neurriak:

  • garraio publikoan eta pribatuan karbono-emisioak murriztea, emisio baxuak eta zero emisioak sortzen dituzten irtenbideak aplikatuz.
  • bizikletaren erabilera eta oinezko joan-etorriak sustatzea.

hiria
Irudia: Free-Argazkiak

Bizikletak eta patineteak, hirirako egokiak

Garraio indibiduala, bizikletak eta patineteak, elektrikoak zein konbentzionalak, aukera bikaina dira hiri barruko ibilbideetarako. Egokiak dira kilometro gutxiko joan-etorrietarako: beste garraiobide batzuk baino arinagoak dira, ez dute kutsatzen eta, orain garrantzitsuagoa dena, kutsatzeko arriskua murrizten dute, pertsona bakarrak erabiltzen direlako. Izan ere,

Bizikleta da garraiobide azkarrena zortzi kilometro baino gutxiagoko ibilbideetan, horiek baitira metropoli-inguruneetan ohikoenak. 2019an, autoak baino bizikleta gehiago saldu ziren Espainian. Horrek esan nahi du ohiturak aldatzen ari direla. . Eta konfinamenduan ere izan zuten protagonismoa.

  • Bizikletaren aldeko hirien sarea (RCxB): “Bizikleta mugitzeko modu aktiboa da, eta osasun fisikoa eta emozionala ematen dio bizikleta erabiltzen duen pertsonari”

Fernando Solas Bide Segurtasuneko Ponsen Prestakuntzako arduradunak eraldaketa posible ikusten du: “Gero eta eragozpen gehiago dago ibilgailu pribatua erabiltzeko, batez ere turismoa. Hiriek emisio gutxiko eremuak dituzte eta/edo izango dituzte, ingurumen-kutsaduraren arazoa dago, mugikortasunerako eta, bereziki, aparkatzeko lekua mugatua da, hiriguneetako biztanle-kopurua handitzen da, landa-ingurunearen kalterako…”.

30 km/h-ko abiadura hirietan

Hirietan bizikletak eta patineteak behin betiko irabazteko, ezinbestekoa da elkarbizitzarako ingurune segurua sortzea. Solasen ustez, abiadura murriztea da gakoa, "trafikoa baketzea lortuko du, eta erabiltzaile ahulenak izango dira onuradun nagusiak: motozikletak, ziklomotoreak, bizikletak eta mugikortasun pertsonaleko ibilgailuak".

Hirietan 30 km/h-ko abiadura lehenetsiaren mugak ezartzeak, edo gutxiago hiriguneetan, segurtasuna sustatzen du galtzadaren erabiltzaile guztientzat. “Abiadura-muga txikiagoak ez dakar batez besteko abiadura txikiagoa, eta zirkulazioaren arintasuna eta segurtasuna hobetuko lituzke. Hiri askok 30 km/h-ko muga sartu dute udal-ordenantzetan, eta Trafiko Zuzendaritza Nagusiak Trafikoari buruzko Legean gauza bera egitea espero dugu”, zehaztu du adituak.

Ibilgailuak partekatuko ditugu berriro?

Ibilgailu partekatuak —carsharing ere deitzen zaie— nahasiak dira hirietako zirkulazioan, eta puntu bat kutsadura gutxitzeko. Autoak, motorrak, bizikletak eta patinak ordu edo lanaldi osoetan alokatzeko prest daude.

bizikleta alokatzea
Irudia: motxilazokulturala

19. cobidak ere gutxitu egin zuen eskaria, baina badirudi garraiobide horiek berriro erabiliko ditugula. Txinan, pandemia aurreko erabileraren antzekoak dira orain. Salasek espero du Espainian joera bera izatea: “Carsharing-enpresak segurtasunean murgilduta daude, eta ahalegin handia egin dute beren bezeroen konfiantza berreskuratzeko”.

Mugikortasun berria… digitala eta erabileraren araberakoa

Mugikortasun iraunkor eta eraginkorragoan aurrera egiteko, tresna digitalak oso lagungarriak dira. Mugikortasuna zerbitzu bat da (Mobility As a Service, MaaS izenez ezaguna, ingelesezko siglengatik) bizimodu multimodala sustatzeko. Hala, garraio-aukerei buruzko informazioa denbora errealean ematen duten aplikazioen bidez (adibidez, Moovit), erabiltzaileak une bakoitzean gehien komeni zaiona aukera dezake, baita oinez joatea ere.

Azkenean, helburua da pixkanaka-pixkanaka —etenik gabe eta presaka— auto partikularrak hiri-ingurunetik alde egitea. Eta hori, Bide Segurtasuneko Pons Fundazioko adituaren arabera, azkenean gertatuko da. “Azken urteotan, mugikortasuna aldatzen ari den joera bat dago: ibilgailu pribatuaren erabilera murrizten ari da; orain, mugikortasuna da garraio egokia erabiltzeko premiaren erantzuna: erabileraren araberako ordainketa, renting edo carsharing bidez, etorkizuna da; eta lau gurpileko ibilgailuak, berriz, bi gurpilekoak dira, bai motozikletak bai bizikletak”, azaldu du.

Nola saihestu kutsadurak garraio publikoan

Jende askok uste du garraio publikoa kutsatzeko arrisku handiko lekua dela. Espazio itxiak dira, gutxi aireztatuak, okupazio-tasa handiak dituzte eta oso zaila da segurtasun-tartea mantentzea. Hala ere, nazioarteko adostasunaren arabera, garraio publikoan kutsatzeko arriskua %1 eta %0,005 bitartekoa da. Kutsatzeko aukera gutxitzeko, jarraitu urrats hauei:

  • Erabili maskara. Une oro maskara ondo jarrita eraman behar duzu, ahoa eta sudurra estalita. Ez ukitu, mugitu edo kendu.
  • Saihestu puntako orduak. Ahal den guztietan, saiatu metroa edo autobusa ez hartzen bidaiari gehien dagoen orduetan. Baloratu ordutegiak aldatzea jende askorekin bat ez etortzeko.
  • Segurtasun-tartea mantendu. Gutxienez metro eta erdi utziko die gainerako bidaiariei. Geltokian edo nasan ere egin dezakezu, autobusean edo metroan sartzean eta geltokietan (korridoreak, eskailerak eta igogailuak) egiten diren joan-etorrietan.
  • Plaza libreak uzten ditu. Ez jarri beste pertsona baten ondoan, eta utzi leku libre bat erdian. Ez aukeratu beste bidaiari baten aurkako eserlekuak, metro eta erdiko distantzia mantendu ezin baduzu.
  • Edozein gainazalekiko kontaktua minimizatzen du. Ez ukitu aulkiak, beso-euskarriak, euste-barrak, ateak, eskailera-eskubandak… Ez erabili igogailua.
  • Garbitu eskuak. Erabili gel hidroalkoholikoa maiz eta edozein gainazal ukituz gero.
  • Ez jan eta ez edan. Horretarako, maskara kendu eta alferrikako arriskua izango duzu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak