Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Bularreko minbizia izateko arriskua murrizteko 7 aholku

Amagandiko edoskitzea, ariketa fisikoa egitea edo elikadura zaintzea gaixotasun hori izateko arriskua gutxitzen laguntzen duten erabakiak dira.
Egilea: Arantza González Arratibel, Asociación Española Contra el Cáncer - Sede Bizkaia 2018-ko azaroak 6

Espainian bularreko minbizia emakumeengan gehien diagnostikatzen den tumorea da. Zorionez, urteak aurrera joan ahala, minbizi-mota horren biziraupena gero eta handiagoa da. Gaur egun, diagnostikatutako gaixoen %80 baino gehiago gaixotasunetik aske daude gaixotasuna izan eta bost urtera. Zenbait faktorek arriskua areagotzen dute, eta ezin ditugu aldatu, hala nola adina (75 urte arte), sexua edo herentziazko faktoreak, baina beste batzuk gure mende daude eta gure arriskua ez handitzeko lan egin dezakegu. Ondoren, bularreko minbizia izateko arriskua gutxitzeko gure esku dauden faktoreei buruzko zazpi aholku emango ditugu.

1. Amagandiko edoskitzea

Amagandiko edoskitzeak murriztu egiten du bularreko minbizia izateko arriskua, bereziki urtebetez baino gehiagoz bularra ematen duten emakumeengan. Bularreko minbiziari amagandiko edoskitzeak ematen dion babes-efektua azaltzen duten zenbait teoria daude. Batzuek diote amaren esnea etengabe ekoizteak bularreko zelulak okupatuta dituela, eta, beraz, gutxitu egiten duela zelula-nahasteak gertatzeko probabilitatea. Horrez gain, bularra ematen ari diren emakumeek hilekoaren ziklo gutxiago dituztela eta, beraz, estrogeno-maila gutxiago dutela ziurtatzen dute. Azkenik, harremana dago bularra ematearen eta bizimodu osasungarriagoak egitearen artean, eta horrek minbizi-arriskua murriztuko luke.

2. Jarduera fisikoa egitea

Ikerketak erakutsi dutenez, bularreko minbizia izateko arriskua murrizten duen faktorea da jarduera fisiko indartsua egitea, bai premenopausian bai menopausia ostean. Oro har, jarduera fisikoa erregulartasunez egitea funtsezko elementua da bizimodu osasungarria izateko, eta gaixotasun asko izateko arriskua murrizten du (batez ere, minbizia, bihotzeko gaixotasuna, diabetesa eta osteoporosia), pisu osasungarria izaten laguntzen du eta, gainera, gure osasun mentalarekin laguntzen digu.

3. Ez edan alkoholik

Zenbait ikerketak berretsi dute bularreko minbiziaren arriskua alkohol-kantitatearen arabera handitzen da emakume batek hartzen duela. Gure gizartean oso praktika normalizatua den arren, gero eta ikerketa gehiago daude alkoholak gure organismoan duen eragin kaltegarriaz ohartzeko. Nahiz eta iragarki batzuetan entzun dezakegun (argi eta garbi merkataritza- eta kontsumo-helburuek gidatuta), ez dago edaten ahal dugun eta osasuntsua den alkohol-kopururik. Minbiziari aurrea hartzeko, alkoholik onena alkoholik gabea da batez ere.

4. Elikadura orekatua eta askotarikoa

Ez dago “mirari-dietarik”. Dieta bakar batek ere ez du sendatzen, ezta minbizia saihesten ere. Badakigu, ordea, barazkietan, frutetan, lekaleetan eta zerealetan oinarritutako elikadurak lagunduko duela arrisku hori ahalik eta txikiena izaten. Egunean bost fruta- edo barazki-anoa jaten saiatu behar da, eta kontuan izan fruta-zukua, naturala izan arren, ez dela piezatzat hartzen.

5. Pisua zaintzea

Gehiegizko pisuak eta obesitateak lotura zuzena dute bularreko minbizia izateko arriskuarekin eta, barne, behin diagnostikatu eta tratatu ondoren berriz agertzeko arriskuarekin. Gehiegizko pisua edo obesitatea duten pertsonek arrisku handiagoa dute titietako minbizia diagnostikatzeko, tamaina egokia duten pertsonen aldean. Ez da ahaztu behar elikadura funtsezko oinarria dela pisua kontrolatzeko, eta gantz saturatu eta azukre ugariko elikagaiek handitzen dutela pisua azkar, eta, beraz, bularreko minbizia izateko arriskua.

6. Bilatu aholku genetikoa

Familian zenbait minbizi-kasu izan badira, batez ere lehen graduko ahaideak edo oso adin goiztiarreko diagnostikoak, merezi du aholku genetikoko unitate batera joateko aukera baloratzea. Unitate horietan, tumore baten eredu genetikoa, familiaren historia eta odol-azterketa aztertzen dira, bularreko minbiziarekin lotura estua duten alterazio genetiko batzuk eta beste batzuk baitaude. Egoera hori izan daitekeela uste dutenek lehen mailako arretako medikuarekin edo mediku espezialistarekin kontsultatu beharko lukete. Horiek kasua baloratuko dute eta pazientea aholku genetikoko unitatera bideratuko dute, egoki baderitzote.

7. Ordezko hormona-terapiari adi

Aspalditik erabiltzen da hormona-terapia menopausiak eragindako sintomak eta eragozpenak arintzeko eta osteoporosia prebenitzen laguntzeko. Hormona-terapia estrogenoa edo konbinatua soilik izan daiteke (estrogenoa eta progesterona). Hormona-terapia konbinatuak, batez ere, bularreko minbizia izateko arriskua areagotzen du, tratamendua bi urtetik aurrera bakarrik.Hormona-terapia konbinatuaren tratamenduak ere onurak izan ditzake osasunerako. Tratamendu honi buruzko kezkarik edo zalantzarik izanez gero, medikuari galdetzea eta egoera partikularra elkarrekin ebaluatzea da egokiena.

Informazio gehiago